ایرانیان حامی اوکراین، حکومت حامی روسیه‌ است

یکشنبه, 28ام فروردین, 1401
اندازه قلم متن

سفیر اوکراین در تهران، در گفتگو با روزنامه «آسیا» با اشاره به اینکه تحریم‌های غرب علیه روسیه به سود ایران تمام می‌شود، گفت: «این شرایط صد در صد به نفع جمهوری اسلامی ایران است و می‌‌تواند آمریکا و غرب را به امضای برجام با ایران را نزدیک‌تر کند. اما بیایید فکر کنیم که نفع روسیه برای ایران چیست؟ ایران اکنون در کنار روسیه ایستاده است اما اگر مثلا فرض کنیم سال آینده مشکلاتی در روابط با روسیه به‌وجود بیاید و اگر مواضع دولت ایران در مورد عدم حمایت از اوکراین ادامه پیدا کند و سال بعد بخواهید موادغذایی‌تان را از اوکراین تأمین کنید، اوکراین خواهد پرسید شما تاکنون کجا بودید؟ یک سال پیش که ما به کمک‌‌های بشردوستانه شما احتیاج داشتیم، شما کجا بودید؟»

سرگئی بوردیلیاک، با اشاره به حمایت مردم ایران از اوکراین در جنگ با روسیه گفت: «اوکراین حمایت مردم اکثر کشورها از جمله ایرانیان را داراست. به نظر می‌رسد افکار عمومی همواره حامی اوکراین است. در ایران از مردم عادی این حمایت از اوکراین را می‌‌بینیم. مثلاً وقتی در خیابان با ماشین ما که پرچم اوکراین بر آن نصب شده است مواجه می‌‌شوند فریاد می‌‌زنند و با دست خود اشاره می‌کنند که «اوکراین پیروز می‌‌شه!» و بوق می‌‌زنند و حمایت خود را ابراز می‌‌کنند.»

این دیپلمات اوکراینی در ادامه به انتقاد از موضع ایران در جنگ روسیه و اوکراین پرداخت و گفت: «تا به‌حال ما هیچ حمایتی از طرف دولت جمهوری اسلامی نگرفتیم و واکنش‌شان را ندیدیم. من دو نامه شخصی به رئیس جمهوری ایران آقای دکتر رئیسی و وزیر امور خارجه نوشته‌ام، اما هیچ جوابی از ایشان دریافت نکرده‌ام. بعد از وقوع جنگ در اوکراین که ۴۰ روز پیش شروع شده همه کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه کمک‌‌های بشردوستانه زیادی فرستاده‌اند، اما از جمهوری اسلامی ایران حتی یک ریال نگرفتیم.»

بوردیلیاک در ادامه خطاب به دولت جمهوری اسلامی گفت: «که ما با شما دوست هستیم و کشورهای ما با هم دوست هستند، ما نیاز به کمک داریم و آنچه ما درباره آن صحبت می‌‌کنیم کمک‌‌های بشردوستانه مثل ارسال دارو و محصولات پزشکی است که این کمک‌‌ها به منظور حمایت و افزایش توان نظامی اوکراین نیست. در این باره من به منافع و نیاز جمهوری اسلامی ایران احترام می‌‌گذارم، اما تأکید می‌‌کنم که کمک‌‌های بشردوستانه، کمک نظامی محسوب نمی‌شود. اوکراین در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی در ایران مانند وقوع زلزله همیشه کمک‌‌های انسان‌دوستانه خود را به این کشور ارسال کرده است.»

سفیر اوکراین در ایران با انتقاد از عدم حمایت بشردوستانه ایران از اوکراین گفت: «من در جزیره‌ی قشم بودم و آنجا تانکرهای نفت را دیدم که منتظر مشتری‌اند فکر کردم چه می‌شد که چند تا از این تانکرها را از طریق لهستان و رومانی برای کمک به اوکراین می‌فرستادید. در این صورت مایه غرورتان می‌شد که به یک کشور جنگ‌زده کمک کرده‌اید.»

سرگئی بوردیلیاک با اشاره به برداشته شدن ممنوعیت ایران در صادرات نفت، سوخت و مواد پتروشیمی از فروردین ماه گفت: «این فرصت تجاری دیگری نیز برای ما و شما هست. ما برای تجهیزات کشاورزی‌مان به سوخت نیاز داریم و می‌توانیم با محصولات دیگر تهاتر کنیم. نباید این فرصت را از دست بدهیم.»

او با اشاره به روابط تجاری بین ایران و اوکراین گفت: «حدودا نود تا نود و پنج درصد تبادلات تجاری بین کشورهای ما صادرات غلات و موادغذایی از اوکراین به ایران است. شما می‌دانید که کشور اوکراین تنها کشوری است که با ایرانی‌‌ها در زمینه هواپیماسازی مشارکت و همکاری کرده است. در نزدیکی شهر اصفهان یک کارخانه تأسیس شد و در آن نوزده فروند هواپیما به کمک اوکراین ساخته شد. این تنها و بزرگ‌ترین کارخانه هواپیماسازی است که با کمک اوکراین در ایران ایجاد شده و غیر از اوکراین هیچ کشوری در این زمینه به ایران کمک نکرده است و بعید می‌‌دانم در زمینه هواپیماسازی به شما کمک کنند.»

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.