گزارش از سونامی ایجاد تالار و سفره‌خانه در ملارد درختان می‌میرند، ویلاها قد می‌کشند

چهارشنبه, 29ام آبان, 1392
اندازه قلم متن

malard

درختان می‌میرند، ویلاها قد می‌کشند

باتوجه به گسترش شهر، چندین باغ در محدوده خدمات شهر قرار دارد که در طرح هادی نیز کاربری آن‌ها به صورت فضای سبز است.

قانون، نجمه جمشیدی – زمین‌بازان، سفته‌بازان، رانت‌خواران اقتصادی و خلاصه همه کسانی که به دنبال پول‌های مفت، ثروت‌های بادآورده و یک شبه هستند، آفت شهرهای کشورند. آنان برای رسیدن به سود و منافع اقتصادی خود، حاضرند همه چیز را قربانی کنند. چه محیط زیست شهر و روستا باشد یا میراث فرهنگی و تاریخی یک کشور، مهم این است که ارزش تبدیل شدن به پول را داشته باشد. در شهرستان ملارد، درست بیخ گوش تهران نیز این معضلات دیده می‌شود. یعنی زمین‌های کشاورزی، درختان و محیط زیست را از بین می‌برند تا به جای آن، تالار، ویلا و سفره‌خانه درست کنند. در این میان، مسئولان هم به بهانه کسب درآمد برای شهر مجوز‌های لازم را می‌دهند.

بخش کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور است. اما در چند دهه اخیر با افزایش روز‌افزون جمعیت، رشد شتابان شهرنشینی و استقرار واحدهای صنعتی در حاشیه شهرها، فضای کالبدی شهرها افزایش یافته است. در نتیجه تمایل شهروندان به فضاهای سبز اطراف شهرها به‌ویژه اراضی زراعی، باغی و تغییر کاربری آن به اماکن مسکونی و واحدهای صنعتی هر روز بیشتر می‌شود. این درحالی است که تغییر کاربری اراضی به عنوان سمی مهلک بر بدنه کشاورزی استان، توان اجرای برنامه‌های تخصصی در بخش توسعه‌ای را می‌گیرد.
۱۵ هزار هکتار باغ در خطر
شهرستان ملارد داشتن ۱۵ هزار هکتار باغ و اراضی کشاورزی، یکی از قطب‌های مهم کشاورزی استان تهران است و نقش مهمی در توسعه اقتصادی آن دارد. از این رو توجه به ضرورت‌ها و چالش‌ها برای حفظ کاربری اراضی زراعی رویکردی است که باید به آن پرداخته شود. اما در سال‌های گذشته بخش زیادی از اراضی کشاورزی و باغ‌های شهرستان به دلایل مختلف از جمله ایجاد سوله‌های صنعتی، تالارها و باغ ویلا از چرخه تولید خارج شده اند. این درحالی است که کشاورزی همچنان مهم‌ترین رکن اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود و همچنین بخش قابل توجهی از جمعیت شهرستان در آن مشغول به کار هستند.

کمبود آب در شهرستان ملارد

یکی از دلایل تغییر کاربری باغ‌ها، مشکلاتی است که در کشاورزی وجود دارد. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملارد در این باره به «قانون» می‌گوید: وضعیت آب کشاورزی در شهرستان ملارد به نسبت شهرستان‌های همجوار حادتر است. زیرا شهرستان‌های شهریار و رباط‌کریم از کانال محمدیه بهره‌ می‌برند، اما ملارد همان را هم ندارد. احمدعلی شاکری می‌افزاید: باتوجه به مشکلات کمبود آب، میزان استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی در چند سال اخیر به اندازه‌ای افزایش یافته است که ما شاهد فرونشست ۷۰متری آب نسبت به ۳۰ سال قبل هستیم. از سوی دیگر چندین روستای ما که در دامنه کوه قرار داشتند، به دلیل همین فرونشست آب خشک شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: در ۳۰ سال گذشته منابع آبی چندین روستای در حاشیه کوه به دلیل افت سفره‌های زیرزمینی خشک شدند. شاکری تصریح می‌کند: برای حل معضل کم‌آبی طرح انتقال آب تصفیه‌خانه غرب تهران به ملارد مطرح است که سال گذشته ۲ میلیارد تومان اعتبار نیز مصوب شده است و امیدواریم هرچه زودتر شاهد راه‌اندازی این طرح باشیم.

سونامی تالار و سفره‌خانه در ملارد

به دلیل بافت شهری ملارد اراضی کشاورزی و باغ‌های اندکی در محدوده خدمات شهری قرار گرفته‌اند. اما همین اراضی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده‌اند. از سوی دیگر شاهد سونامی ایجاد تالار و سفره‌خانه‌های سنتی در خارج از محدوده خدمات شهری شهرستان ملارد هستیم. این در حالی است که متولی اراضی کشاورزی خارج محدوده خدمات شهر، جهاد کشاورزی است. شاکری در این‌باره می‌گوید: بیشترین تغییرکاربری در خارج از محدوده خدمات شهری انجام می‌شود و معمولا به مسکونی تغییر کاربری پیدا نمی‌کند، بلکه زمین‌های کشاورزی به سوله‌های تجاری، صنعتی و تالار تغییر ماهیت می‌یابند. وی اضافه می‌کند: این درست است که جهاد متولی کشاورزی این شهرستان است، اما متاسفانه ما تنها می‌توانیم کاربری‌ها را مشخص کنیم و صدور جواز و پروانه ساختمانی بر عهده شهرداری‌ها، بخشداری و فرمانداری است. شاکری تصریح می‌کند: این سازمان‌ها باید قبل از صدور مجوز از جهاد استعلام کنند، این در حالی است که متاسفانه آنان خواسته یا ناخواسته بدون هماهنگی جهاد این کار را انجام می‌دهند، زیرا بیشترین درآمد شهرداری‌ها از کمیسیون ماده صد است و شهرداری فقط به اخذ جریمه اکتفا می‌کند. به گفته این مسئول، جریمه‌های جهاد نیز در صورت اجرای قانون، بسیار سنگین است، اما بازهم بازدارنده نیست و چون تغییرکاربری به صنعتی و تجاری است، صرفه اقتصادی بیشتری برای متجاوزان به این زمین‌ها دارد.

سوء استفاده از قانون

این مقام مسئول تصریح می‌کند: در چند سال اخیر با همکاری دادستان شهرستان ملارد توانستیم مجوز تخریب چندین دیوارکشی و ساخت غیر مجاز را بگیریم و آنها را به حالت اول بازگردانیم. با وجود این دغدغه اصلی ما مطرح شدن تمامی پرونده‌ها در دادگاه است، زیرا ما فقط می‌توانیم شکایت کنیم و نمی‌توانیم مجوز تخریب را صادر کنیم. وی یادآور می‌شود: طبق قانون جدید فقط برای ساخت و سازهای از سال۸۵ به بعد، مجوز تخریب می‌توان صادر کرد. این مسئله باعث شده است که برای بسیاری از پرونده‌های ما رای تخریب صادر نشود. به عنوان مثال برای پروند‌ه‌ای که بعد از سال ۸۵ بوده، مدارکی درست می کنند و می‌گویند که قبل از سال ۸۵ بوده و این موضوع باعث می‌شود رای تخریب صادر نشود و آنان فقط جریمه می‌شوند. شاکری درباره طرح باغ ویلا عنوان می‌کند: اگر مجوز باغ ویلا را به باغداری بدهیم که برای نگهداری باغش نیاز دارد، این کار موجب جلوگیری از تخریب و تفکیک باغ‌ها می‌شود. اما در این میان افراد سود‌جوی بی‌شماری هستند که می‌خواهندبا انجام این کار، باغ‌ها را به قطعات ۲ یا ۵ هزار متر تفکیک کنند و بعد به صورت ویلا بفروشند، درست است در این مقطع زمانی باغات از بین نمی‌روند، اما به مرور زمان همین باغات مستعد تبدیل شدن به مجتمع‌های مسکونی هستند.

باغ ملارد در معرض نابودی

این وضعیت چشم‌انداز روشنی را برای طبیعت و محیط زیست ملارد ترسیم نمی‌کند. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ملارد در این باره نیز می‌گوید: باتوجه به گسترش شهر، چندین باغ در محدوده خدمات شهر قرار دارد که در طرح هادی نیز کاربری آن‌ها به صورت فضای سبز است. این کار به‌منظور جلوگیری از تخریب باغ‌ها صورت گرفته است. شاکری اضافه می‌کند: اما آنچه که نگران کننده است، وضعیت باغی است که به ملارد شیر معروف است. مدتی است که این باغ را آبیاری نمی‌کنند تا خشک شود. سازمان فضای سبز شهرداری نیز به شدت پیگیری است که این باغ خشک نشود. همچنین مکاتباتی با فرمانداری داشته‌ایم که از خشک شدن این باغ جلوگیری کنند. زیرا در صورت خشک شدن این باغ به راحتی می‌توانند برای آن مجوز تغییر کاربری اخذ کنند.
از: قانون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.