«برادران لیلا» مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد/ مجازات در انتظار عناصری که در داخل کشور با فیلم «عنکبوت مقدس» همکاری کردند

پنجشنبه, 12ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران، گفت: دوستانی که می‌خواستند فیلم «برادران لیلا» را به جشنواره ببرند چون مجوز اکران نداشت به خود‌شان اعلام شده بود که اگر این فیلم بدون اخذ مجوز اکران به جشنواره برود طبیعتا مشمول مواد قانونی‌ می‌شود که در این زمینه وجود دارد، طبیعتا چون بدون مجوز بردند، مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز و در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران پیرامون اقدامات حقوقی و عملی وزارتخانه نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس»، گفت: این فیلم اساسا در خارج از کشور تولید شده بود نه مجوز ساخت داشت، نه مجوز اکران و هیچ ارتباطی با داخل کشور نداشت. فیلمبرداری آن در اردن انجام شده است و عوامل اصلی فیلم هم خارج از کشور هستند.

وی ادامه داد: حتما اگر عناصری در داخل کشور با این فیلم موهن همکاری کرده باشند، مشمول مجازات‌های تنبیهی سازمان سینمایی خواهند شد.

«برادران لیلا» مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد/ مجازات در انتظار عناصری که در داخل کشور با فیلم «عنکبوت مقدس» همکاری کردند

اسماعیلی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص وضع محدودیت‌هایی برای فیلم «برادران لیلا»، اظهار داشت: طبق قانون فیلم‌هایی که به جشنواره‌های خارجی می‌روند باید مجوز اکران در داخل گرفته باشند. الان اسکار هیچ فیلمی را بدون اینکه مجوز اکران داخلی داشته باشد، اصلا نمی‌پذیرد اما جشنواره کن اینطور نبود. دوستانی که می‌خواستند این فیلم را ببرند چون مجوز اکران نداشت به خود‌شان اعلام شده بود که اگر این فیلم بدون اخذ مجوز اکران به جشنواره برود، طبیعتا مشمول مواد قانونی‌ می‌شود که در این زمینه وجود دارد و قانون هم در اینجا صراحت دارد و این موضوع به آقایان تهیه‌کننده و کارگردان گفته شده است. طبیعتا چون بدون مجوز بردند، مشمول محدودیت‌های قانونی خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به این موضوع که «فیلم برادران لیلا شانس فروش در فصل تابستان را داشته است»، اظهار داشت: خب به هرحال قانون را رعایت نکرده، برای اینکه همین مشکل به وجود نیاید، سازمان سینمایی قبل از رفتن به جشنوراه از این‌ها دعوت کرد تا مراحل صدور مجوز اکران را انجام دهند و این مساله اتفاق نیفتاده است. قانون روشن است، ما در دوره جدید بنا داریم که قانون را رعایت کنیم، وقتی قانون می‌گوید باید مجوز بگیرد بعد برود و بدون اعتنا به این مساله، این کار صورت می‌گیرد طبیعتا مشمول قانون می‌شود.

وی در واکنش به این موضوع که «این فیلم سال گذشته به جشنواره فیلم فجر دعوت شد، آیا بدون مجوز امکان‌پذیر است؟»، عنوان کرد: حضور در جشنوراه فجر اساسا نیاز به مجوز اکران در داخل ندارد، چون یک هیات داوری دارد و آن‌ها بررسی می‌کنند و وارد فرآیند انتخاب و داوری می‌شوند، آن زمان دعوت شدند و نیامدند.

وزیر ارشاد در پاسخ به اینکه نشستی که در وزارتخانه با تهیه‌کننده و کارگران برگزار شده برای اعلام مباحث قانونی بوده؟، گفت: به هرحال طبق قانون سازمان سینمایی به عوامل فیلم این را اعلام کرده است، چه به صورت حضوری یا غیرحضوری. خودشان هم می‌دانند که به آن‌ها اعلام شده است. در مجموع ما مکلف هستیم که قانون را رعایت کنیم.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه «در گذشته فیلم‌هایی بود که در کن اکران شدند و در داخل هم مجوز اکران توانستند بگیرند»، تصریح کرد: این طبق آیین‌نامه‌ای است که در سازمان سینمایی وجود دارد همه عوامل فیلم‌هایی که در معرض این کار هستند از آن اطلاع دارند. ممکن است در گذشته موردی باشد که بدون دریافت مجوز اقدام به این کار کرده باشند، خب قانون را رعایت نکردند، بنای ما در این دولت این است که قانون را رعایت کنیم.

وزیر ارشاد در پایان در پاسخ به این سوال که «یعنی قطعا این فیلم اکران نخواهد شد؟»، گفت: طبق روال قانونی ان‌شاءالله عمل می‌شود. ممکن است که یک وقتی یک تبصره یا ماده‌ای وجود داشته باشد و بتواند مشمول آن شود، من به دوستان در سازمان سینمایی گفتم مُر قانون را رعایت کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.