حادثه متروپل؛ کشف دو جسد دیگر زیر آوار؛ شهردار آبادان سرانجام استعفا داد

شنبه, 14ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن
رادیوفردا

نزدیک به دو هفته پس از فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان، انتشار خبر پیدا شدن جسد دو قربانی دیگر زیر آوار با استعفای رسمی شهردار این شهر در روز شنبه، ۱۴ خرداد، همزمان شد.

احسان عباسپور، فرماندار آبادان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا آخرین آمار جان‌باختگان در حادثه ریزش برج متروپل را تا روز شنبه «۳۷ نفر» اعلام کرد و گفت که آمار نهایی پس از اعلام نهایی پزشکی قانونی درباره هویت دو جسد کشف‌شده اعلام خواهد شد.

این آمار در حالی بیان می‌شود که بر اساس گزارش‌ها تا شامگاه چهارشنبه، ۱۱ خرداد، شمار قربانیان این حادثه به ۳۸ نفر رسیده بود.

تاکنون هیچ یک از مقامات آمار احتمالی تلفات را اعلام نکرده‌اند. همزمان هنوز هیچ خبری از تعداد دقیق افرادی که مفقود شده‌اند منتشر نشده است.

فرماندار آبادان روز جمعه، ۱۳ خرداد، گفته بود که کار آواربرداری تا خارج‌سازی پیکر آخرین نفری که زیر آوار متروپل مانده باشد، ادامه خواهد داشت.

آقای عباسپور درباره آخرین وضعیت آواربرداری نیز گفته بود که نیروهای عملیاتی اکنون به طبقه همکف رسیده‌اند و تنها آواربرداری طبقه منفیِ یک باقی مانده است.

فرماندار خوزستان در ادامه در مورد طبقه منفیِ ۲ و احتمال وجود شماری از اجساد در این قسمت نیز گفته بود که این برج طبقه منفی ۲ نداشته و تنها «بخش پشتی ساختمان دارای چنین طبقه‌ای است که ارتباطی به محل این حادثه ندارد».

نماینده مجلس: سازمان نظام مهندسی باید درباره ریزش متروپل پاسخگو باشد

در روزهای گذشته اخباری غیررسمی حاکی از آن بود که در زمان وقوع حادثه، درست در ظهر روز دوم خردادماه، تعداد زیادی از کارگرانی که در این ساختمان مشغول به کار بودند برای فرار از گرمای هوا به طبقه منفی دو پناه برده بودند.

به‌ دنبال حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل، برخی مقامات جمهوری اسلامی اذعان کردند که در جریان ساخت این برج زدوبند گسترده‌ای بین مالک اصلی برج با شهرداری و برخی مقامات رخ داده است.

حسین عبدالباقی که سازنده و مالک برج متروپل است و به گفته مقامات جمهوری اسلامی زیر آوار کشته شده، متهم است که با چراغ سبز مسئولان شهری و زدوبند با مقامات به‌ویژه در شهرداری آبادان، اقدام به ساخت‌وساز خارج از ضوابط قانونی کرده است.

در روزها و شب‌های پس از وقوع حادثه ریزش متروپل، آبادان صحنه تجمع‌های اعتراضی گسترده مردم بود و آن‌ها خواستار استعفا و مجازات عاملان این حادثه بودند. این تجمع‌ها در بسیاری از موارد با سرکوب نیروهای گارد ویژه همراه شد و بر اساس ویدئوها و گزارش‌های مردمی، ماموران نظامی و انتظامی برای متفرق کردن جمعیت از گاز اشک‌آور، شلیک هوایی و شلیک مستقیم استفاده کردند.

در واکنش به این اعتراض‌ها فرماندار آبادان از بازداشت ۵ شهردار قبلی، شهردار فعلی و ۵ نفر دیگر از مقامات و مسئولان مرتبط با پروژه ساخت برج متروپل خبر داده بود.

خبرگزاری‌ها در ایران سرانجام روز شنبه، ۱۴ خرداد، از استعفای حسین حمیدپور، شهردار فعلی آبادان، خبر دادند. این از معدود مواردی در حکومت جمهوری اسلامی است که یک مقام رسمی در پی وقوع حادثه‌ای غیرمترقبه یا رسوایی و سوء مدیریت از کار کناره‌گیری می‌کند.

واکنش دیرهنگام مقامات جمهوری اسلامی ایران، پیام علی خامنه‌ای چند روز پس از حادثه ریزش ساختمان، اعلام عزای عمومی یک هفته و سفر رئیس جمهور ۱۱ روز پس از وقوع این حادثه با انتقادهای گسترده‌ای از سوی شهروندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بوده است.

بر اساس گزارش‌های ایسنا و رادیوفردا/ف. ع./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.