اسرائیل عامل اصلی تنش و درگیری معرفی شد

چهارشنبه, 18ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

یورونیوز: کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در گزارشی اسرائیل را عامل اصلی تنش و درگیری با فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی معرفی کرد.

در این گزارش اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و اعمال تبعیض علیه مردم فلسطین «علل اصلی» تنش و بی ثباتی مکرر در این بخش از خاورمیانه عنوان شده است.

ناوانتم پیلای، کمیسر عالی سابق حقوق بشر سازمان ملل متحد که ریاست این کمیسیون تحقیق را برعهده داشته در گزارش می‌نویسد: «نتیجه گیری‌ها و رهنمود‌های مرتبط با علل اصلی این مناقشه به طور عمده به سوی اسرائیل معطوف می‌شود؛ مسئله‌ای که ما آن را بر آن می‌دارد تا از آن به عنوان شاخصی از ماهیت نامتقارن درگیری و واقعیت اشغال یک کشور توسط کشوری دیگر یاد کنیم.»

این نخستین گزارش کمیسیون ویژه تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای یافتن ریشه و علل تنش و مناقشات در سرزمین‌های فلسطینی اشغالی است که در بخش دیگری از آن آمده است: «پایان یافتن اشغال این سرزمین‌ها توسط اسرائیل که مفاد قطعنامه‌های شورای امنیت نیز بر آن تاکید دارد، برای پایان دادن به چرخه مداوم خشونت در این منطقه حیاتی است.»

در ادامه این گزارش آمده است: «آنچه که به وضعیت اشغال دائمی این سرزمین‌ها دامن زده، از سوی ذی‌نفعان فلسطینی و همچنین اسرائیلی‌ها به عنوان یکی از ریشه‌های اصلی تنش‌های دائمی، بی‌ثباتی و درگیری‌های طولانی‌مدت در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی، از جمله بیت‌ المقدس، بر شمرده شده است.»

ریاست کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می‌گوید که این گزارش به عنوان سندی ۱۸ صفحه‌ای پیش از انتشار در اختیار مقامات فلسطینی و اسرائیلی قرار داده شده بود.

این کمیسیون بین‌المللی سال گذشته از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل مأموریت یافت تا از ۱۳ آوریل ۲۰۲۱ تحقیقات خود را درباره موارد نقض حقوق بشر در سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل آغاز کند.

دولت اسرائیل پیش‌تر در ماه فوریه از خانم پیلای که ریاست کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را برعهده دارد به عنوان «یک فعال ضد اسرائیلی» یاد و ضمن متهم کردن این کمیسیون به «اهریمن‌سازی از اسرائیل» اعلام کرده بود که با گزارشگران آن همکاری نمی‌کند.

واکنش اسرائیل: گزارش مغرضانه و فاقد اعتبار است

وزارت خارجه اسرائیل در نخستین واکنش به گزارش کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد آنرا «مغرضانه»، برآمده از «نفرت نسبت به دولت اسرائیل» و شکل گرفته «بر اساس مجموعه‌ای مطول از گزارش‌های جانبدارانه و مغرضانه» خوانده است.

به گفته مقامات محلی، این ماموریت در واقع بلافاصله پس از جنگ ۱۱ روزه بین اسرائیل و حماس در ماه مه ۲۰۲۱ به کمیسیون یاد شده محول شد.

درگیری و نبردهای خونین میان اسرائیل و حماس طی دوره یاد شده سبب شد تا در جریان حملات اسرائیل به غزه دست کم ۲۶۰ فلسطینی جان خود را از دست بدهند.

از سوی دیگر، به گفته پلیس و ارتش اسرائیل، شلیک موشک از سوی غزه به سمت مناطق جنوبی و مرکزی اسرائیل جان سیزده نفر از جمله یک سرباز را گرفت.

کمیسیون در حال حاضر توصیه‌ها و جمع‌‌بندی‌های قبلی را در این زمینه مورد بررسی قرار داده اما تاکید کرده است که تحقیقات تازه باید به صورت جداگانه و مستقل از آنها انجام شود.

رئیس این کمیسیون معتقد است که توصیه‌های گذشته تا حد زیادی نادیده گرفته شده‌اند. وی در این زمینه به مواردی از جمله درخواست‌های مکرر برای حساب پس دادن اسرائیل به دلیل نقض قوانین بشردوستانه و حقوق بشر و همچنین شلیک‌های بی‌رویه موشک‌ از سوی غزه به اسرائیل توسط گروه‌های مسلح فلسطینی اشاره کرده است.

گفتنی است که حدود ۲۰ نفر از دانشجویان و نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل روز سه شنبه در محکومیت انتشار این گزارش، مقابل مقر سازمان ملل در ژنو دست به تظاهرات زدند.

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.