خانواده‌های دادخواه: جمهوری اسلامی تخریب و دستکاری در خاوران را متوقف کند

پنجشنبه, 13ام مرداد, 1401
اندازه قلم متن

نمایی از کشیدن دیوار جدید بتنی در اطراف محوطه گورستان خاوران، منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی

رادیوفردا

صدها نفر از اعضای خانواده‌های قربانیان دوره‌های مختلف حکومت جمهوری اسلامی ایران از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستند که مانع «تخریب و دستکاری در گورستان خاوران» توسط جمهوری اسلامی شود.

در این طومار که به امضای نزدیک به ۸۰۰ نفر از اعضای خانواده‌های دادخواه رسیده و رونوشت آن به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران، نیز ارسال شده، همچنین خواسته شده است که جمهوری اسلامی «اذیت و آزار و تهدید خانواده‌های داغدار» را متوقف کند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی در اوایل خرداد، عوامل امنیتی جمهوری اسلامی تغییرات تازه‌ای در گورستان جمعی زندانیان سیاسی در منطقه خاوران واقع در شرق تهران ایجاد کرده‌‌اند.

علاوه بر تغییر در مسیر دسترسی، نصب دوربین و دیوارکشی بتنی از جمله اقدامات امنیتی بوده که در ماه‌‌های گذشته در اطراف و محوطه گورستان خاوران انجام شده است.

خاوران یکی از گورستان‌هایی است که اجساد شماری از زندانیان سیاسی کشته‌شده به دست جمهوری اسلامی در فاصله سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۷ در گورهای فردی و دسته‌جمعی به‌ صورت مخفیانه به خاک سپرده شده است.

در چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی به شیوه‌های گوناگون از جمله زیر و رو کردن خاک این گورستان یا مجبور کردن خانواده‌های بهایی برای دفن پیروان این آیین در آن تلاش کرده است تا ماهیت این گورستان را تغییر بدهد.

این اقدامات همواره با اعتراض‌ خانواده‌ها و بستگان این قربانیان روبه‌رو شده است. نیروهای امنیتی نیز در مقابل بارها با تهدید، بازداشت و آزار آن‌ها مانع از ورودشان به این گورستان شده‌اند.

به گفته خانواده‌های دادخواه در دادخواست اخیر، تغییرهای ایجادشده در گورستان خاوران با هدف «شناسایی و کنترل خانواده‌ها و جامعه بهایی» صورت گرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.