تداوم بازداشت؛ گزارشی از آخرین وضعیت سعید مدنی از زبان دخترش

شنبه, 28ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – یاسمن مدنی فرزند سعید مدنی، نویسنده و جامعه شناس بازداشتی، از انتقال پدرش از سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به سلولی عمومی در این بند، خبر داد. به گفته خانم مدنی تاکنون وکلا امکان و اجازه ورود به پرونده پدرش را نداشته اند. آقای مدنی تفهیم اتهام شده و مسئولان بازپرسی دادسرای اوین به آنها اعلام کرده اند روند بازجویی دو تا سه ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از امتداد، یاسمن مدنی فرزند سعید مدنی، نویسنده و جامعه شناس بازداشتی، از انتقال پدرش از انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به یک سلول دربسته چهار نفره در این زندان خبر داد.

بر اساس این گزارش، یاسمن مدنی، با اشاره به وضعیت کنونی پرونده آقای مدنی، عنوان کرد:” در حال حاضر، یک ماه زمان از بازداشت پدر گذشته که در این یک ماه، ما یک ملاقاتی حضوری نیم ساعته و هفته‌ای هم به صورت میانگین، یک تماس تلفنی در حد ۳ تا ۴ دقیقه با ایشان داشته‌ایم. در مورد اتهامات هم، پدرم گفته که دو اتهام اجتماع و تبانی و همچنین فعالیت تبلیغی علیه نظام یه ایشان تفهیم شده است. به نظر می‌رسد که اتهام دیگری در پرونده پدر وجود ندارد، اما واقعیت این است که ما هیچ اطلاع دیگری هم از پرونده ایشان نداریم.”

وی افزود: “بازپرس که در این خصوص، مطلقا پاسخی به ما نمی‌دهد و از سوی دیگر، پدرم هم قول داده تا در خصوص پرونده خود صحبتی نکند تا احتمالا، تماس‌ها و ملاقات با ایشان قطع نشود.ما در این مدت، مرتبا به شعبه دوم بازپرسی مراجعه داشتیم که بازپرس پرونده، تنها در همان هفته اول موافقت کرد که ملاقاتی با او داشته باشیم و بعد از آن، همواره به ما گفته‌اند که تنها می‌توانید درخواست کتبی بنویسید. به ما گفتند که روند بازجویی دو تا سه ماه ادامه خواهد داشت البته، هیچ جواب مشخصی هم به ما نداده‌اند که مصادیق این عناوین اتهامی چه بوده و پاسخ دیگر سوالات ما چیست. در خصوص پروسه بازجویی هم گفتند که دو تا سه ماه ادامه خواهد داشت”.

فرزند سعید مدنی بیان کرد: “همچنین، یک سری از وسایلی که از منزل خارج کردند هم، متعلق به خود ما بوده و ارتباطی با پدرم هم نداشته، اما در این رابطه هم هیچ پاسخی به ما نداده‌اند که چه زمانی آن را پس خواهند داد. به رغم اعلام نیاز و درخواست‌های مکرر ما صرفا اینگونه جواب دادند که این وسایل در حال بررسی است! به گفته پدرم روند بازجویی و تحقیقات ایشان، فشرده و سریع پیگیری می‌شود. پدرم در حدود دو و نیم تا سه هفته در سلول انفرادی بود و روز ۱۵ خرداد در تماس با ما گفت که به سلول دربسته چند نفره (به همراه سه نفر دیگر) منتقلش کرده‌اند. تقریبا به صورت هفتگی، حداکثر یک تا دو بار هواخوری دارد و به گفته پدر، روند بازجویی و تحقیقات به صورت فشرده و سریع پیگیری می‌شود.

به گفته یاسمن مدنی مصطفی نیلی وکیل آقای مدنی تاکنون امکان و اجازه ورود به پرونده را پیدا نکرده و درخواست ورود یکی دیگر از وکلا، هنوز به نتیجه نرسیده است. فعلا باید منتظر مانده و ببینیم که پروسه بازجویی پدر، چه زمانی به اتمام می‌رسد و پس از آن، آیا با قید وثیقه آزاد خواهد شد یا باید تا زمان برگزاری دادگاه و احیانا تا زمان اعلام حکم در بازداشت بماند. ما هر بار که به دادسرا مراجعه داشته‌ایم، همیشه درخواست فراهم شدن هرچه سریع‌تر زمینه قبول وکالت یک وکیل در پرونده و همچنین تعیین تکلیف بازجویی‌ها از پدر را مطرح کردیم. ضمن اینکه درخواست بازپس دادن وسایل‌مان را هم داشته‌ایم که هنوز، تکلیف هیچ یک از این خواسته‌ها مشخص نشده است.

یاسمن مدنی اظهار کرد: دلیل بازداشت پدر را هنوز نمی‌دانیم. چرا که فعالیت و اظهارات ایشان همیشه خیلی شفاف بوده و همواره با استناد به آمار رسمی صورت گرفته که در دسترس همگان قرار دارد. کما اینکه خود ما هم از طریق خبری که خبرگزاری مهر منتشر کرد از بازداشت ایشان مطلع شدیم و وقتی به خانه رسیدیم، متوجه تفتیش منزل و به هم ریختگی وسایل شدیم. در رابطه با انتشار آن خبر بازداشت با طرح اتهامات واهی از سوی خبرگزاری مهر و فارس نیز، شکایتی را ثبت کردیم و منتظر نتیجه این شکایت هم هستیم”.

مصطفی نیلی، وکیل دادگستری پیش از این از تفهیم اتهام آقای مدنی،خبر داده بود. آقای نیلی پیشتر نیز گفته بود که “آقای مدنی پس از بازداشت حتی هنوز به دادسرا نرسیده بود که خبر بازداشتش با اتهامات واهی توسط یکی از خبرگزاری‌ها داخلی منتشر شد”.

روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، سعید مدنی نویسنده، جامعه شناس و زندانی سیاسی سابق، بازداشت شد. خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی “ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی” را از دلایل بازداشت او عنوان کرده است. گفتنی است، سعید مدنی، جامعه شناس، نویسنده و زندانی سیاسی سابق تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه مسایل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی و امثال آن را در زمینه اجتماعی منتشر کرده است. وی در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

همچنین در تاریخ ۷ دیماه ۱۴۰۰، گذرنامه آقای مدنی در فرودگاه ضبط شده و از خروج وی از کشور جلوگیری شد. گفته می‌شود که آقای مدنی برای فرصت مطالعاتی یک ساله در دانشگاه ییل عازم ایالات متحده آمریکا بوده است. این جامعه شناس ۲ روز قبل از پرواز حدود ۴ ساعت در ساختمانی متعلق به وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و به او گفته بودند ممانعتی برای خروجش از کشور وجود ندارد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.