دادگاه حمید نوری؛ «لشکری و نوری چند زندانی را قبل از اتاق هیئت مرگ برای اعدام بردند»

جمعه, 29ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

 

دادگاه حمید نوری روز جمعه، ۲۹ بهمن، در استکهلم سوئد با شاهد جدید ادامه یافت. محمد ایزدجو شهادت داد که حمید نوری و داود لشکری چند زندانی را پیش از رفتن به اتاق هیئت مرگ از صف جدا کرده و برای اعدام برده‌اند.

آقای ایزدجو به عنوان شاهد گفت: «یک روز بعد از کشتارها ما را که از بند ۱۴ زنده مانده بودیم، بردند تا ساک و وسایل بچه‌های اعدام‌شده را جمع کنیم تا زندان‌بان‌ها به خانواده‌های آنها تحویل بدهند.»

محمد ایزدجو به گفته خود دی‌ماه سال ۱۳۶۱ در ۱۹ سالگی به اتهام همکاری با سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران دستگیر و به ۸ سال زندان محکوم شده بود.

حمید نوری متهم است که در اعدام‌های دسته‌جمعی زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت کرج مشارکت داشته است، اتهامی که خود آن را رد می‌کند. او روز ۱۸ آبان ۹۸ با یک پرواز مستقیم از ایران به فرودگاه استکهلم رسید و بلافاصله دستگیر شد.

حمید نوری مدعی است که از سال ۱۳۶۱ تا سال ۱۳۷۲ در زندان اوین بوده و چند بار به زندان گوهردشت به عنوان ماموریت سر زده است.

دادگاه حمید نوری؛ شاهدی که از سوی نوری تهدید به مرگ شده بود، شهادت داد

محمد ایزدجو اما در دادگاه محاکمه حمید نوری گفت که ناصریان (محمد مقیسه) نقش دادیار و مدیر زندان را داشت و داود لشکری به اتفاق حمید نوری در قسمت دادیاری زندان گوهردشت بودند. او گفت که حمید نوری را در زندان گوهردشت در مواقعی که همراه با ناصریان (محمد مقیسه) و داود لشکری به بند زندانیان سر می‌زدند دیده است.

او همچنین گفت هنگامی که از سوی داود لشکری مورد «تفتیش عقاید» قرار گرفته حمید عباسی در کنار لشکری حضور داشته است.

این شاهد دادگاه حمید نوری گفت که پیش از رفتن به اتاق هیئت مرگ، در راهرو شاهد بوده که حمید نوری برای اعدام زندانیان را به سالن آمفی‌تئاتر می‌برد.

به گفته آقای ایزدجو، چند زندانی پیش از اینکه به اتاق هیئت مرگ برده شوند از سوی داود لشکری از صف بیرون کشیده شده و توسط حمید نوری به سالن اعدام‌ها برده شده‌اند.

برگزاری دادگاه حمید نوری که تا ماه مه سال جاری در دادگاه استکهلم سوئد ادامه خواهد داشت، واکنش مقامات جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته‌ است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، روز اول شهریور محاکمه آقای نوری را «یک طراحی» توسط سازمان مجاهدین خلق خواند و مدعی شد که دادگاه سوئد «به یک سری داستان و مستندسازی و شاهدسازی دروغی که همه از سوی یک گروهک صورت گرفته استناد کرده است».


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.