۵۱ تجمع اعتراضی در یک روز؛ موج اعتراض‌ها به شهرهای بزرگ نزدیک شد

جمعه, 23ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

پنجشنبه دست‌کم ۳۸ تجمع اعتراضی صنفی و ۱۳ تجمع در اعتراض به گرانی‌ها برگزار شد

احسان نادرپور 

دامنه اعتراض‌ها به گرانی در ایران روز به روز بیشتر می‌شود. پیش از این شهرهای استان جنوبی خوزستان پرچم‌دار و تنها شهرهای درگیر این اعتراض‌ها بودند. شهرهای اهواز، ایذه، سوسنگرد، شادگان، مسجد سلیمان و… شهرهایی بودند که اعتراض‌ها از آن‌‌جا کلید خورد و پنج‌شنبه‌شب، ۲۲ اردیبهشت، تجمع‌های اعتراضی به شهرهایی از استان‌های دیگر هم کشیده شد.

اندیمشک-خوزستان:

شهر اندیمشک پنجشنبه شاهد تجمع‌های گسترده‌ای بود. صدها نفر از شهروندان با حضور در خیابان‌ها و سر دادن شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «جاوید شاه» به گرانی‌های اخیر اعتراض کردند. نیروهای پلیس ضد شورش و لباس شخصی در مقابله با اعتراض‌های اندیمشک، اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سمت معترضان کردند. در این اعتراض‌ها که حضور گسترده زنان در آن مشهود بود، نیروهای امنیتی علاوه‌بر این، برای متفرق کردن معترضان با استفاده از ماشین آتش‌نشانی اقدام به آب‌پاشیدن به سمت معترضان کرد. در بسیاری از ویدئوهای ارسال‌شده از اندیمشک صدای تیراندازی شنیده می‌شد. گزارش‌های تایید‌نشده‌ای نیز از تیراندازی مستقیم به‌سوی معترضان در این شهر منتشر شده است.

خبرگزاری ایرنا در این رابطه مدعی شد: «اندیمشک، دیگر شهر استان خوزستان، نیز شاهد تجمع حدود ۲۰۰ نفری بود؛ سردادن شعارهایی علیه افزایش قیمت‌ها و همچنین سنگ‌پرانی به‌سمت عوامل انتظامی و آتش‌نشانی باعث مجروحیت یکی از آتش‌نشانان این شهر شد.»

ایذه-خوزستان:

شهر ایذه هم پنجشنبه‌شب مانند شب‌‌های گذشته، اعتراض‌های نامنظمی را تجربه کرد. با وجود سرکوب گسترده در شب‌های گذشته، مردم این شهر بار دیگر اقدام به برگزاری تجمع در اعتراض به گرانی‌ها کردند. در این تجمع پس از حمله نیروهای امنیتی به معترضان که با شلیک تیر هوایی و گاز اشک‌آور همراه بود، آن‌ها برای دفاع از خود اقدام به پرتاب سنگ به‌سوی نیروهای ضد شورش کردند. گزارش‌های تایید‌نشده از این شهر نیز حاکی از شلیک مستقیم نیروهای امنیتی به‌سمت معترضان است.

خبرگزاری ایرنا در رابطه با این اعتراض‌ها در این شهر، نوشت: «شهرستان ایذه در خوزستان نیز بعدازظهر پنجشنبه شاهد برگزاری تجمع اعتراضی چند ده نفری بود؛ در این تجمع برخی تحریک‌کنندگان با تلاش برای انحراف در تجمع، به برخی از اموال عمومی در این شهر حمله‌ور شدند. حمله به برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای و همچنین اقدام به آتش‌زدن یکی از مساجد شهر، موجب شد که با ورود عوامل انتظامی، تجمع‌کنندگان متفرق شوند.»

شهرکرد- چهارمحال و بختیاری:

استان چهارمحال بختیاری هم پنج‌شنبه‌شب به استان‌هایی پیوست که اعتراض به گرانی در آن‌ها شکل گرفته است. اعتراض‌های شهرکرد که با حضور گسترده زنان و مردان و خانواده‌های شهرکردی همراه بود، ابتدا به‌صورت مسالمت‌آمیز شکل گرفت؛ اما پس از دقایقی، نیروهای انتظامی و همچنین پلیس ضدشورش سعی در مسدودکردن مسیر تظاهرات‌کنندگان داشتند. معترضان در این تجمع با شعار دادن علیه رئیسی و خامنه‌ای به گرانی‌های اخیر اعتراض کردند.

یکی از افراد نیروهای انتظامی پس از مسدود کردن مسیر معترضان پشت بلندگو خطاب به آن‌ها گفت: «مردم متفرق بشید؛ یک‌عده اراذل و اوباش بین شما هستند که می‌‎خواهند امنیتتان را به خطر بیندازند.»

پس از صحبت‌های این فرد، معترضان با شعار «بی‌شرف، بی‌شرف» به این فرد پاسخ دادند و تجمع ادامه پیدا کرد. در نهایت، با دخالت پلیس جمعیت معترض متفرق شدند و تجمع‌ها به شکل پراکنده در محلات اطراف ادامه یافت.

خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران در رابطه با اعتراضات شهرکرد مدعی شد: «تعدادی از مردم شهرکرد، مرکز استان چهارمحال و بختیاری، هم عصر روز پنجشنبه در معابر اصلی این شهر و در اعتراض به افزایش قیمت‌ها تجمع کردند؛ چهارراه فصیحی محل اصلی این تجمع گزارش شده و تعداد تجمع کنندگان نیز حدود ۲۰۰ نفر گزارش شده است. این تجمع با درخواست عوامل انتظامی و با هدف جلوگیری از سوءاستفاده اراذل و اوباش پایان یافت.»

جونقان- چهارمحال بختیاری:

در این شهر نیز معترضان با برخورد شدید نیروهای امنیتی مواجه شدند و پس از این اتفاق و درگیری مردم با نیروهای بسیج و پرتاب گاز اشک‌آور به‌سمت معترضان، آن‌ها یک پایگاه بسیج را تصرف کردند. معترضان پس‌از بیرون‌کردن نیروهای بسیج از این پایگاه، اقدام به تخریب آن کردند. بر اساس گزارش‌های مردمی، ساعاتی پس‌از شروع اعتراض‌ها در جونقان و شهرکرد، اینترنت همراه قطع شد و تا پایان شب، این قطعی به سراسر استان گسترش پیدا کرد.

سایر شهرها

همچنین گزارش‌های تاییدنشده‌ای از حضور مردم در خیابان‌های ماهشهر و کوی علوی اهواز حکایت دارد که براساس آن، با حضور گسترده نیروهای ضد شورش در سراسر این دو شهر، مردم پراکنده شده‌اند.

شهرستان درود در استان لرستان هم تجمع گسترده‌ای را در شب پنجشنبه تجربه کرد. این تجمع با دخالت نیروهای ضد شورش به خشونت کشیده شد و این نیروها به‌سمت مردم معترض گاز اشک آور پرتاب کردند. همچنین معترضان با انتشار فیلم‌هایی اعلام کردند که نیروهای ضدشورش اقدام به شلیک تیرهوایی کرده‌اند. پس از دقایقی درگیری بین معترضان و نیروهای ویژه درنهایت مردم شروع به پرتاب سنگ به‌سمت نیروهای ضد شورش کردند.

با وجود این، خبرگزاری ایرنا که برای نخستین‌بار برگزاری تجمعات علیه گرانی را تایید می‌کرد، مدعی شد: «در شهرستان درود لرستان حدود ۵۰ نفر در تجمعی محدود با سردادن شعارهایی خواستار بازگشت قیمت‌ها به قبل شدند؛ با وجود تلاش برخی برای ایجاد حرکت‌های التهاب آفرین، این تجمع با حضور عوامل انتظامی پایان یافت.»

شهرهای شیراز و کازرون هم پنجشنبه‌شب تجمعات پراکنده‌ای را تجربه کردند. این اعتراض‌ها به صبح جمعه هم کشیده شده است و خبرها تا ساعت ۱۱ به وقت ایران حاکی از آن بود که هسته اولیه جمعیت معترضان در شیراز در حال شکل‌گیری است.

شهرک بهارستان در اصفهان هم پنجشنبه شب شاهد شروع اعتراضات بود. در این شهرک که در نزدیکی شهر اصفهان قرار دارد، معترضان اقدام به بستن جاده اصفهان به‌سمت بهارستان کردند.

شهر دزفول هم مانند شب‌های گذشته، شاهد اعتراض‌های گسترده‌ای بود. معترضان در این تجمع‌ها با شعار «توپ تانک فشفشه، آخوند باید گم بشه» و «مرگ بر گرانی»، «مرگ بر خامنه‌ای» به شرایط حاکم بر ایران اعتراض کردند.  

خبرگزاری ایرنا با اعلام خبر بازداشت ۱۵ نفر از معترضان در دزفول، نوشت: «شهرستان دزفول نیز طی دو روز گذشته تجمعات پراکنده‌ای را شاهد بود؛ تعدادی از افراد در چهارراه شریعتی این شهر تجمع کرده و شعارهای ساختارشکنانه سردادند. تجمع‌کنندگان که تعداد آن‌ها حدود ۳۰۰ نفر تخمین زده می‌شود، با دخالت عوامل انتظامی متفرق شدند، دادستان عمومی و انقلاب دزفول اعلام کرد که ۱۵ نفر از کسانی که سعی داشتند تجمعات این شهر را به آشوب بکشند بازداشت شدند.»

شهر یاسوج هم شاهد اعتراض گسترده‌ای نسبت به گرانی بوده است. خبرگزاری دولت مدعی شد این تجمع سی‌نفره بوده است و از سوی دیگر اعلام کرد که ۷ نفر در این راستا بازداشت شده‌اند.

در فشافویه تهران هم بنابر اعلام خبرگزاری ایرنا، اعتراض‌هایی شکل گرفته بود. ایرنا مدعی شد در فشافویه تهران تجمعی چند ده نفره به همراه شعار علیه افزایش قیمت‌ها برگزار شده است؛ در آن‌جا، هجوم به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و آتش‌زدن یکی از فضاهای سبز سطح شهر، دخالت عوامل انتظامی و متفرق‌شدن جمعیت را درپی داشته است.

اعتراض‌های معلمان هم روز پنجشنبه دست‌کم در ۳۸ شهر برگزار شد. این اعتراض‌ها با برخورد و بازداشت‌های گسترده همراه بود. بر اساس عکس‌ها و ویدئوهای ارسال‌شده به شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، برخی از این شهرها عبارت بودند از:

مریوان، سنندج، سقز، بیجار، دهگلان، کرمانشاه، آمل، شیراز، نورآباد ممسنی، اهواز، اردبیل، سردشت، شهرضا، رشت، کرج، فسا، قزوین، آبدانان، هرسین، اراک، تهران، لنگرود، ساری، رضوانشهر، اسلام‌آباد غرب، تبریز، زاهدان، دیواندره، همدان، گچساران، بوکان، تاکستان، بانه، الیگودرز و یزد.

با این حساب از صبح روز پنجشنبه تا پاسی از شب، دست‌کم ۵۱ تجمع اعتراضی در ایران برگزار شده است. همچنین گزارش‌هایی از حضور گسترده نیروهای امنیتی و ضد شورش در میادین مهم تهران مانند میدان انقلاب منتشر شده است که نشان از آماده‌باش حاکمیت برای گسترده‌تر شدن این اعتراضات دارد.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.