نامه خانواده‌های دو قربانی سرنگونی هواپیما به بایدن: سپاه را از فهرست تروریستی حذف نکنید

جمعه, 5ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

شاهین مقدم (راست) و مهرزاد زارعی (چپ) از خانواده‌های قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی توسط سپاه

رادیو فردا

دو نفر از اعضای خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی به دست سپاه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور آمریکا از او خواستند که این نهاد نظامی جمهوری اسلامی را از فهرست تروریستی خارج نکند.

شاهین مقدم و مهرزاد زارعی در این نامه با اشاره به مستنداتی که «تروریستی» بودن شلیک به سوی هواپیمای مسافربری «پی اس ۷۵۲» از سوی سپاه را ثابت می‌کند، از این نهاد نظامی به عنوان «منبع اصلی جنگ، بی‌ثباتی و ترور در سراسر ایران، خاورمیانه تا کانادا» نام برده‌ و از تصمیم احتمالی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای حذف این گروه از فهرست تروریستی آمریکا ابراز تعجب کرده‌اند.

اعضای خانواده جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در ادامه بر ضرورت انزوای سپاه پاسداران به عنوان «یک موجودیت تروریستی» تاکید کرده و گفته‌اند که با پیشنهاد حذف این نهاد نظامی از فهرست تروریستی آمریکا «نسل‌های آینده باید در ترس زندگی کنند».

برخی منابع خبری در روزهای آخر اسفند اعلام کردند که دولت جو بایدن در حال بررسی حذف نام سپاه پاسداران از سیاهه تروریستی این کشور در ازای تعهد رژیم تهران به کاهش تنش در منطقه است.

این خبر با واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی داخلی آمریکا، مقامات برخی کشورها و شماری از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی مواجه شد.

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی سال ۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از چند روز پنهان‌کاری و اظهارات متناقض و خلاف واقع، سرانجام اذعان کردند که پدافند ضدهوایی سپاه به این هواپیمای مسافربری شلیک کرده، اما دلیل این اقدام را فقط «خطای انسانی» عنوان کردند.

دادگاه عالی اونتاریو در کانادا حکم به عمدی بودن و تروریستی بودن شلیک به هواپیما توسط سپاه داده است.

اوکراین، کانادا و خانواده‌های قربانیان این پرواز بر اساس شواهد موجود اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی از این هواپیما به‌ عنوان «سپر انسانی» در مقابل واکنش احتمالی آمریکا به حمله شبانه ایران به پایگاه عین‌الاسد در عراق استفاده کرده است


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.