ادامه اعتراض زندانیان سیاسی و مدنی به وضعیت خود در زندان‌های ایران

یکشنبه, 24ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن
 زندانیان در یکی از زندان‌های ایران - آرشیو
زندانیان در یکی از زندان‌های ایران – آرشیو

اعتراض زندانیان سیاسی و مدنی به وضعیت خود در زندان‌ها و بی‌توجهی مسئولان به اصل تفکیک زندانیان همچنان ادامه دارد. به تازگی شماری از زندانیان سیاسی زن در پیام‌هایی جداگانه عنوان کرده‌اند که حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی ندارند و در مواردی نیز از سوی تعدادی از زندانیان جرائم عمومی تهدید به قتل شده‌اند.

وضعیت زندانیان سیاسی و مدنی در زندان‌های جمهوری اسلامی و اجرا نشدن اصل تفکیک زندانیان یکی از مطالبات اصلی زندانیان بوده که همواره با بی‌توجهی مسئولان زندان مواجه شده است. بسیاری از زندانیان سیاسی و مدنی معتقدند که انتقال آنان به بخش زندانیان خطرناک با هدف تنبیه و افزایش فشار بر آنها صورت می‌گیرد و حتی در مواردی حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی و مواردی از این قبیل از آنان سلب می‌شود.

تقی رحمانی، فعال سیاسی و همسر نرگس محمدی فعال حقوق بشر زندانی، در توییتی به نقل از همسرش نوشته در زندان قرچک ورامین، نیاز روزانه هر انسان یعنی حق تنفس سالم و آشامیدن آب معمولی از آنان سلب شده است.

 

شکیلا منفرد، زندانی سیاسی در زندان قرچک، در یک فایل صوتی که به صدای آمریکا رسیده گفته است که تهدید به قتل شده و در زندان امنیت جانی ندارد.

 

بی توجهی مسئولان زندان به وضعیت سلامت زندانیان سیاسی، مدنی و عقیدتی نیز همواره مورد انتقاد نهادهای حقوق بشری بوده و بسیاری از زندانیان با وجود ابتلا به کرونا از دسترسی به دارو و درمان محروم بوده و حتی جان خود را نظیر بکتاش آبتین شاعر زندانی از دست داده اند. آرش صادقی، زندانی سیاسی سابق، در توییتی از ابتلای سهیلا حجاب زندانی سیاسی به کرونا در زندان کرمانشاه خبر داد و نوشت، خدمات پزشکی به زندانیان این زندان به دلیل نبود پزشک متخصص تعطیل است.

سهیلا حجاب، حقوقدان و زندانی سیاسی در ایران

هه‌نگاو: سهیلا حجاب،‌ حقوقدان زندانی به کرونا مبتلا شد

بر اساس ویدیوهایی که گروه سایبری «عدالت علی» از هک دوربین‌های زندان‌های اوین و قزل حصار منتشر کرده است مواردی نظیر شکنجه و بدرفتاری با زندانیان و درگیری زندانیان و ماموران دیده می‌شود، تصاویری که مسئولان قضایی و امنیتی در واکنش اولیه این تصاویر را ساختگی و مونتاژ تلقی کردند.

نمایی از زندان قرچک ورامین (شهرری) در جنوب تهران (آرشیو)

درخواست صدها فعال سیاسی و مدنی از پنج زندانی سیاسی برای پایان دادن به اعتصاب غذا

در پی انتشار این تصاویر و وضعیت زندانیان سیاسی و مدنی در زندان‌ها طی حکمی که حدود پنج روز پیش صادر شده از مدیر کل جدید زندان‌های تهران خواسته شده در سالم‌سازی زندان‌ها از طریق تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان، ارتقای سطح بهداشت و فرهنگ آنها و اجرای دستورالعمل «کرامت زندانیان» بکوشد.

طی چهار دهه گذشته شمار زیادی از زندانیان سیاسی برای شنیده‌شدن صدای اعتراض خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند و تعدادی از این افراد در پی اعتصاب غذا آسیب‌های جسمی دیده‌اند یا حتی جان خود را از دست داده‌اند.

وضعیت نامناسب زندان‌ها و شرایط زندانیان سیاسی در ایران سال‌ها زیر ذره‌بین فعالان حقوق بشر و مورد انتقاد سازمان ملل متحد قرار داشته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.