ایران کاردار افغانستان در تهران را احضار و فعالیت‌های کنسولی در آن کشور را متوقف کرد، معترضان افغان به کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات حمله کردند

سه شنبه, 23ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

به دنبال اعتراض‌ها در افغانستان نسبت به «بدرفتاری با مهاجران در ایران» و آتش زدن در ورودی کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات، وزارت خارجه ایران از احضار کاردار افغانستان در تهران و همچنین توقف فعالیت‌های کنسولی‌اش در افغانستان خبر داد.

بنابر اعلام وزارت خارجه ایران، رسول موسوی مدیرکل آسیای جنوبی این وزارتخانه، روز سه‌شنبه با احضار کاردار افغانستان در تهران، نسبت به حملات علیه سفارت جمهوری اسلامی در کابل و سرکنسولگری ایران در هرات «به شدت اعتراض کرد» و خواستار برخورد با حمله‌کنندگان شد.

او همچنین اعلام کرد بخش‌های کنسولی جمهوری اسلامی در افغانستان «تا اطلاع ثانوی فعالیت‌های خود را متوقف کرده‌اند تا اطمینان لازم از طرف وزارت امور خارجه افغانستان» داده شود.

سفارت ایران در افغانستان و همچنین کنسولگری ایران در مزار شریف نیز در اطلاعیه‌هایی جداگانه اعلام کردند خدمات کنسولی و صدور روادید را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده‌اند.

با این حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، گفت: «کلیه نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در افغانستان باز بوده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.»

همزمان حسین رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، نیز روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسشی درباره برنامه پلیس برای برخورد با جمع‌آوری اتباع افغانستانی گفت: «هیچ مشکل خاصی در رابطه با اتباع بیگانه نداریم و همه چیز تحت کنترل است.»

روز دوشنبه شماری از شهروندان در کابل با تجمع در مقابل سفارت جمهوری اسلامی به بدرفتاری با مهاجران افغان در ایران اعتراض کردند؛ در هرات نیز معترضان خشمگین ورودی کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر را به آتش کشیدند و به سوی این نمایندگی سنگ پرتاب کردند. معترضان با شلیک هوایی نیروهای طالبان پراکنده شدند.

در روزهای اخیر در رسانه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی منتشر شد که حاوی بدرفتاری با مهاجران و پناهجویان افغان در ایران بود.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی انتشار این ویدیوها را «ایران‌هراسی» خوانده‌اند و بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی در افغانستان، آن را به سازمان مجاهدین خلق نسبت داده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.