تهران؛ ضرب و شتم و بازداشت شماری از مجروحان جنگ ایران و عراق توسط نیروهای امنیتی

یکشنبه, 22ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – شماری از مجروحان جنگ ایران و عراق، روز شنبه ۲۱ خرداد در اعتراض به احضار کاویان کریمی از دیگر مجروحان این جنگ به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین، در مقابل ساختمان این مرجع قضایی، دست به تجمع اعتراضی زدند. اعتراض این شهروندان با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. ماموران تعدادی از حاضرین در محل را با توسل به ضرب و شتم بازداشت و به کلانتری ۱۰۱ تجریش تهران منتقل کردند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۱ خردادماه ۱۴۰۱، جمعی از مجروحان جنگ ۸ ساله ایران و عراق، توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شدند.

این شهروندان در اعتراض به احضار کاویان کریمی، از مجروحان جنگ ایران و عراق به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین، در مقابل ساختمان این مرجع قضایی، دست به تجمع زدند. اعتراض این افراد با حضور نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد. تعدادی از آنها توسط ماموران با اعمال خشونت و ضرب و شتم بازداشت و به کلانتری ۱۰۱ تجریش تهران منتقل شدند.

در ویدئویی که در این خصوص به دست هرانا رسیده و در انتهای این گزارش آن را مشاهده میکنید؛ یکی از مضروبان این واقعه در شرح جزئیات این رویداد می گوید: “ما با اعلام پشتیبانی از آقای کاویان در مقابل دادسرای اوین حضور پیدا کردیم. توصیه ما به نهادهای امنیتی این بوده که با تهدید و کشاندن بچه ها به مراجع قضایی کاری را از پیش نبرند چرا که ما راه مطالبه گری را به صورت قانونی در پیش گرفته ایم. اما این راه و رسمش نیست، نیروهای امنیتی با ضرب و جرح و خشونت ما را بازداشت کردند و به مراکز نظامی آوردند”.

او ضمن ابراز ناراحتی از برخورد خشونت آمیز نیروهای امنیتی، می افزاید: “یکی از ماموران یگان ویژه حاضر در محل واقعه، با لگد بر پهلوی من کوبید و گفت که دیگه صدات در نیاد. آنها همچنین دیگر همراهان ما را با کتک و اعمال خشونت سوار مینی بوس کردند و به کلانتری ۱۰۱ تجریش آوردند. مگر ما چه کار کرده ایم؟ ما غیر از مطالبه گری حقوق پایمال شده خود مگر چه چیزی خواسته ایم؟”

کاویان کریمی، شهروند ساکن تهران و از مجروحان جنگ ۸ ساله ایران و عراق، روز دوشنبه ۹ خردادماه امسال طی ابلاغیه ای به شعبه ۱ بازپرسی دادسرای اوین احضار شده بود.

در همین رابطه، هرانا در تاریخ ۲۰ خردادماه امسال، طی گزارشی از احضار علیرضا آقامیرزایی، تنی دیگر از مجروحان جنگ ایران و عراق به دادسرای اوین خبر داد.

بعلاوه در ابلاغیه ای که اخیرا صادر و به رضا شرفخانی، دبیر کانون و کمیته پیگیری غرامت جنگ ایران و عراق ابلاغ شده، از وی خواسته شده است که جهت دفاع از اتهامات “توهین به مقامات و مامورین، افترا و نشر اکاذیب و اخلال در نظم و آسایش عمومی” روز سه شنبه  ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱، در شعبه ۳ شورای حل اختلاف مشهد حاضر شود.

لازم به تاکیید است که پرونده قضایی آقایان کریمی، آقامیرزایی و شرفخانی، با شکایت بنیاد شهید و امور ایثارگران گشوده شده است.

مجروحان جنگ ایران و عراق، بارها به دلیل عدم پرداخت مطالبات مزدی خود اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی در برخی از نقاط کشور کرده اند. در تاریخ ۱۹ دی‌ماه سال گذشته نیز این افراد در مقابل سازمان بنیاد شهید واقع در تهران، دست به تجمع زدند که نیروهای امنیتی با حضور گسترده در جریان این تجمع، اعتراض این قشر از جامعه را “غیر قانونی” عنوان کردند و به آن پایان دادند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.