در میانه جنگ اوکراین، جمهوری اسلامی کمک لجستیکی به روسیه را افزایش می‌دهد

چهارشنبه, 5ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

در میانه تهاجم روسیه به اوکراین و یک هفته پس از دیدار ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تهران، گزارش‌های مختلف حاکی از گسترش کمک‌های پشتیبانی لجستیکی تهران از مسکوست.

میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری روز سه‌شنبه چهارم مرداد از امضای یادداشت‌تفاهم میان ایران و روسیه برای افزایش پرواز میان دو کشور به ۳۵ پرواز در هفته خبر داد.

این توافق میان معاون وزیر حمل و نقل روسیه و محمد محمدی، بخش رییس سازمان هواپیمایی کشوری ایران به امضا رسید.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بسیاری از ماموریت‌های نظامی خود، از جمله ارسال سلاح به کشورهای دیگر را از طریق هواپیماهای غیرنظامی و مسافربری انجام داده است.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، بر اساس این توافق شرکت‌های هواپیمایی دو کشور مجازند «بدون محدودیت» پروازهای باری برقرار کنند.

رضوی افزود همچنین یک توافق دیگر میان ایران و روسیه برای «صادرات قطعات و تجهیزات تولید شده در ایران به روسیه و همچنین انجام امور تعمیراتی و پشتیبانی فنی هواپیماهای روسی توسط مراکز تعمیراتی کشور» امضا شود.

تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران در حالی است که گزارش‌های مختلف حاکی از آسیب و خسارات‌های جدی به ارتش روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین است.

در هفته‌های اخیر تعدادی از مقام‌های آمریکایی نسبت به ارسال تجهیزات نظامی به ویژه پهپاد، از ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین هشدار داده‌اند.

پس از سفر پوتین به تهران نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در یک نشست خبری در کنار ژنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، گفت: «ما به ایران توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهد. ما فکر می‌کنیم این کار ایده بسیار، بسیار بدی خواهد بود.»

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم به اظهارات اخیر خامنه‌ای درباره جنگ اوکراین واکنش نشان داد و به ایران اینترنشنال گفت: «حرف خامنه‌ای اهمیتی ندارد، آنچه مهم است تسلیحاتی است که ممکن است او در اختیار روسیه قرار دهد.»

در حالی که جمهوری اسلامی پیشتر مدعی بی‌طرفی در جنگ اوکراین شده بود، خامنه‌ای در دیدار با پوتین در تهران از حمله روسیه به اوکراین دفاع کرد و خطاب به او گفت: «در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.»

همچنین پس از سفر پوتین به تهران، اینا ساوسون، نماینده پارلمان اوکراین، به ایران اینترنشنال گفت: «در صورتی که تحویل پهپادهای ایرانی به روسیه تایید شود، غرب و آمریکا واکنش نشان خواهند داد.» یک مشاور رییس‌جمهور اوکراین نیز تاکید کرد که کی‌یف در این زمینه به جمهوری اسلامی اعتماد ندارد.

رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر و به ویژه پس از خروج آمریکا از برجام، اجرای سیاست نزدیکی به روسیه و چین را شدت داده است.

در حالی که هم مسکو هم تهران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد بر اساس یک توافق میان ایران و روسیه، مبادلات تجاری دو کشور از طریق ارزهای ملی انجام می‌شود.

او ادامه داد که درباره فعال شدن نظام کارت بانکی «میر» (سیستم مالی روسیه) در ایران نیز توافق شده است.

این مقام جمهوری اسلامی همچنین پیش‌بینی کرد به شرط «قوی شدن گروه بریکس»، دلار از مبادلات مالی کشورهای عضو این پیمان حذف خواهد شد.

ایران به تازگی به گروه بریکس پیوسته که به رهبری روسیه و چین تشکیل شده است.

از: ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.