برگزاری مراسم سیزده‌ به‌در پس از دو سال محدودیت‌های کرونایی

شنبه, 13ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

حضور مردم در پارک‌ها و فضاهای سبز به مناسبت روز طبیعت _ ایرنا

ایرانی‌ها پس از دو سال توانستند مراسم سیزده‌ به‌در را بدون محدودیت‌هایی کرونایی در طبیعت برپا کنند

مردم ایران، دو سال پس از آنکه سیزدهمین روز نوروز را به دلیل شیوع کرونا با توصیه‌های مکرر “در خانه بمانید” سر کرده بودند، امسال توانستند به رسم همیشگی نوروز را با برگزاری مراسم سیزده‌به‌در در دامان طبیعت، بدرقه کنند. آن هم در روزی که شاخص آلودگی هوای کلانشهر‌هایی همچون پایتخت، در وضعیت مناسبی قرار دارد.

برخلاف دو سال گذشته که پارک‌های ایران در روز سیزدهم فروردین‌ ماه تعطیل شده و از ورود مردم به آنها جلوگیری به عمل می‌آمد، امسال اما همچون گذشته تمامی پارک‌ها و فضاهای سبز شهرها، میزبان میلیون‌ها ایرانی شدند و نخستین سیزده‌ به‌در قرن جدید را به سبک وسیاق آیین کهن ایرانی برپا کردند.

سیزدهمین روز فروردین سال گذشته همراه با خیز چهارم کرونا در ایران بود و وزارت بهداشت از مردم خواست تا این روز را در خانه‌هایشان بمانند. در این روز شهرداری‌های سراسر کشور با نصب پلاکارد و نوارکشی در ورودی و حاشیه بوستان‌ها و تفرجگاه‌ها، خواستار عدم حضور مردم در این مکان‌ها شدند.

امسال اما باتوجه به کاهش شیب شیوع کرونا و افزایش واکسیناسیون، این محدودیت‌ها برداشته شد که بر این اساس گزارش‌های منتشر شده حاکی از حضور گسترده مردم در تفرجگاه‌ها و بوستان‌های سراسر کشور در آخرین روز نوروز ۱۴۰۱ دارد. روز گذشته شهرداری تهران اعلام کرد که بیش از دو هزار بوستان پایتخت برای برگزاری مراسم روز طبیعت (سیزده‌ به‌در) آماده است.

شهرداری تهران اما در کنار ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی، تامین سیستم روشنایی، کاشت گل‌های بهاری و اقداماتی از این دست، از اولویت‌های مذهبی موردنظر شهرداری نیز غافل نشده است.

در همین خصوص علی محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در گفت‌وگویی با ایرنا از برپایی “نماز جماعت روز طبیعت” در ۱۲۶ بوستان پایتخت نیز خبر داده و آن را بخشی از ویژه برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی شهرداری عنوان کرده است.

به مناسبت روز طبیعت، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز توصیه‌ها و البته تذکراتی را هم متوجه مردم کرد. عین‌الله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور اعلام کرد که ریختن هر چیزی از جمله “سبزه” در سطح راه‌ها ممنوع بوده و مشمول جریمه خواهد شد. خبرگزاری ایسنا از دیگر توصیه‌های او در روز سیزدهم فروردین را ممانعت از ترمز ناگهانی، سوار کردن سرنشینان در صندوق عقب و مواردی از این دست عنوان کرد.

طبق آخرین آمارهای اعلام شده تا روز ۱۲ فروردین ماه بیش از ۵۵۲ نفر در تصادفات جاده‌ای طی ایام نوروز جان خود را از دست دادند. این آماری بود که فرمانده انتظامی کشور از کاهش ۲۳ درصدی آن نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن خبر داده است.

همچون بسیاری از سال‌ها نیز برخی مسافران نوروزی، روز سیزدهم فروردین را برای بازگشت خود به شهرهای‌شان انتخاب می‌کنند که در همین خصوص فرمانده انتظامی از ترافیک در برخی جاده‌ها به ویژه در جاده‌های منتهی به کلانشهرها به خصوص تهران خبر داد.

بازگشت بخشی از مسافران نوروزی در آخرین روز تعطیلات فروردین از آن رو است که از روز چهاردهم، قرار است آموزش حضوری دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها از سر گرفته شود. این تصمیم براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در روز ششم فروردین ماه گرفته شد. این ستاد اعلام کرده بود که به واسطه شیب نزولی کرونا و افزایش قابل توجه تزریق واکسن، کلاس‌‌های درس حضوری خواهند شد.  

همزمان با روز طبیعت، نیروهای محیط‌ بان نیز در آماده‌باش قرار گرفتند و فرمانده یگان محیط زیست از مردم خواست تا هرگونه تخلفات محیط زیستی را گزارش کنند.

اما مردم ایران در حالی آخرین روز نوروز ۱۴۰۱ را در دامان طبیعت سپری کردند که روز یکشنبه (۱۴ فروردین)، نخستین روز ماه رمضان در ایران اعلام شده است.

سیزده‌ به‌در یا روز طبیعت یکی از آیین‌های کهن ایرانی است که در سیزدهمین روز فروردین برای بدرقه نوروز برگزار می‌شود. این مراسم با آداب و آیین‌هایی گره خورده که تمامی آن گرد حضور در طبیعت می‌چرخد.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.