ده‌ها وکیل «سرکوب خشونت‌آمیز و غیرقانونی» معترضان به‌دست نیروهای امنیتی را محکوم کردند

چهارشنبه, 4ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

تصویری از ویدئوی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از اعتراضات مردمی در خوزستان؛ اردیبهشت ۱۴۰۱

رادیو فردا

ده‌ها حقوق‌دان و وکیل دادگستری در بیانیه‌ای خطاب به مسئولان حکومت جمهوری اسلامی ایران، سرکوب «خشونت‌آمیز و غیرقانونی» معترضان تجمعات اخیر به‌دست نیروهای امنیتی و انتظامی را محکوم کردند و خواستار رعایت حقوق شهروندی ملت ایران شدند.

به گزارش سایت امتداد، در این بیانیه آمده که مردم ایران سال‌های متمادی است که با انواع «مشکلات و فقر لجام‌گسیخته» دست‌وپنجه نرم می‌کنند و شاهد «غارت و اختلاس‌های مکرر و هزاران میلیاردی به دست مقام‌های فاسد و بی‌شرم» جمهوری اسلامی هستند.

این بیانیه می‌افزاید: سرکوب‌های اخیر در شرایطی انجام گرفته است که معترضان «صرفا از روش‌های مدنی و در نهایت با تشکیل اجتماعاتی که اساسا بنا بر اصل ۲۷ قانون اساسی تجویز شده است، اقدام به ابراز نگرانی و بیان خواسته‌های برحق خویش کرده‌اند».

امضاکنندگان افزوده‌اند که با آگاهی از قوانین کشور و حقوق اساسی ملت، «این برخوردهای خشونت‌آمیز، مجرمانه و برخلاف تمامی موازین را که به موجب فرمانی غیرقانونی انجام می‌پذیرد» محکوم می‌کنند.

این بیانیه که روز چهارشنبه چهارم خرداد منتشر شد به امضای ۸۵ حقوق‌دان و وکیل دادگستری از جمله آرش کیخسروی و مصطفی نیلی، دو وکیل بازداشتی در پرونده «دادخواهان سلامت»، رسیده است.

نقاط مختلف ایران در اردیبهشت ۱۴۰۱ بار دیگر شاهد اعتصابات و تجمعات اعتراضی متعدد مردمی بود و جهش ناگهانی کالاهای اساسی و به‌ویژه مواد خوراکی به گسترش دامنه این اعتراض‌ها منجر شد.

از شهرهایی در خوزستان، تا نقاط مختلف کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، تهران، گیلان، اردبیل، خراسان رضوی، اصفهان شاهد حضور معترضان بود، اما طبق روال سال‌های گذشته، مقام‌های جمهوری اسلامی به جای پاسخگویی و به رسمیت شناختن حق اعتراض مسالمت‌آمیز مردم، اقدام به بازداشت و پرونده‌سازی علیه فعالان مدنی و صنفی و سرکوب اعتراضات کردند.

بر اساس گزارش سایت امتداد و رادیو فردا/آ.ت/ک.ر

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.