اعتراضات در ایران؛ گزارش‌ها: ۴۴۹ نفر در خوزستان و صدها تن در سایر استان‌ها بازداشت شده‌اند

شنبه, 31ام اردیبهشت, 1401
اندازه قلم متن

اعتراضات در ایران. آرشیو

اعتراضات در ایران. آرشیو

با گذشت دو هفته از دور جدید اعتراضات در شهرهای مختلف ایران، گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی بیانگر تداوم فضای امنیتی و کندی یا قطعی اینترنت در مناطق مختلف است.

همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز از برگزاری مانورهایی توسط گردان‌های بسیج در مناطق شاهد اعتراضات به‌ویژه در استان خوزستان و شهر گلپایگان در استان اصفهان خبر می‌دهد.

اصفهان و خوزستان در ١٢ ماه گذشته شاهد اعتراض‌های گسترده بوده‌اند و به نظر می‌رسد برگزاری این مانورها از سوی سپاه نوعی قدرت‌نمایی و هشدار به معترضان است.

در تهران نیز فرمانده سپاه محمد رسول‌الله گفت روز جمعه با چند ده هزار بسیجی و سپاهی، اقدام به برگزاری تجمع خواهند کرد. این در حالیست که ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از تداوم جو امنیتی در تهران و همچنین ایذه است.

 

ویدیویی دیگر از شهر ایذه نشان می‌دهد نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اقدام به ایجاد پست‌های ایست و بازرسی و نظارتی در داخل این شهر کرده‌اند.

جغرافیای اعتراضات، بازداشت‌ها، تعداد کشته‌شدگان

در میانه اعتصابات کارگری و اعتراضات به گرانی، دیدبان حقوق بشر روز جمعه در گزارشی از بازداشت چندین فعال سرشناس بنا به اتهاماتی همچون ارتباط با دولت‌های خارجی خبر داد.

تارا سپهری‌فر، محقق ارشد بخش ایران دیدبان حقوق بشر، با «بی‌پایه» خواندن این اتهامات گفته است دولت به جای تقاضای کمک از جامعه مدنی جهت فهم بهتر مشکلات جاری در ایران، فعالان مدنی را همچون «تهدیدی ذاتی» قلمداد می‌کند.

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هرانا، طی دو هفته گذشته دست‌کم ۵۳ تجمع اعتراضی به افزایش قیمت‌ها در ٣١ شهر از ١٠ استان برگزار شده است.

 

اسامی شهرهای «ایذه، سوسنگرد، حمیدیه، اهواز، ماهشهر، مسجد سلیمان، شادگان، شهرک جراحی ماهشهر، دورود، اندیمشک، دزفول، شهرکرد، جونقان، فشافویه، یاسوج، اردبیل، فارسان، خرم آباد، دهدشت، بروجرد، سوق، یزد، گلپایگان، چلیچه، رشت، نیشابور، سورشجان، هفشجان، باباحیدر، شهرک کاروان (رضویه) در تهران، و پردنجان فارسان» در گزارش هرانا به چشم می‌خورد.

هرانا با اشاره به دستگیری دست‌کم ۴۴۹ شهروند خوزستانی در اعتراضات جاری افزوده است آمار مشخصی از تعداد دستگیرشدگان در ٩ استان دیگر در دسترس نیست اما تخمین زده می‌شود صدها نفر توسط نیروهای امنیتی جمهوری بازداشت شده باشند.

هرانا در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به خبرها پیرامون کشته‌شدن دست‌کم شش معترض، هویت و مرگ دو تن از آنها به نام‌های «پیش‌علی غالبی حاجیوند (دزفول) و جمشید مختاری جونقانی (جونقان)» را تایید کرده است.

تصویری از مراسم خاکسپاری پیش‌علی غالبی حاجیوند، شهروند دزفولی کشته‌شده در اعتراضات جاری

 

تصویری از مراسم خاکسپاری پیش‌علی غالبی حاجیوند، شهروند دزفولی کشته‌شده در اعتراضات جاری

تصویری از مراسم خاکسپاری پیش‌علی غالبی حاجیوند، شهروند دزفولی کشته‌شده در اعتراضات جاری

ادعای کشف اسلحه توسط دولت

ایرنا روز جمعه در گزارشی به نقل از محمد صالحی، فرمانده انتظامی استان خوزستان، مدعی کشف ۷۰ قبضه انواع سلاح غیرمجاز شد.

به گفته صالحی، این سلاح‌ها و مهمات غیرمجاز در جریان اجرای یک طرح ضربتی به دست پلیس افتاده است. طرح جمع آوری سلاح‌های غیرمجاز به مدت چهار روز از سوی پلیس اطلاعات، و امنیت عمومی اجرا شده است.

صالحی «دارندگان سلاح غیرمجاز و برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی» را به برخورد قضائی تهدید کرده است.

در جمهوری اسلامی موارد اعلام خبر کشف اسلحه و مهمات در هنگامه اوج‌گیری ناآرامی‌ها و اعتصاب‌ها پیش از این نیز بارها مشاهده شده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.