نایب رییس انجمن داروسازان: هیچگاه با چنین وضعیتی از نظر کمبود دارو مواجه نبودیم

دوشنبه, 18ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

علی فاطمی نایب رییس انجمن داروسازان ایران با اعلام اختلاف سه یا چهار برابری آمار این انجمن با آمار سازمان غذا و دارو درباره کمبود دارو گفت سازمان غذا و دارو میزان این کمبود در کشور را ۳۰ تا ۴۰ قلم می‌داند اما در واقع بیش از ۱۰۰ قلم دارو از جمله داروهای رایج در ایران کمیاب است

فاطمی روز دوشنبه ۱۸ بهمن در این زمینه به ایلنا گفت اکنون حتی داروهای رایجی چون سوسپانسیون یا شربت‌های آنتی‌بیوتیک، آمپول ب کمپلکس، آمپول استامینوفن، سرم‌ها و حتی قطره بینی کلرور سدیم، به سختی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با «بی‌سابقه» خواندن وضعیت کمبود دارو در ایران گفت: «ما هیچگاه با چنین وضعیتی مواجه نبوده‌ایم که حتی اقلام دارویی ایرانی نیز با کمبود مواجه باشند و اکنون حتی دارویی مانند کلیدینیوم سی که یک داروی معمولی مربوط به معده است، فلوکستین و بسیاری از دیگر داروها در داروخانه‌ها کمیاب و نایاب شده‌اند.»

او درباره علت اختلاف میان آمارهای سازمان غذا و دارو و انجمن داروسازان گفت: «تعریفی که ما از کمبود دارو داریم با تعریفی که سازمان غذا و دارو دارد متفاوت است و همین باعث می‌شود آمار ما با یکدیگر سه یا چهار برابر تفاوت داشته باشد.»

این مقام صنفی تاکید کرد: «هر دارویی که در فهرست رسمی ایران باشد و پزشکان تجویز کنند و پیدا نشود از نظر ما با کمبود مواجه است. اما سازمان غذا و دارو میزان کمبود را براساس نام ژنریک داروها درنظر می‌گیرد و وجود نمونه ایرانی دارو باعث می‌شود آن دارو مشمول اقلام دارویی دارای کمبود به حساب نیاید.»

فاطمی ادامه داد: «از طرفی اگر دارویی صرفا در داروخانه‌های دولتی و منتخب توزیع شود نیز از طرف سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود کمبود آن برطرف شده است، اما از نظر ما این رفع کمبود نیست. ممکن است نایاب بودن دارو برطرف شده باشد اما هنوز کمیاب است و دارویی که در همه داروخانه های شهر قابل یافت نباشد کمیاب محسوب نمی‌شود.»

پیشتر در حالی که گزارش‌ها حاکی از محدودیت‌های گسترده‌ دولت در زمینه واردات دارو و واکسن خارجی به ایران بود، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفته بود از اواخر سال ۹۷ تاکنون حدود ۲۵۰۰ قلم دارو در ایران گران شده است.

همچنین در حالی که وزیر بهداشت پزشکان را در زمینه تجویز داروی خارجی تهدید کرده، یک مقام اتحادیه واردکنندگان دارو گفت خودکفایی در تولید دارو در کشور «دروغ است».

اواخر آذرماه، حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، گفته بود درحالی که سومین ماه پاییز رو به پایان است هنوز سهمیه ارزی شش ماه دوم سال برای واردات دارو تخصیص داده نشده است.

کمبود دارو در ایران به حدی رسیده که چندی پیش همشهری‌آنلاین گزارش داد که حداقل هزینه یک ‌هفته درمان هر کودک دارای سرطان به ۸ میلیون تومان افزایش یافته و برخی خانواده‌ها به دلیل ناتوانی در تهیه دارو، از درمان کودکان خود صرف‌نظر می‌کنند.

در این شرایط، رسانه‌های ایران تصویر بخشنامه‌ای از سازمان غذا و دارو، وابسته به وزارت بهداشت را منتشر کرده‌اند که بر اساس آن، ارائه داروهای جلوگیری از بارداری در داروخانه‌های سراسر ایران بدون تجویز پزشک ممنوع شده است.

این بخشنامه بر اساس قانون اخیر «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» صادر شد که اجرای آن با اعتراض‌های مردمی، پزشکان و نهادهای بین‌المللی مواجه شد.

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.