حسین طائب از ریاست سازمان اطلاعات سپاه برکنار شد

پنجشنبه, 2ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

محمد کاظمی (چپ) در کنار حسین طائب

محمد کاظمی (چپ) در کنار حسین طائب

سخنگوی سپاه پاسداران روز پنج‌شنبه، دوم تیرماه، به طور رسمی از کنار رفتن حسین طائب از مقام ریاست سازمان اطلاعات سپاه و جایگزینی محمد کاظمی به جای او خبر داد.

خبر رسمی پایان ریاست آقای طائب پس از آن منتشر می‌شود که در دو روز گذشته اخباری غیررسمی از بیماری و بستری شدنش در بیمارستان و حتی ترور نافرجام او منتشر شده بود.

رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه، روز پنج‌شنبه اعلام کرد: «با حکم سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ پاسدار محمد کاظمی به سمت رئیس سازمان اطلاعات سپاه منصوب شد.»

به گفته آقای شریف، رئیس جدید سازمان اطلاعات سپاه «سال‌ها عهده‌دار مسئولیت ریاست سازمان حفاظت اطلاعات سپاه بودند و تجارب فراوانی در امور حفاظتی، امنیتی و اطلاعاتی دارد». 

آقای شریف همچنین اضافه کرده است که حسین طائب «رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه نیز با حکم سرلشکر حسین سلامی به سمت مشاور فرمانده کل سپاه منصوب گردید».

خبر کناره‌گیری آقای طائب از سازمان اطلاعات سپاه تنها چند روز پس از آن منتشر می‌شود که تمام هفته آخر خرداد با گزارش‌ها و اظهارنظرهای مقامات اسرائیل در باره نگرانی از «برنامه‌ریزی ایران» برای دزدیدن یا کشتن گردشگران اسرائیلی در ترکیه، به عنوان انتقام از مرگ حسن صیاد خدایی سپری شد.

شبکه کان،‌ رسانه اسرائیلی، حتی روز ۲۹ خرداد این پرسش را مطرح کرد که آیا احتمال می‌رود حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات نظامی سپاه، و «عامل پشت پرده» اعزام مأموران به ترکیه برای لطمه زدن به اسرائیلی‌ها «به نحوی از بین برده شود؟» پاسخ یک مقام اسرائیلی این بود: «هر احتمالی مطرح است.» 

همچنین رادیوفردا پیش از این در گزارشی اختصاصی از جلسه محرمانه فرمانده پیشین سپاه، فاش کرده بود که حسین طائب یکی از حامیان اصلی محمد باقر قالیباف در پرونده فساد مالی عظیمی است که با آن مواجه است.‎

در فایل صوتی که رادیو فردا در بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به‌طور اختصاصی منتشر کرد، مکالمه‌ای میان محمد علی جعفری فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و صادق ذوالقدرنیا معاون سابق اقتصادی سپاه صورت می‌گیرد که پرده از اختلاف موجود بین دو تیم اطلاعاتی در سپاه بر می‌دارد: تیم حسین طائب، رئیس اطلاعات سپاه که حامی محمد باقر قالیباف در پرونده عظیم فساد مالی است با محمد کاظمی رئیس سازمان حفاظت اطلاعات سپاه.

صادق ذوالقدرنیا در مکالمه با محمد علی جعفری می‌گوید: «طائب از اول از قالیباف حمایت می‌کرد. وقتی شما گفتید بازرسی کنید. [طائب] از یزدی و آبرومند و سیف خواست که جلسه بگذارند. به یزدی گفته بود اون طرف هستی یا این طرف. یزدی به من گفت چیکار کنم. گفتم برو به کاظمی [حفاظت اطلاعات سپاه] بگو. یزدی نرفت تو تیم اونا. بدبختی ما این است اطلاعات سپاه که باید پشت بگیرد، می‌آید ۵ درصد به این می‌دهد، ۵ درصد به آن می‌دهد، فکر می‌کند با پول حل می‌شود. طائب به من گفت تو می‌خواهی آقا [خامنه‌ای] را خراب کنی. گفتم من با آقا رفیقم. به طائب گفتم اگر مشکل آبرومند و مهردادی حل شود، به نفع تو هست، گفت قبول دارم».

در جایی دیگر از فایل اختصاصی رادیو فردا، در مکالمه میان فرمانده وقت سپاه و معاون اقتصادی‌اش شنیده می‌شود که محمد علی جعفری در تلاش است تا پرونده فساد مالی را که می‌تواند باعث رویارویی بیشتر تیم کاظمی و طائب شود، بی‌سروصدا و با لاپوشانی حل و فصل کند.

آقای طائب که همچنین به عنوان نزدیک‌ترین دستیار مجتبی خامنه‌ای شناخته می‌شود تا پاییز سال ۱۳۸۸ فرمانده بسیج بود. در حالی که پس از انتخابات ریاست جمهوری، دامنه اعتراضات مردمی علیه حکومت بالا گرفته بود، با اعلام رسمی ارتقای جایگاه سازمانی معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات سپاه، ریاست این سازمان جدیدالتأسیس که بعدها معلوم شد قرار است مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سازمان اطلاعاتی کشور شود به او سپرده شد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.