روسیه سوئد و فنلاند را هم تهدید کرد

شنبه, 7ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

russia_022522.jpgماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه امروز (جمعه) اعلام کرد، وزیر خارجه در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح این نهاد بین‌المللی که در ژنو و در بازه زمانی ۲۸ فوریه تا اول مارس برگزار می‌شود، شرکت می‌کند.

زاخارووا با تهدید کشورهای فنلاند و سوئد گفته است اگر این کشورها قصد داشته باشند به ناتو بپیوندند، مسکو واکنش نشان می‌دهد و با عواقب نظامی و سیاسی مواجه خواهند شد.

اوکراین طی سال‌های گذشته خواهان عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو بود؛ موضوعی که کرملین می‌گوید تهدیدی برای امنیت روسیه است.

***

آیا جنگ پوتین از اوکراین فراتر خواهد رفت؟

صدای آمریکا – جنگ پوتین چقدر پیش خواهد رفت؟ آیا او نه تنها شرق، بلکه غرب اوکراین را هم تحت سلطه خود درخواهد آورد؟ آیا روسیه در نهایت در بحران اوکراین گرفتار خواهد شد؟

این‌ها سوالاتی است که جیکوب هیل‌براون، سردبیر «نشنال اینترست» تلاش کرده به آنها پاسخ دهد.

او می‌گوید بعید است که پوتین قصد اشغال اوکراین را داشته باشد و در حال حاضر، بر روی تسلط بر آسمان این کشور متمرکز است.

هیل‌براون معتقد است قصد نهایی پوتین احتمالاً ایجاد یک دولت دست نشانده است و در این راستا، او تلاش می‌کند تا ارتش اوکراین را بی‌اثر کرده و تا آنجا که ممکن است غرور فرهنگی و ملی اوکراین را نابود می‌کند.

پوتین همچنین به دنبال از میان برداشتن نخبگان اوکراینی خواهد بود درست همانطور که اتحاد جماهیر شوروی در بلوک شرق پس از جنگ جهانی دوم انجام داد.

در عین حال گفته می‌شود که او قصد دارد ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور فاسد پیشین اوکراین را که در سال ۲۰۱۴ از قدرت برکنار شد، دوباره بر سر کار بیاورد.

هیل‌براون می‌نویسد دولت کنونی اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی، احتمالاً باید به دنبال مکانی برای دولت در تبعید بگردد، اما یافتن جایی که به آن اجازه دهد از مقاومت مسلحانه در خارج از اوکراین حمایت کند، آسان نخواهد بود. تضمین های امنیتی ناتو نیز شامل حمایت از شورشیان همسایه نمی‌شود.

هیل‌براون می‌گوید پوتین ناخواسته ناتو را احیا کرد، اتحاد شکل گرفت و پروژه خط لوله گاز «نورد استریم ۲» نیز منتفی شد.

از طرفی پیامدهای اقتصادی تحریم‌ها برای آمریکا و اروپا ممکن است قابل توجه باشد و پوتین درجه تحمل اروپایی را به این شکل می‌سنجد.

فعلا توپ در زمین پوتین بوده است اما با این حمله و ادامه واکنش‌ها از سوی غرب، روسیه از «مخالف» تبدیل به «دشمن» می‌شود و نتیجه آن می‌تواند فضای سیاسی جهان را تا دهه‌ها بعد شکل دهد.

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: , ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.