جابجایی پی در پی؛ کیوان صمیمی از زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل شد

پنجشنبه, 7ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا، روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه از زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای صمیمی که پیشتر از زندان اوین به زندان ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده بود، روز دوشنبه در پی مخالفت دادیار اجرای احکام کرج با نگهداری وی در این زندان به زندان اوین بازگردانده شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰، کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا از زندان اوین به مکان نامعلومی منتقل شد.

مصطفی نیلی در صفحه شخصی خود طی یادداشتی در این خصوص نوشت: «آقای کیوان صمیمی دیروز صبح از زندان اوین تماس گرفت و اعلام کرد که دلیل بازگشت ایشان به اوین مخالفت دادیار اجرای احکام کرج با نگهداری وی در ندامتگاه مرکزی کرج بوده است. اما اجرای احکام دادسرای مقدس به استناد رای خلاف قانون شعبه ۵۴ اصرار بر تبعید ایشان به کرج دارد. بعد از این تماس آقای کیوان صمیمی را برای بررسی وضعیت پزشکی و امکان تحمل کیفر به پزشکی قانونی برده و دوباره به اوین برمی‌گردانند. سپس دیروز عصر ایشان را از اوین خارج کرده و بعد از آن تاکنون تماسی با خانواده و وکلا نداشته‌اند. با توجه به شروع پیک ششم کرونا، شرایط سنی موکل، بیماری‌های زمینه‌ای ایشان و عدم تماس از دیروز ظهر نگرانی در مورد سلامت ایشان بسیار زیاد است.»

کیوان صمیمی که از تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۹ دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد. اواخر هفته گذشته از زندان اوین به بازداشتگاه یکی از کلانتری‌های شهر کرج منتقل شد. پیشتر مصطفی نیلی در خصوص نحوه انتقال آقای صمیمی گفته بود: «موکلم حتی موفق نشده که هیچ یک از وسائل خود از جمله داروهایش را با خود ببرد که این موضوع با توجه به سن و سال او و همچنین نظر به بحث بیماری‌هایی که به آن مبتلاست، بسیار خطرناک خواهد بود.» آقای صمیمی از بازداشتگاه به قرنطینه ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شده و روز دوشنبه ۴ بهمن‌‌ماه، از آنجا مجددا به زندان اوین بازگردانده شده بود.

روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، همزمان با روز جهانی کارگر، ده‌ها تن از شرکت کنندگان در تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان مجلس در پی ورود نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن این تجمع بازداشت شدند. نیروهای امنیتی به همراه کیوان صمیمی، در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۹۸ به محل نشریه ایران فردا رفته و ضمن تفتیش محل بسیاری از اسناد و مدارک موجود از جمله هاردهای کامپیوتر را با خود برده بودند. آقای صمیمی نهایتا روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

آقای صمیمی در تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۹ به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” و “فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی” به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض آقای صمیمی به نحوه دادرسی، دادگاه مجددا وقت رسیدگی تعیین کرد.

کیوان صمیمی مجددا محاکمه و توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد.

نهایتا علیرغم قبول درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور، شعبه هم عرض با رد نظر دیوان، محکومیت آقای صمیمی را از ۳ سال به ۲ سال حبس کاهش داده بود.

پیشتر انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در بیانیه‌ای نسبت به حبس عالیه مطلب‌ زاده و کیوان صمیمی، نائب رئیس و رئیس این انجمن اعتراض کرد.

آقای صمیمی بهمن‌ماه سال گذشته به بهانه انتشار مطالبی در خصوص جنبش‌های اجتماعی در کانال تلگرامی از حق ملاقات و تماس تلفنی محروم شده و کارت تلفن او را مسدود کرده بودند. مسئولان زندان استدلال کرده‌ بودند که این روزنامه‌نگار در مطالب خود مردم را به شورش تحریک کرده بود.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران است. او پیشتر نیز در سال ۸۸ بازداشت و پس از تحمل دوران محکومیت خود از زندان رجایی شهر آزاد شده بود. آقای صمیمی، در دوره بازداشت قبلی، یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ در منزل شخصی‌اش بازداشت شد و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام زیر سوال بردن انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و شرکت در تظاهرات اعتراضی و نوشتن مطالب انتقادی به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. صمیمی آذرماه سال ۸۹ به همراه تعدادی دیگری از زندانیان سیاسی زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. وی نهایتا از بابت این بازداشت، صبح روز شنبه ٢۶ اردیبهشت ماه ۹۴، با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت و توسط جمهوری اسلامی اعدام شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.