وکیل برادران دریس؛ سرمنشا اتهامات مطروحه علیه موکلانم اعترافات یکی از همسایگان است

پنجشنبه, 26ام اسفند, 1400
اندازه قلم متن

 

خبرگزاری هرانا – فرشته تابانیان وکیل مدافع عباس و محسن دریس عنوان کرد که سرمنشا اتهاماتی که علیه موکلانش مطرح شده، اعترافات یکی از همسایگان خانواده دریس بوده که همراه با آنها بازداشت شده است. بنابر گزارش پیشین هرانا، کفایه حزباوی، همسر عباس دریس به دلیل فشار وارده ناشی از اظهارات فردی در تهران که به او گفته بودند برای همسرش حکم اعدام صادر خواهد شد، سکته مغزی کرد و جان باخت. تابانیان در این خصوص گفت که “همسر موکلم به دلیل عدم آگاهی حقوقی، تصور کرده که حکم اعدام صادر شده است.”

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، فرشته تابانیان وکیل مدافع برادران دریس در خصوص پرونده موکلان خود گفت: “عباس و محسن دریس از اهالی شهرک چمران در شهرستان ماهشهر بودند که پس از ماجرای معروف اعتراضات در نیزارهای ماهشهر در آبانماه ۹۸ بازداشت شدند. پس از بازداشت محسن، عباس هم در حدود یک هفته پس از او بازداشت شد.”

وی افزود: “اتهام این دو برادر در وهله اول، قتل عمد فردی به نام صیادی از نیروهای یگان ویژه و همچنین محاربه به دلیل استفاده از سلاح و شلیک با آن قید شده بود. در اعترافات اولیه، عباس دریس عنوان کرده که با توجه به فاصله زیاد، اساسا پس از شلیک با اسلحه، متوجه نشده که آیا با این شلیک، گلوله‌ای به فردی اصابت کرده یا خیر، اما مشاهده کرده که در آن سو، افرادی که لباس سیاه بر تن داشتند، بر روز زمین افتادند.”

تابانیان ادامه داد “یکی از همسایگان خانواده دریس که به همراه آنها بازداشت شده بود، عنوان کرده که او اسلحه را به عباس دریس داده و وقتی پس از شلیک از پشت بام به خارج منزل می‌آید به او می‌گوید که یکی از مامورین را با گلوله زده است. این مسئله، سرمنشا همه آن اتهاماتی است که به عباس دریس در رابطه با قتل و دیگر مسائل مطرح کرده اند.”

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: “از همین رو، برای محسن دریس هم عنوان اتهامی معاونت در قتل مطرح شده است. چرا که ایشان، اسلحه را از همسایه گرفته و به عباس دریس پیش از شلیک داده است.”

یک منبع مطلع پیشتر به هرانا گفته بود که کفایه حزباوی، همسر عباس دریس پس از پیگیری های بسیار پرونده به تهران نیز مراجعه کرده و در آنجا به او گفته شده بود که همسرش حکم اعدام دریافت خواهد کرد. خانم حزباوی به دلیل فشار وارده دچار سکته مغزی شده و مدتی بعد جان خود را از دست داد. فرزندان این خانواده هم اکنون نزد مادربزرگشان زندگی می‌کنند. اظهارات مطروحه در تهران در آن هنگام موجب انتشار اطلاعات غیردقیق در خصوص محکومیت این دو برادر به اعدام و حبس ابد شده بود. مسئله ای که اکنون مشخص شده منطبق با واقعیات نبوده و پرونده نامبردگان بدون صدور حکم کماکان در دست بررسی قضایی است.

وکیل مدافع برادران دریس در این رابطه گفت: “فردی که اصلا اطلاعی از هویت او نداریم در تهران به همسر عباس دریس گفته بود که حکم پرونده ایشان، قطعا اعدام خواهد بود. همسر موکلم به دلیل عدم آگاهی حقوقی، تصور کرده که حکم صادر شده و پس از مراجعه به اهواز، ظرف یک هفته به دلیل سکته جان خود را از دست داد. عباس دریس سه فرزند پسر دارد که به ترتیب ۱۶، ۱۴ و پنج سال سن دارند. دو فرزند نوجوان این خانواده در بازار کار کرده و خرج خانواده و مادربزرگ پیر و از کار افتاده خود را تامین می‌کنند.”

محسن و عباس دریس در تاریخ ۱۷ آذرماه ۹۸ توسط ماموران معاونت اطلاعات قرارگاه ابوالفضل عباس بازداشت و در تاریخ ۱۸ آذرماه در شعبه سوم بازپرسی دادسرای بندر ماهشهر (شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های اغتشاشات آبان ماه) به ریاست قاضی حسن سالمی مورد بازپرسی قرار گرفتند. عباس دریس ضمن پذیرش حضور در تجمعات اعتراضی در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۹۸ شهرک چمران، هرگونه دخالت در آتش زدن لاستیک و بستن جاده های شهرک چمران را انکار کرد. پس از صدور قرار بازداشت موقت ۲ ماهه توسط بازپرس، آقای دریس “در اختیار سازمان اطلاعات سپاه” قرار داده شد. پس از بازجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه آقای دریس به تیراندازی با سلاح کلاشینکف به سوی نیروهای امنیتی اقرار کرد. وی مجددا در جریان اخذ آخرین دفاع در این شعبه بازپرسی منکر دخالت در تیراندازی به رضا صیادی شد. کیفرخواست این شهروندان نهایتا در تاریخ ۲۶ آذرماه ۹۹ توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر به ریاست قاضی سیدماجد هاشمیان پور صادر و در تاریح ۲۹ آذرماه به تایید سیدلطیف موسوی سرشت، دادیار دادسرای عمومی و انقلاب بندر ماهشهر رسید.

عباس دریس، متولد ۱۳۵۲، فرزند معتوگ، پدر سه فرزند ۱۲، ۱۴ و حدودا ۳ ساله است. آقای دریس اصالتا اهل شهرستان آبادان است که بعدها به چمران واقع در بندر ماهشهر مهاجرت کردند. محسن دریس نیز فرزند معتوگ و متولد ۱۳۷۱ است.

گفتنی است در دیماه ۹۸ ویدئویی منتسب به اعترافات متهمان بازداشت شده در خصوص تیراندازی به رضا صیادی توسط صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد. به گفته یک منبع نزدیک به خانواده این شهروندان، برادران دریس جهت اخذ و ضبط اعترافات اجباری از طریق تهدید به آزار جنسی اعضای زن خانواده تحت فشار قرار گرفته بودند.

لازم به اشاره است اعتراضات آبان ماه، به مجموعه اعتراضات سراسری گفته می شود که از روز جمعه ۲۴ آبان ماه ۹۸ با اعلام افزایش بی سابقه قیمت بنزین در ده‌ها شهر ایران با حضور بی سابقه معترضین در خیابان‌ها آغاز شد و برای چند روز ادامه یافت. محمد جواد کولیوند، نماینده مردم کرج در مجلس گفت این اعتراضات در ۷۱۹ نقطه از کشور رخ داد. سید حسین نقوی حسینی سخنگوی وقت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز، آمار بازداشتی های اعتراضات این اعتراضات را حدود ۷ هزار نفر اعلام کرد. بر اساس گزارشات نهادهای مدافع حقوق بشر صدها تن نیز در پی این اعتراضات خونین جان باختند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.