دیدبان حقوق بشر خواستار پایان سرکوب در ایران و آزادی بازداشتی‌های اخیر شد

سه شنبه, 21ام تیر, 1401
اندازه قلم متن
رادیو فردا

بیانیه این سازمان حقوق بشری پس از بازداشت محمد رسول‌اف، مصطفی آل‌احمد و جعفر پناهی، از چهره‌های شناخته‌شده سینمای ایران، و نیز مصطفی تاج‌زاده، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، و شماری از خانواده‌های قربانیان سرکوب و خشونت در ایران صادر شده است.

بازداشت این افراد، به ویژه بازداشت سینماگران ایرانی، با واکنش‌های بین‌المللی گسترده مواجه شده و از جمله سه جشنواره سینمایی و هنری اروپایی، این اقدام جمهوری اسلامی را به شدت محکوم کرده‌اند.

دیدبان حقوق بشر بازداشت‌ اخیر «منتقدان سرشناس» را «بخشی از روند جدیدی از سرکوب مخالفت مسالمت‌آمیز» دانسته که «همزمان با بدتر شدن شرایط اقتصادی و بن‌بست ظاهری در احیای توافق هسته‌ای جامعه بین‌المللی با ایران، متوجه مخالفت مسالمت‌آمیز شده است.»

این سازمان از مقامات جمهوری اسلامی خواسته است که «سرکوب علیه مخالفت» را پایان دهند و افراد بازداشت‌شده به خاطر فعالیت مسالمت‌آمیز و انتقاد از حکومت را آزاد کنند.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد ایران در دیدبان حقوق بشر، می‌گوید: «حکومت ایران، ناتوان یا بی‌تمایل به رسیدگی به چندین چالش بسیار جدی که ایران با آنها مواجه است، به رفتار سرکوبگرانه دستگیری منتقدان محبوب بازگشته است.»

به گفته وی، «هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم که دستگیری‌های اخیر چیزی جز حرکتی با هدف بازدارندگی از عصبانیت مردمی از ناکامی‌های گسترده دولتی است.»

مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی، پیش از این نیز بیش از ۱۲ فعال مدنی و صنفی، از جمله نرگس محمدی، سعید مدنی، کیوان صمیمی، محمد حبیبی، و رضا شهابی را دستگیر و محاکمه کرده‌اند و به زندان بازگردانده‌اند.

در هفته آخر ماه ژوئن نیز چندین روزنامه‌نگار و فعال از جمله ویدا ربانی، احمدرضا حائری، امیرسالار داودی و مسعود باستانی بازداشت، محکوم یا احضار شده‌اند.

مقام‌های جمهوری اسلامی آن‌ طور که طرف‌های غربی اعلام کرده‌اند با طرح خواسته‌های فرابرجامی، مذاکرات احیای توافق برجام را به بن‌بست کشانده‌اند.

آنها غرب و آمریکا را عامل این بن‌بست معرفی می‌کنند، اما پس از این ناکامی، در داخل دست به افزایش فشار بر منتقدان زده و با گرم‌تر شدن هوا، شمار گشت‌های ارشاد را نیز افزایش داده‌اند.

این اقدامات در کنار وضعیت دشوار معیشتی مردم در هفته‌های اخیر موجی از نارضایتی را در میان شهروندان ایجاد کرده و انتقاد شدید کاربران فضای مجازی را نیز برانگیخته است.

با استفاده از گزارش‌های دیدبان حقوق بشر، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.