شمار فوت‌شدگان متروپل به ۳۶ تن رسید؛ استاندار خوزستان: ۳۸ مفقود شده داشتیم، ۳ مجهول‌الهویه

سه شنبه, 10ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

 

ایران اینترنشنال

صادق خلیلیان درباره وضعیت باقی‌مانده ساختمان متروپل هم گفت که بر اساس نظر کارشناسان، «باقی‌مانده ساختمان ایمنی لازم را ندارد» و «امکان پایدارسازی» آن هم «وجود ندارد».

خلیلیان درباره شمار مفقود شدگان در زیر آوار هم اعلام کرد که بر اساس آمار دستگاه‌های مختلف، در مجموع ۳۸ نفر مفقود شده‌اند که از این تعداد، تاکنون ۳۶ پیکر از زیر آوار خارج شده است و سه پیکر هم مجهول‌الهویه هستند: «در عین حال ممکن است افرادی مراجعه و عنوان کنند عزیزانی دارند که از روز حادثه مفقود شده‌اند. این مسأله راستی‌آزمایی خواهد شد و در صورت تأیید به دنبال آن‌ها خواهیم گشت.»

این اظهارات استاندار خوزستان در حالی‌ است که منابع محلی می‌گویند در هر شیفت کاری برای ساختن این برج، ۱۰۸ کارگر کار می‌کرده‌اند و دست‌کم این تعداد کارگر هنگام فرو ریختن این ساختمان، در محل بوده‌اند.

به این ترتیب آمارهای رسمی با آنچه خانواده‌های مفقودشدگان اعلام می‌کنند همخوانی ندارد و روشن نیست عدد مطرح شده از سوی خلیلیان دقیقا از کجا آمده و به چه ترتیبی استخراج شده است.

از سوی دیگر بر اساس گزارش‌های شهروندان از محل، کارگران این پروژه اغلب از داشتن بیمه محروم بوده‌اند و این شرایط، وضعیت بازماندگان را برای پیگیری حقوق بستگان و نزدیکانشان، پیچیده‌تر می‌کند.

پیش از این (صبح روز سه‌شنبه ۱۰ خرداد)، فرماندار آبادان از رسیدن تعداد جان‌باختگان فروریختن ساختمان متروپل به ۳۴ نفر خبر داد. احسان عباسپور در جمع خبرنگاران گفت که با خارج‌ کردن یک پیکر دیگر از زیر آوار، تاکنون پیکرهای ۳۴ نفر از جان‌باختگان از محل حادثه خارج شده است.

او گفت جست‌وجو برای خارج‌ کردن دیگر پیکرها از زیر آوار ادامه دارد.

یک هفته پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان، در حالی که تعداد کشته‌شدگان به ۳۴ نفر رسیده، هنوز تعداد دقیق مفقودشدگان و همچنین زمان پایان آواربرداری مشخص نیست.

همزمان یک مقام استانداری خوزستان از بازبینی ‌ساختمان‌های هلدینگ عبدالباقی، مالک متروپل خبر داد.

صادق خلیلیان، استاندار خوزستان، روز دوشنبه نهم خرداد به خبرنگاران گفت: «آمار مفقود بودن ۱۵۰ نفر زیر آوارهای متروپل صحت ندارد و برآورد ما این است که کمتر از ۱۰ نفر زیر آوار باقی مانده باشند.»

این در حالی است که رسانه‌های ایران به نقل از رییس سازمان مدیریت بحران نوشته‌اند هنوز آمار دقیقی از افراد محبوس‌ مانده در محل فاجعه در دست نیست و استاندار خوزستان نیز روز یک‌شنبه اعلام کرده بود که بر اساس آمار اولیه و بنا بر اعلام خانواده‌ها، تاکنون درمورد ۳۸ نفر اعلام مفقودی شده است.

خلیلیان روز دوشنبه همچنین با اعلام اینکه آواربرداری این ساختمان دست‌کم تا دو روز آینده ادامه خواهد داشت، درباره طولانی شدن روند آواربرداری گفت: «ابتدا پیش‌بینی می‌کردیم کنار پاساژ تلفات داشته باشیم و اولویتمان را آنجا قرار دادیم اما به جز پنج نفر، این قسمت تلفات دیگری نداشت.»

در حالی که مشخص نیست دقیقا آواربرداری چه زمانی به پایان خواهد رسید، ابراهیم قنبری رییس سازمان آتش‌نشانی اهواز گفت: «به دلیل سست بودن و ناایمن بودن سازه متروپل، هر لحظه احتمال ریزش آن وجود دارد و اگر موارد ایمنی رعایت نشود، حادثه‌ای سنگین‌تر رخ خواهد داد.»

قنبری گفت که شامگاه یک‌شنبه نیز دو جسد از زیر آوار کشف شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور نیز عصر روز یک‌شنبه در حاشیه جلسه هیأت دولت آواربرداری متروپل را «پیچیده‌تر» از پلاسکو خواند و گفت: «مسأله پلاسکو پس از تخریب و فروریختن، کاملا تمام شد اما متروپل به دلیل نوع سازه‌ها و همچنین محدود بودن فضا، پیچیدگی بسیاری دارد که هنوز کار آن تمام نشده است.»

او با تأکید بر اینکه «واقعا تخلف بزرگی در ساخت متروپل انجام شده»، گفت که برای آواربرداری، خانه‌های مسکونی مردم در شعاع ۱۵۰ متری متروپل نیز تخریب شده است.

در حالی که اکنون تقریبا همه مقام‌های جمهوری اسلامی به تخلفات صورت گرفته و نبود نظارت در روند ساخت متروپل اعتراف می‌کنند، محمد خانچی، معاون عمرانی استاندار خوزستان، اعلام کرد: «تمامی ساختمان‌هایی که شائبه‌هایی درباره آنها هست بررسی می‌شوند. به ویژه با یک تیم فنی و تخصصی با نگاه کاملا دقیق تمام ساختمان‌های هلدینگ عبدالباقی بازبینی و بررسی خواهد شد.»

پیشتر محمدرضا اسکندری، رییس سازمان منطقه آزاد اروند، گفته بود که منطقه آزاد در دوره قبل سه زمین به صورت غیرقانونی به هلدینگ عبدالباقی واگذار کرده بود که این قراردادها لغو شدند. او اما درباره پروژه‌هایی که قرار بوده هلدینگ عبدالباقی در این زمین‌ها اجرا کند توضیح نداد.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، موعود شمخانی، برادرزاده علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده خامنه‌ای در این نهاد، حسین عبدالباقی را برای سرمایه‌گذاری به شهرداری آبادان معرفی کرده بود.

همچنین به گفته محمدرضا رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس، ساختمان متروپل به صورت «مشارکت بین شهرداری و گروه عبدالباقی» در حال ساخت بوده و شهرداری خود در این پروژه «منافع» داشته است.

او اعلام کرده بود که نظام مهندسی چندین بار از شهرداری خواسته اجرای این پروژه متوقف شود و تخلفات را به فرماندار و دادستان اطلاع داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.