دیدبان حقوق بشر: فیفا از اهرم‌های خود برای پایان تبعیض علیه زنان در ایران استفاده کند

جمعه, 12ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن
رادیو فردا

دیدبان حقوق بشر در واکنش به برخورد خشونت‌آمیز با زنان در ورزشگاه مشهد از فدراسیون بین‌المللی فوتبال،‌ فیفا، خواست تا با استفاده از اهرم‌های خود مقامات حکومت ایران را مجبور به لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها کند.

این نهاد بین‌المللی حقوق بشری در بیانیه‌ای که روز پنج‌شنبه، ۱۱ فروردین، منتشر کرد با اشاره به تلاش مقامات ایرانی برای اعمال ممنوعیت «تبعیض‌آمیز» و «ظالمانه» در مورد حضور زنان در استادیوم‌های فوتبال و «تخلفات طولانی‌مدت» آن‌ها، از فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا خواست که با پیروی از دستورالعمل‌های جهانی در مورد رفع تبعیض، مجازات‌هایی را برای عدم پایبندی ایران به این اصول در نظر بگیرد.

بر اساس اساسنامه فیفا، تبعیض جنسیتی که از مصادیق آن محرومیت یا ممنوعیت زنان و دختران از حضور در استادیوم‌ها است، «اکیداً ممنوع است» و مجازات «تعلیق» یا «اخراج» به همراه دارد.

در آخرین اقدام تبعیض‌آمیز علیه زنان در ورزش ایران، عصر روز سه‌شنبه، ۹ فروردین، تعداد زیادی از زنان که از طریق وب‌سایت فدراسیون فوتبال اقدام به خرید بلیت برای تماشای بازی کرده بودند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند و ماموران برای پراکنده کردن زنان که در میان آنان تعدادی دختر خردسال نیز بود به اسپری فلفل متوسل شدند.

فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا تاکنون تصمیمی درباره وضعیت تیم ملی فوتبال ایران پس از این برخورد خشونت‌آمیز نگرفته و تنها از مسئولان ایرانی خواسته است که اطلاعات بیشتری درباره ماجرای ورزشگاه مشهد ارائه دهد.

در همین حال برخی کاربران نیز در روزهای اخیر از فیفا خواسته‌اند مماشات با فدراسیون فوتبال ایران را کنار گذاشته و تصمیم به محرومیت فوتبال ایران از بازی‌های بین‌المللی به دلیل «ساختار زن‌ستیز» جمهوری اسلامی بگیرد.

فدراسیون فوتبال ایران پیش از این به فیفا تعهد داده بود که زنان طبق قوانین این سازمان از حق برابر با مردان برای تهیه بلیت و ورود به ورزشگاه برخوردار باشند، اما تاکنون تنها در برخی بازی‌ها عده محدودی از زنان، آن هم به صورت گزینشی اجازه ورود به ورزشگاه‌ها را یافته‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.