خسارت ۵۵ میلیارد تومانی سرقت تجهیزات شهری در تهران

شنبه, 28ام خرداد, 1401
اندازه قلم متن

آمار سرقت در ایران از ۲۰۰ هزار مورد در سال ۱۳۸۸ به یک میلیون و ۴۰۰ مورد در سال ۱۴۰۰ رسیده است

با گسترش فقر و فلاکت در ایران، آمار جرایم خرد و سرقت در شهر‌های مختلف نیز افزایش یافته است.ـ ایرنا

سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲ گانه شهر تهران به سرقت رفت. سارقان برای دسترسی به برخی تجهیزات ترافیکی از «بالابر» نیز استفاده کرده‌اند.

مهدی گلشنی، مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران روز پنجشنبه ۲۷ خرداد این آمار را اعلام کرد و گفت میزان سرقت تجهیزات ترافیکی به تازگی افزایش یافته است.

گلشنی گفت بیشترین سرقت‌ها مربوط به «گاردریل، پایه تابلوهای خطر نما و مسیر نما، دوربین‌ها، نرده‌های فلزی، نرده‌های پلکان عابر پیاده و تجهیزات الکترونیکی ایستگاه‌های اتوبوس است».

به گفته او «سرقت در مناطق ۲۲، ۱۹، ۱۸، ۲۱، ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۵ و ۱۶ نسبت به دیگر مناطق شهر تهران بیشتر صورت می‌گیرد.»

کمترین سرقت هم بر اساس اعلام این مقام مسئول مربوط به مناطق مرکزی شهر نظیر ۱۱، ۱۲، ۱۳ و … است.

گلشنی همچنین اضافه کرده است سرقت از تجهیزات ترافیکی به تازگی «کاملاً حرفه‌ای و همراه با تجهیزات کامل انجام می‌شود و بعضی تیم‌های سرقت، مجهز به خودروهای بالابر هستند.»

گسترش فقر و فلاکت و بیکاری منجر به افزایش جرایم خرد و سرقت در شهرهای مختلف ایران شده است.

براساس اعلام مقام‌های قوه قضائیه آمار سرقت در ایران که سال ۱۳۸۸ حدود ۲۰۰ هزار مورد بود در سال ۱۴۰۰ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار مورد افزایش یافته است.

رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه روز ۲۲ خرداد این آمار را اعلام کرد و گفت این شرایط «ناراحت کننده» است و نشان می‌دهد طی ۱۲ سال آمار سرقت در کل کشور هفت برابر شده است.

روزنامه «شهروند» به نقل از محمدرضا محبوب‌فر، عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران هم از کاهش سن سرقت به شش تا هفت سال به دلیل افزایش فقر خبر داده است. 

در همین زمینه پلیس آگاهی تهران زمستان سال گذشته در رابطه با جرائم خرد اعلام کرد افراد زیر ۱۸ سال در سرقت تلفن همراه نقش پررنگی پیدا کرده‌اند.

حسین راغفر، اقتصاددان و پژوهشگر حوزه عدالت اقتصادی هم در این خصوص گفته است: «سرقت تجهیزات شهری اغلب توسط قربانیان شرایط اقتصادی و از روی ناچاری و فقر انجام می‌شود. در این شرایط باید به مسبب این شرایط اعتراض کرد نه قربانیان».

مرکز پژوهش‌های مجلس هم سال ۱۳۹۷ در گزارشی افزایش میزان سرقت‌ها و جرایم را یکی از نتایج فقیر شدن خانواده‌ها و بیکاری جوانان، به ویژه جوانان تحصل‌کرده اعلام کرده است.

رضا اکبری، معاون سازمان راهداری ایران بهمن ماه سال ۱۴۰۰  از افزایش سرقت از تجهیزات جاده‌ای خبر داد و گفت: «فقط در بخش علایم و تابلو‌ها، سرقت‌های جاده‌ای سالانه حداقل ۲۰  میلیارد تومان» به این سازمان خسارت می‌زند.

اسفند ماه سال ۱۴۰۰ هم ​​غلامعلی رخشانی‌مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت سرقت‌ تجهیزات برقی در ایران «ماهانه ۱۰ میلیارد تومان به شبکه برق خسارت وارد می‌کنند».

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.