توافق عربستان و کویت بر سر میدان مشترک گازی با ایران

سه شنبه, 2ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

بخش ایرانی میدان گازی الدوره میدان گازی آرش نام دارد

انتظار می‌رود از این میدان گازی روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی برداشت شود – energytoday.ir

عربستان سعودی و کویت به منظور طرح توسعه میدان گازی مشترک الدوره در آب‌های خلیج‌فارس توافقنامه‌ای به امضا رساندند؛ میدانی که بخشی از آن به نام میدان گازی آرش، در مالکیت ایران است.

وزرای انرژی عربستان سعودی و کویت طی قراردادی، بر سر توسعه و بهره‌برداری از میدان گازی الدره در آب‌های خلیج‌فارس توافق کردند.عرب‌نیوز با اعلام این خبر نوشت که طبق پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود از این میدان گازی روزانه یک میلیارد فوت‌مکعب گاز طبیعی و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی برداشت شود که بنا بر توافق صورت‌گرفته میان عربستان و کویت، این تولید قرار است به طور مساوی میان دو طرف تقسیم شود.

بر اساس این توافق، شرکت عملیات مشترک الخفی که یک شرکت با سرمایه‌گذاری مشترک آرامکو و شرکت کویتی نفت خلیج‌ است، برای مطالعات مهندسی به منظور توسعه این میدان گازی مطابق با فناوری‌های مدرن، کنسرسیومی تشکیل می‌دهد.

بخش ایرانی میدان گازی الدوره میدان گازی آرش نام دارد که در جنوب‌غربی جزیره خارک و در آب‌های مرزی میان ایران، کویت و عربستان واقع است. بنا بر گزارش مجله اقتصادی میس، تخمین‌های اولیه حاکی از وجود ۲۰ تریلیون فوت‌مکعب ذخایر گازی در این میدان گازی مشترک است.

این میدان گازی بزرگ چندین سال است که به محل جدال ایران، عربستان و کویت تبدیل شده است. پیش از این نیز در سال ۱۳۹۸، مذاکراتی جدی میان عربستان و کویت درباره این میدان گازی مشترک انجام شد. از سوی دیگر، مذاکره بر سر این میدان سال‌ها است که یکی از موضوع‌های گفت‌وگوی مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و کویت است.

حدود پنج سال قبل و به دنبال تشکیل شرکت مشترکی میان عربستان و کویت برای برداشت از میدان گازی الدوره -آرش، مقام‌های ایران درباره این اقدام به کویتی‌ها هشدار دادند. تعیین مرزها پیش از هرگونه برداشت از این ذخایر مهم‌ترین چالش ایران و کویت در سال‌های اخیر بوده است؛ حالا به دنبال توافق اخیر عربستان و کویت بر سر طرح توسعه این میدان مشترک گازی، باید در انتظار واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بود.

عربستان سعودی و کویت در جریان امضای این توافق اعلام کردند که طرح توسعه این میدان راهبردی به تامین تقاضای داخلی گاز طبیعی در این دو کشور کمک خواهد کرد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.