عفو بین‌الملل بار دیگر خواهان آزادی فوری عباس واحدیان، زندانی سیاسی، شد

شنبه, 14ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن
رادیو فردا

عفو بین‌الملل روز شنبه، ۱۴ اسفند، با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط عباس واحدیان، زندانی سیاسی، شد.

در این نامه خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه ایران نگهداری آقای واحدیان در سلول انفرادی به مدت شش ماه و محرومیت او از درمان مصداق «شکنجه» اعلام شده است.

در این نامه همچنین با اشاره به این که تحمیل این شرایط به آقای واحدیان به دلیل «زندانی امنیتی ویژه» خواندن او از سوی دادستانی صورت می‌گیرد، آمده است که دادگاه‌ انقلاب، این فعال سیاسی را فقط به خاطر فعالیت‌های‌ مسالمت‌آمیز برای رسیدن به یک «ایرانِ سکولار و دموکراتیک» به ۲۱ سال زندان محکوم کرده‌ است.

عفو بین‌الملل در این نامه از رئیس قوه قضاییه ایران خواسته است که تمام گزارش‌های مرتبط با شکنجه این زندانی سیاسی به صورت مستقل مورد تحقیق قرار گیرد و افراد مسئول طی محاکمه‌های منصفانه پاسخگو شوند.

عباس واحدیان شاهرودی یکی از ۱۴ فعال مدنی و سیاسی است که خرداد ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای علی خامنه‌ای از رهبری و تغییر بنیادین قانون اساسی شدند.

آقای واحدیان بعدتر برای اتهاماتی چون «اقدام علیه امنیت ملی» و «همکاری با گروه‌های مخالف نظام» طی دو نوبت در مجموع به ۲۱ سال حبس تعزیری (قطعی) محکوم شد.

خانواده این زندانی سیاسی پیشتر خبر داده بودند که او در تاریخ هفتم اسفند پس از وخیم شدن حالش به‌صورت «نیمه‌هشیار» به بیمارستانی در مشهد منتقل شده است.

آقای واحدیان پس از انتقال به بیمارستان در بخش مسمومیت‌های دارویی بستری شد و در آن زمان به خانواده خود گفته بود که حالش به دلیل ریخته شدن ماده تلخی در غذایش رو به وخامت گذاشته است.

بنا بر اعلام خانواده واحدیان او روز ۹ اسفند در حالی که هنوز به سطح هشیاری عادی بازنگشته بود به زندان منتقل شد.

او پس از آن در تماس کوتاهی با خانواده‌اش عنوان کرد که به بازداشتگاه غیررسمی وزارت اطلاعات در مشهد، جایی که از شهریور در آن نگهداری می‌شده، منتقل شده است.

عفو بین‌الملل ۱۳ بهمن نیز در نامه‌ دیگر به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خواهان آزادی فوری و بی‌قید و شرط این فعال سیاسی شده بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.