مادر و برادر حامد سیف‌پناهی «حبس خانگی» شدند

دوشنبه, 8ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن
رادیو فردا
عکسی که از مادر حامد سیف‌پناهی از اعضای کشته‌شده حزب کومله توسط جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است
 

نهادهای امنیتی، مادر و برادر حامد سیف‌پناهی، از اعضای حزب کومله که تیر ۹۶ در درگیری با نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد، را با هدف جلوگیری از حضور آن‌ها در مراسم نوروز حبس خانگی کرده‌اند.

به گزارش سایت هه‌نگاو که اخبار مناطق کُردنشین ایران را پوشش می‌دهد، خدیجه سیف‌پناهی معروف به «دایه خدیجه» و فرزندش خالد سیف‌پناهی از روز ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ تاکنون در خانه خود در سنندج حبس شده‌اند.

بنا به این گزارش، نهادهای امنیتی این مادر و فرزند را تهدید کرده‌اند که تا اطلاع ثانوی حق خروج از منزل و شرکت در مراسم ویژه نوروز را ندارند.

«دایه خدیجه» مادر حامد سیف‌پناهی است که تیر ۱۳۹۶ در جریان درگیری مسلحانه با نیروهای امنیتی به همراه دو نفر دیگر از اعضای این حزب کومله کشته شد.

در این درگیری‌ها رامین حسین‌پناهی، از دیگر اعضای حزب کومله، نیز بازداشت و به‌اتهام «بغی و عضویت در حزب کومله» در دادگاه انقلاب سنندج به اعدام محکوم شد.

خدیجه سیف‌پناهی سال گذشته با حضور در مراسم نوروز در سنندج با در دست داشتن جامانه (دستمال سر کُردی) و گل سرخ از احزاب کردستان خواسته بود در مبارزه با حکومت جمهوری اسلامی متحد شوند.

از آغاز سال ۱۴۰۱ شماری از شهروندان مناطق کُردنشین ایران به‌دلیل شرکت در مراسم نوروز بازداشت شده‌اند. تاکنون آمار دقیقی از این بازداشت‌ها منتشر نشده، اما بر اساس گزارش‌ها در میان بازداشت‌شدگان کودکان و افراد سالخورده نیز بوده‌اند و بازداشت‌ها هم‌چنان ادامه دارد.

همچنین گزارش شده است که این مراسم در برخی مناطق از جمله اشنویه در آذربایجان غربی با حضور نیروهای یگان ویژه به خشونت کشیده شد و این نیروها برای پراکنده کردن مردم از گاز اشک‌آور و گلوله‌های ساچمه‌ای استفاده کردند.

منابع حقوق بشری در روزهای پیش از آغاز سال نو از احضار ده‌ها نفر از شهروندان این مناطق به نهادهای امنیتی و اخذ تعهد برای جلوگیری از حضور در مراسم نوروزی خبر داده بودند.

با استفاده از گزارش هه‌نگاو و وب‌سایت رادیو فردا /ف.ع/ر.ش

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.