تجمع معلمان در بیش از صد شهر؛ ضرب و شتم معترضان و بازداشت دست‌کم ۱۵ معلم

شنبه, 30ام بهمن, 1400
اندازه قلم متن

رادیو فردا

در ادامه تجمعات اعتراضی و سراسری معلمان طی ماه‌های گذشته، آن‌ها بار دیگر روز شنبه، ۳۰ بهمن، در بیش از صد شهر در ایران تجمع کردند و خواستار رسیدگی دولت و مجلس به وضعیت حقوق و پیگیری مطالبات‌شان شدند.

بر اساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، معلمان در تجمعات روز شنبه، شعارهای اعتراضی سر دادند و از جمله خواستار آزادی همکاران خود شدند. از جمله شعارهای معلمان در تجمع همدان این بود: «از تهران تا خراسان، معلمان در زندان».

معلمان معترض همچنین فریاد می‌زدند که «وعده‌های توخالی، دولت پوشالی» و «معلم زندانی آزاد باید گردد».

پایگاه خبری جماران روز شنبه نوشت که معلمان در بیش از صد شهر دست به تجمع زده‌اند. این در حالی است که پیشتر آموزش و پرورش با هدف «ایجاد وحشت» در میان معلمان و بازداشتن آنها از حضور در تجمعات اعتراضی بخشنامه‌هایی صادر کرده بود.

همزمان محمد حبیبی، سخنگوی کانون صنفی معلمان، جو برخی شهرهای کشور از جمله کرج را «امنیتی» توصیف کرده و از ضرب و شتم معلمان از سوی نیروهای امنیتی در این شهر خبر داده است.

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران تا لحظه تنظیم این گزارش از بازداشت دست‌کم ۱۵ نفر از معلمان معترض در شهرهای مختلف کشور خبر داده است.

شبنم بهارفر، آزاده مختاری و زهرا آجرلو و آقایان جمشیدی، سالمی و شهریاری از استان البرز و روح‌الله مردانی از نورآباد لرستان از جمله معلمانی هستند که از آن‌ها به‌ عنوان بازداشت‌شدگان تجمعات روز شنبه نام برده شده است.

 
 

در همین حال شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار قطعنامه‌ای در روز شنبه ۳۰ بهمن بر محورهای اصلی اعتراض معلمان «عدم اجرای همسان‌سازی بازنشستگان»، «عدم اجرای کامل رتبه‌بندی»، «عدم اجرای کامل اصل ۳۰ قانون اساسی» و «بازداشت معلمان و پرونده‌سازی علیه فعالان صنفی» تاکید کرد.

در این قطعنامه همچنین آمده است که برگزاری تجمعات اعتراضی معلمان تا رسیدن به تمام مطالبات‌شان ادامه خواهد داشت. قرار است نوبت بعدی تجمعات اعتراضی و سراسری معلمان روز سوم اسفند برگزار شود.

 

مهم‌ترین خواسته معلمان شاغل و بازنشسته ایران در تجمعات اعتراضی اخیر اجرای کامل رتبه‌بندی به میزان ۸۰ درصدِ هیئت علمی دانشگاه‌ها برای معلمان شاغل و اجرای همسان‌سازی حقوق برای معلمان بازنشسته است.

لایحه رتبه‌بندی معلمان پس از حدود ده سال بلاتکلیفی و افزایش تجمعات اعتراضی معلمان در ماه‌های اخیر سرانجام روز ۲۴ آذر امسال به تصویب مجلس ایران رسید، اما فعالان این صنف از نحوه تصویب این طرح به عنوان «سرهم بندی» نام بردند.

بالا گرفتن اعتراضات سراسری فرهنگیان در حالی اتفاق می‌افتد که جمهوری اسلامی ایران با مشکلات اقتصادی بسیار از جمله به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی ناشی از فعالیت‌های هسته‌ای دست‌به‌گریبان است.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه در آبان ۴۴.۴ درصد بوده و بر پایه آمارهای رسمی وزارت کار، متوسط قیمت بیش از ۸۳ درصد اقلام خوراکی در ایران از حد بحران هم فراتر رفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.