دومین روز دور جدید دادگاه مردمی آبان؛ در سرکوب اعتراضات نیروهای حشدالشعبی هم بودند

شنبه, 16ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

دومین روز دور جدید دادگاه مردمی آبان؛ در سرکوب اعتراضات نیروهای حشدالشعبی هم بودند

ایران اینترنشنال

در این جلسه یک عضو گردان‌های ضدشورش امام علی که هویت او به دلایل امنیتی اعلام نشد و به عنوان «شاهد ۴۵۸» معرفی شد گفت: برخی از نیروهای سرکوب‌کننده اعتراضات «از اراذل و اوباش» بودند و عده‌ای از آنها هم «اعضای حشدالشعبی و فاطمیون» بودند.

به گفته این شاهد، یک فرمانده سپاه پاسداران گفته بود: «غائله باید جمع شود و از کمر به بالا را بزنید».

این عضو گردان‌های ضدشورش همچنین گفت که نیروهای این گردان‌ها پمپ بنزین‌ها را آتش می‌زدند تا آن را به گردن معترضان بیاندازند.

ابوبکر مهربانی، دایی عثمان نادری از کشته‌شدگان اعتراضات در مریوان، نیز به دادگاه گفت که خواهرزاده‌اش کولبر بود و در حالی که از خیابان می‌گذشت دو گلوله به پیشانی‌اش شلیک کردند.

در جلسه روز شنبه دادگاه همچنین مادر یکی از بازداشت‌شدگانی که پس از آزادی به دلیل فشارهای روحی خودکشی کرد نیز شهادت داد.

او که نخواست هویتش فاش شود به دادگاه گفت: «پسرم را مورد ضرب و شتم قرار داده بودند و پس از آزادی به من گفت که چند نفر از بازداشت‌شدگان را در بازداشتگاه سپاه زنده زنده آتش زدند.»

علی رضایی، برادر ناصر رضایی از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، نیز گفت: «از پایگاه بسیج و پشت بام‌های اطرافش تیراندازی می‌کردند و برادرم تیر خورد.»

جلسه روز شنبه دومین روز از دور جدید دادگاه بین‌المللی مردمی آبان بود.

در روز نخست این دور از دادگاه که جمعه برگزار شد شماری از شاهدان، از جمله طاهره بجروانی همسر علی فتوحی از کشته‌شدگان آبان ۹۸، فاطمه دادوند از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان، یک شاهد کشتار در نیزارهای ماهشهر، محمدرضا شهبازی‌فرد برادر آمنه از کشته‌های آبان، و یک راننده آمبولانس شهادت دادند.

دور دوم این دادگاه که تا روز یکشنبه ۱۷ بهمن ادامه دارد بنابر ملاحظات امنیتی به صورت غیرعلنی و فقط با حضور روزنامه‌نگارانی که به طور ویژه برای پوشش این جلسات دعوت شده‌اند برگزار می‌شود.

دور اول این دادگاه در آبان‌ماه و در سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ برگزار شد. دادگاه بین المللی مردمی آبان توسط سازمان‌های «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و سازمان بین‌المللی «با هم علیه اعدام» برپا شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.