دو نگرانی عمده جمهوری اسلامی با شکست مذاکرات اتمی: تهدیدات خارجی و اعتراضات داخلی

دوشنبه, 20ام تیر, 1401
اندازه قلم متن

-پایگاه خبری «نور نیوز» نزدیک به علی شمخانی تهدید کرده «ایجاد سیستم پدافندی یکپارچه از سوی آمریکا با مشارکت اسرائیل قطعاً با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد».
-روزنامه «کیهان» چاپ تهران می‌نویسد «تشکیل ناتوی خاورمیانه علیه ایران و مقاومت چیزی جز آرزوهایی روی کاغذ نیست و لفاظی و تهدید درباره گزینه نظامی و یا همکاری با رژیم صهیونیستی برای خرابکاری مستقیم در ایران یا درگیری با متحدان منطقه‌ای نیز، صرفاً تنش‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد.
– وبسایت «جهان نیوز» نزدیک به نهادهای شبهنظامی جمهوری اسلامی هشدار داده بخشی از استراتژی ضدامینتی غربی‌ها به‌خصوص آمریکا و اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی «تجمعات اعتراضی و اغتشاشات است.
-اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز اخیراً در یک سخنرانی هشدار داد، «دشمن تصمیم دارد با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف، مسائل اقتصادی کشور را امنیتی کرده و به دنبال سوء استفاده از مطالبات انباشته شده مردم و افزایش سطح نارضایتی باشد».

یکی از برنامه‌های اصلی سفر جو بایدن به منطقه پیگیری تشکیل «ائتلاف نظامی» مشترک در منطقه با هماهنگی اسرائیل علیه تهدیدات جمهوری اسلامی است که به «ناتو خاورمیانه» یا «ائتلاف عربی- عبری» معروف شده است.

تظاهرات مردم در تهران علیه جنایت سپاه پاسداران در شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی و دروغگویی فرماندهان نظامی و مقامات دولتی

محور اصلی این ائتلاف ایجاد «پدافند یکپارچه» علیه حملات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی و یا نیابتی‌های آن است. ائتلافی که به پشتوانه‌ی نفوذ امنیتی و تجهیزات مدرن اسرائیلی به صورت هماهنگ شکل می‌گیرد.

پایگاه خبری «نور نیوز» وابسته به «شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی» ۱۹ تیرماه نوشت، «ایجاد سیستم پدافندی یکپارچه از سوی آمریکا با مشارکت، هدایت و مدیریت پنهان رژیم شرور صهیونیستی اقدامی تهدیدآمیز است.»

این وبسایت تهدید کرده است، «اگر اجرای چنین طرح‌هایی امنیت جمهوری اسلامی را به‌ هر شکل به خطر بیاندازد قطعاً با پاسخ قاطع اولیه به نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف روبرو خواهد شد.»

تجربه نشان داده منظور از «نزدیک‌ترین و در دسترس‌ترین اهداف» از نظر جمهوری اسلامی تأسیسات نفتی عربستان و امارات و یا کشتی‌های تجاری است که در آبهای خلیج فارس رفت و آمد می‌کنند.

یکی دیگر از اهدافی که بایدن برای این سفر به آن اشاره کرده «تقویت امنیت و رفاه اسرائیل» است. او همچنین در مقاله‌ای که «واشنگتن پست» منتشر کرده نوشته است «جمهوری اسلامی منزوی شده و تا وقتی به توافق اتمی برنگردد، فشار اقتصادی و سیاسی ادامه خواهد داشت.»

روزنامه «کیهان» چاپ تهران که به تریبون «بیت رهبری» مشهور است در سرمقاله خود با اشاره به برنامه‌های بایدن در سفر خاورمیانه می‌نویسد، «از اهداف این سفر مقابله با محور مقاومت به رهبری ایران است که موجودیت رژیم اسرائیل و منافع آمریکا را با تهدیدهای جدی رو‌به‌رو کرده و جبهه‌بندی جدیدی را در منطقه رقم زده است.»

این روزنامه در ادامه عنوان کرده است «تشکیل ناتوی خاورمیانه چیزی جز آرزوهایی روی کاغذ نیست» و با ادعای اینکه «همچنانکه ائتلاف علیه حوثی‌ها در منطقه شکست خورد» طرح تشکیل دفاع هوایی را هم بی‌نتیجه خوانده و مثال زده که عربستان با هزینه‌های سنگین چنین سیستم‌هایی را استفاده کرد اما حوثی‌ها با هزینه‌ای بسیار‌ اندک و ناچیز توانستند ظرف چند دقیقه نیمی از تولید نفت عربستان را متوقف سازند.

کیهان تهران در بخش دیگری از این مقاله می‌نویسد: «مذاکرات دوحه با «باج‌خواهی» آمریکا شکست خورده و دورنمای روشنی ندارد و آمریکایی‌ها در عمل «پلن ب» ندارند و تمام کارت‌های خود را رو کرده‌اند. لفاظی و تهدید درباره گزینه نظامی و یا همکاری با رژیم صهیونیستی برای خرابکاری مستقیم در ایران یا درگیری با متحدان منطقه‌ای نیز، چیزی را عوض نمی‌کند و صرفاً تنش‌ها را در منطقه افزایش خواهد داد و بیش از پیش آمریکا را در باتلاق فرو خواهد برد و این آخرین چیزی است که دولت متزلزل بایدن در شرایط کنونی به آن نیاز دارد.»

نظامی‌ها و مقامات سیاسی جمهوری اسلامی دائم کشورهای منطقه را به خاطر نزدیکی به اسرائیل تهدید می‌کنند. پیش از این سردار پاسدار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تهدید کرده بود «اگر کسی به هر دلیلی پای رژیم مفلوک صهیونیستی را به این منطقه باز کند، هم خودش و هم این منطقه را دچار ناامنی، نابسامانی و بی‌ثباتی امنیتی می‌کند.»

تشکیل «ناتو خاورمیانه» از علائم جدی‌تر شدن احتمال درگیری در منطقه است. مقامات اسرائیل تهدید کرده‌اند در صورتی که تهدیدات اتمی جمهوری اسلامی ادامه داشته باشد تأسیسات اتمی و استراتژیک داخل ایران یکی از اهداف آنها خواهد بود. نفتالی بنت نخست وزیر پیشین اسرائیل قبل از کنار رفتن از دولت گفته بود دکترین اسرائیل «قطع سر اختاپوس در تهران است و دیگر با بازوهای رژیم ایران [نیابتی‌ها] بازی نمی‌کنیم.»

با تشدید تنش‌ها عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش جمهوری اسلامی برای بازدید از سیستم‌های پدافند در جنوب ایران از جمله پدافند تأسیسات اتمی بوشهر به جنوب کشور رفته است. این نیروگاه با سیستم‌های ضد موشک روسی «S200» محافظت می‌شود. همان سیستمی که رژیم سوریه علیه هواپیماها و موشک‌های اسرائیلی به کار می‌برد و تقریباً در همه موارد ناموفق است!

در این میان اما برای جمهوری اسلامی تهدیدات داخلی از سوی جنبش‌های اجتماعی به  مراتب  نگران‌کننده‌تر از تهدیدات بیرونی‌ است.

 

وبسایت «جهان نیوز» نزدیک به نهادهای شبه‌نظامی جمهوری اسلامی هشدار داده بخشی از استراتژی ضدامینتی غربی‌ها به‌خصوص آمریکا و اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی «تجمعات اعتراضی و اغتشاشات است… موضوعی که در ماه‌های پس از فتنه ۸۸ و یا اغتشاشات سال ۹۶ و ۹۸ به خوبی نمایان شد. برخی اعتراضات پراکنده در هفته‌های گذشته در کشور و همچنین فعال شدن دوباره ضلع عملیات روانی داخلی تکمیل کننده پازل غرب در ایران، صهیونیست‌ها را برای تدوین یک برنامه جدید ضدامنیتی امیدوار کرد.»

اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز اخیراً در یک سخنرانی هشدار داد، «دشمن تصمیم دارد با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف، مسائل اقتصادی کشور را امنیتی کرده و به دنبال سوء استفاده از مطالبات انباشته شده مردم و افزایش سطح نارضایتی باشد.»

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان اخیراً در یک سخنرانی گفت وقتی «نظام تدبیر گرفتار گردابی از بی‌ثباتی‌ها و چالش‌ها و تصادفات و اشتباهات اقتصادی و اجتماعی شود کارش می‌شود آتش‌نشانی… اگر حتا بتواند آتش‌های بحران را در این گوشه و آن ‌گوشه خاموش کند،‌ اما گرفتار سردرگمی عجیبی می‌شود و ناکارآمدی‌اش به اوج می‌رسد. در چنین شرایطی کافی است مقبولیت سیاسی هم پایین باشد تا اعتماد به‌ نفس نظام تدبیر کاهش پیدا کند. درواقع ما الان در شرایطی هستیم که اعتماد به‌ نفس نظام تدبیر در حال کاهش است.»

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی اواسط خرداد در یک سخنرانی با اشاره به اعتراضات مردم هشدار داده بود «دشمنان می‌خواهند با مزدورپروری مردم را در برابر نظام قرار دهند.»

از: کیهان لندن 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.