جان باختن مهسا امینی؛ گزارش جامع از دومین روز اعتراضات

یکشنبه, 27ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – امروز یکشنبه ۲۷ شهریور، اعتراضات مردمی و واکنش ها نسبت به “مرگ مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد” برای دومین روز متوالی ادامه یافت. اعتراض شهروندان در سنندج با سرکوب و تیراندازی ماموران مواجه شد. همچنین دانشجویان دانشگاه تهران و شهروندان معترض به مرگ خانم امینی در گوهردشت کرج، دست به تجمعات اعتراضی زدند. گزارشات دریافتی از سنندج، حاکی از اختلال در شبکه اینترنت است. همزمان ماموران نیروی انتظامی با حضور گسترده خود در خیابان های مهاباد، مانع از شکل گیری تجمعات مردمی شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲۷ شهریورماه ۱۴۰۱، اعتراضات مردمی و واکنش ها نسبت به “مرگ مهسا (ژینا) امینی در پی عملکرد گشت ارشاد”، کماکان ادامه داد.

شماری از شهروندان معترض به جان باختن خانم امینی، برای دومین روز متوالی در سنندج، دست به تجمع اعتراضی زدند. تجمع این شهروندان با برخورد خشونت بار ماموران گارد ویژه نیروی انتظامی و تیراندازی مستقیم به سمت آنها همراه بود.

مردم معترض در سنندج با سردادن شعارهایی از قبیل “کردستان گورستان فاشیستان/ مرگ بر خامنه ای/ مرگ بر دیکتاتور/ بی شرف، بی شرف/ زن، زندگی، آزادی” مرگ مهسا امینی را محکوم کردند.

در ویدئوهای منتشر شده در این خصوص، برخوردهای خشونت آمیز با معترضان توسط نیروهای گارد ویژه و استفاده از ماشین های آب پاش مشاهده می شود.

همچنین تصاویری در شبکه های اجتماعی از بدن های زخمی ناشی از اصابت گلوله های ساچمه ای منتشر شده است. معاون استاندار کردستان، با بیان این ادعا که طی دو روز گذشته در جریان اعتراضات شهروندان در سنندج و سقز “هیچ کس کشته نشده است”، بازداشت چندین تن از معترضان را تایید کرد.

گزارشات دریافتی هرانا، حاکی از قطعی کامل اینترنت تلفن همراه در سنندج و ایجاد اختلالاتی در اینترنت خانگی است.

امروز همچنین جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در محوطه این دانشگاه دست به تجمع اعتراضی زدند و با شعارهایی از جمله “از کردستان تا تهران، خونین زنان ایران/ زن، زندگی، آزادی” مرگ خانم امینی در دوران بازداشت را محکوم کردند.

از سوی دیگر منطقه گوهردشت کرچ نیز در ساعات پایانی روز شاهد تجمع اعتراضی شد.

یک منبع مطلع در تماس با هرانا از شکل گیری تجمع اعتراضی و دخالت نیروهای انتظامی برای پایان دادن به آن خبر داد.

یک شاهد عینی از مهاباد نیز در تماس با هرانا گفت: “روز جاری فضای شهر مهاباد به شدت امنیتی بود و ماموران نیروی انتظامی با حضور گسترده خود در خیابان های این شهر، مانع از تشکیل تجمعات مسالمت آمیز مردمی در راستای محکوم کردن مرگ ژینا امینی شدند.”

امروز دومین روز اعتراضات بود، شب گذشته، همزمان با برگزاری تجمعات اعتراضی در نقاطی از شهرهای سنندج و سقز که با برخورد نیروهای انتظامی مواجه شده بود، مردم معترض در مشهد نیز اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند؛ این تجمع در پی حضور و دخالت نیروی انتظامی خاتمه یافت.

یک شهروند به نام “پارسا صحت” که در جریان تجمع روز شنبه ۲۶ شهریورماه در سقز از ناحیه چشم و بینی دچار مصدومیت شده بود، به دلیل شدت جراحات به بیمارستانی در تبریز منتقل شد. به علاوه وضعیت عمومی کیان درخشان، دیگر شهروند سقزی که بر اثر اصابت گلوله نیروهای امنیتی به شدت زخمی شده بود، وخیم گزارش شده است. تجمعات روز گذشته نیز که در سقز و سنندج صورت گرفت، با دخالت نیروهای امنیتی و شلیک گاز اشک آور به خشونت کشیده شد. گزارش ها حاکی از بازداشت و زخمی شدن چندین تن از شهروندان معترض در جریان تجمعات روز گذشته است.

این در حالیست که بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه در مجلس ضمن اشاره به تداوم قطعی اینترنت تلفن همراه در شهر سقز، مدعی شد: “در حال حاضر اوضاع شهر سقز عادی و آرام است. به جز یک مورد که آسیب جزئی دیده بود و در بیمارستان است، کسی مشکلی ندارد.” او همچنین خواهان “روشن شدن ابعاد مختلف چگونگی مرگ مهسا امینی و پاسخگویی وزیر کشور و حاضر شدن رئیس پلیس در مجلس” در این رابطه شد.

صبح امروز، مدیرکل روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری، از تماس ابراهیم رئیسی با خانواده مهسا (ژینا) امینی پس از گذشت دو روز از مرگ وی و واکنش های گسترده به این موضوع، خبر داد. رئیسی در این تماس مدعی شد: “من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاه های مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.”

امجد امینی، پدر مهسا، در مصاحبه با روزنامه هم میهن، در واکنش به ادعای خبرگزاری فارس مبنی بر”داشتن بیماری زمینه ای مهسا امینی”، اظهار داشت: “او نه صرع داشت، نه بیماری قلبی. بیشترین بیماری‌ که داشته سرما خوردگی بوده. همه این‌ها را از خودشان درآورده‌ اند.” امینی همچنین در واکنش به اقدام اخیر پلیس ایران مبنی بر انتشار تصاویری که مدعی شده بود مرتبط با “لحظه بیهوش شدن مهسا امینی” است، عنوان کرد: “این فیلمی هم که از بازداشتگاه نشان دادند، تقطیع شده بود. چرا آن موقع که دخترم را از ون پیاده کردند، نشان ندادند؟ چرا نشان ندادند در راهروهای بازداشتگاه چه اتفاقی افتاده؟ از نظر روانی به او استرس وارد کردند و این فاجعه را رقم زدند.”

آقای امینی همچنین در گفتگویی با امتداد، به شرح ابهاماتی در خصوص روند بازداشت و جان باختن دخترش پرداخته است. او با تاکید دوباره بر اینکه دخترش هیچ بیماری نداشته، از تلاش نیروهای امنیتی برای دفن شبانه پیکر مهسا خبر داد. او همچنین اظهار داشت که “خیلی از دخترهایی که همراه مهسا در داخل بودند با من تماس گرفتند و گفتند که او را کتک زده‌ اند”. پس از انتقال مهسا امینی به بیمارستان، هیچ مسئولی همراه او نبوده و تا قبل از زمانی که برادر مهسا در بیمارستان حاضر شود، کادر درمان از هویت این دختر بی خبر بودند. به گفته کادر درمان اگر مهسا زودتر به بیمارستان منتقل میشد شانس بیشتری برای نجات داشت.

علی صبوری، بازیگر سینمای ایران، با انتشار مطالبی در صفحه اینستاگرام خود اظهار داشت: “همکارم بیمارستان کسری کار میکنه، سیتی اسکن جمجمه مهسا امینی رو دیده و شکستگی دو طرفه تو قاعده جمجمه داشته که ناشی از برخورد جسم سخت بوده”. وی ساعاتی بعد با انتشار مطلبی دیگر در صفحه شخصی اش اظهار داشت: “استوری هام پاک شد، عجیبه نه؟”

با این حال، روز جاری خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی، اقدام به انتشار یک فایل صوتی از مرتضی محمدیان، کارشناس مسائل سیاسی کرد. در این فایل صوتی ادعا شده است: “در معاینه مهسا امینی مشخص شد که سر، صورت و گردن فاقد آثار ضرب و جرح و فاقد شکستگی در جمجه و صورت بوده است.”

در همین راستا، تعدادی اسناد پزشکی گزینشی توسط افراد فاقد صلاحیت در شبکه های اجتماعی منتشر شد که ادعا شده بود مرتبط با پرونده پزشکی خانم امینی و مستند سابقه بیماری او و همینطور عدم وجود علائم آسیب به جممه است. صرف نظر از میزان صحت این مدارک، انتشار پرونده پزشکی شهروندان آن هم از سوی افرادی فاقد صلاحیت به شبهات در رابطه با مرگ این دختر جوان بیش از قبل دامن میزند.

همچنین روزنامه هم میهن صبح روز گذشته با انتشار گزارشی از دخالت نیروهای امنیتی در جریان مراسم خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی خبر داد و نوشت: “از ابتدا نیروهایی امنیتی اصرار داشتند پیکر مهسا امینی زودتر از موعد مقرر و در ساعت ۸ صبح به خاک سپرده شود. این امر با ممانعت خانواده خانم امینی مواجه شده و آنها اجازه ندادند پیکر او را از آمبولانس پیاده کنند.” همچنین در این مراسم لیلا عنایت زاده فعال حقوق زنان اهل سقز به نمایندگی از زنان کردستان بیانیه ای را قرائت کرده و عنوان کرد: “گشت ارشاد باید جمع شود. برابری حقوق زن و مرد بدون همکاری مردان امکان پذیر نیست.” همچنین دایی مهسا امینی نیز در جریان این مراسم طی سخنانی گفت: “ما کوتاه نمی آییم و سر تعظیم فرود نمی آوریم.”

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده امینی، در تماس با هرانا از دخالت و اعمال نظر نیروهای امنیتی در خصوص نحوه چاپ آگهی ترحیم مهسا و ساعت برگزاری مراسم خاکسپاری وی خبر داده و گفته بود: “روز گذشته خانواده خانم امینی، اعلامیه مراسم خاکسپاری فرزندشان را چاپ کردند. بعد از ساعاتی نیروهای امنیتی با آنها تماس گرفتند و گفتند که بازماندگان مهسا اجازه انجام هیچ کاری را بدون هماهنگی با آنها ندارند؛ ماموران تهدید کردند که باید ساعت برگزاری مراسم خاکسپاری مندرج در اعلامیه، از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح، به ساعت ۸ صبح تغییر پیدا کند؛ خانواده مهسا که در شرایط روحی بسیار نامناسبی قرار دارند به ناچار این دستور را پذیرفتند و مجددا اقدام به چاپ اعلامیه خاکسپاری فرزندشان کردند.”

وب سایت “نت بلاکس” که سرعت و محدودیت های دسترسی به اینترنت را در نقاط مختلف جهان رصد میکند، شامگاه جمعه ۲۵ شهریورماه، ضمن تایید “قطعی گسترده اینترنت در ایران” اعلام کرد: همزمان با مرگ مهسا امینی و اعتراض شهروندان به این واقعه “بررسی داده ها موید این است که اتصال ها به اینترنت در ایران به ۶۷ درصد میزان معمول” کاهش یافته است. همچنین امروز گزارش هایی از سقز و سنندج مبنی بر قطعی و یا اختلالات گسترده در اینترنت تلفن همراه منتشر شده است.

افزون بر این، روز گذشته بیمارستان کسری تهران با انتشار بیانیه ای عنوان کرد که مهسا امینی “بدون علائم حیاتی و در وضعیت مرگ مغزی” به بیمارستان کسری منتقل شده بود. در بخشی از بیانیه مذکور آمده است: “مهسا امینی در ساعت ۲۰:۲۲ سه شنبه ۲۲ شهریور به بیمارستان کسری ارجاع شد. وی به رغم احیای قلبی دوباره در روز جمعه دچار ایست قلبی شده و جان باخت.” بیمارستان کسری در بیانیه خود همچنین نوشت که “پیکر مهسا امینی پس از مرگ برای تحقیقات بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شده بود.” گرچه این بیانیه ساعاتی بعد بدون هیچ توضیحی از صفحه این بیمارستان در اینستاگرام حذف شد.

واکنش ها:

بازداشت و سپس جان باختن مهسا امینی به بهانه مقابله با بدحجابی با واکنش گسترده افکار عمومی و برخی چهره ها روبرو شد و کماکان نیز ادامه داد. هشتگ نام او با بیش از دو میلیون توئیت، به ترندی جهانی تبدیل شد.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران که پیشتر، نسبت به “رفتار جمهوری اسلامی با مهسا امینی” ابراز تاسف و ناراحتی کرد و این رویداد را نشانه‌ ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران دانسته بود، مجددا روز گذشته خواستار تصویب قطعنامه ای توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل در محکومیت حجاب اجباری در ایران شد.

سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به جان باختن مهسا امینی، آن را مرگ مشکوکی توصیف کرده که باید «همه ماموران و مقامات مسئول» در این پرونده در برابر عدالت قرار گیرند.

معصومه ابتکار، معاون پیشین امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ایران، در مصاحبه با وبسایت رویداد ۲۴، فیلم منتسب به مهسا امینی در بازداشتگاه وزرا که توسط پلیس منتشر شده بود را تقطیع شده عنوان کرد و گفت که انتشار آن بیشتر سوال ایجاد کرده است.

طی روز جاری، شماری از کاربران زن در صفحات مجازی، با انتشار ویدئوهایی، اقدام به بریدن موهای خود کرده و این اقدام را در راستای محکوم کردن مرگ مهسا امینی و حجاب اجباری عنوان کردند.

جعفر کوشا، رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران طی نامه ای به دبیر کارگروه حقوق بشر اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری، خواستار بررسی مرگ مهسا امینی توسط این نهاد شد. وی در بخشی از نامه خود آورده است: “با توجه به موضوع رعایت حقوق و کرامت انسانی متهمان، ضروری است هرچه سریعتر نسبت به بررسی دقیق این مسئله با هدف از بین بردن زمینه تکرار این دست حوادث، اقدام شود”.

همچنین کانون صنفی معلمان استان تهران، خوزستان، بوشهر، فارس، اسلام آباد غرب، کردستان، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و ‌حومه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و همچنین شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران، در بیانیه هایی مجزا، مرگ مهسا امینی را محکوم کردند.

مجمع مشورتی فعالان مدنی یارسان نیز با انتشار بیانیه ای به جانباختن مهسا (ژینا) امینی واکنش نشان داده و از عموم مردم خواستند در اعتراض به آنچه که “تبعیض و کشتار زنان” خوانده اند، به اعتصاب روز دوشنبه بپیوندند. لازم به یادآوری است، بسیاری از احزاب و تشکل های سیاسی، مدنی و فرهنگی در استان کردستان با انتشار بیانیه های جداگانه از عموم مردم خواسته اند روز دوشنبه ۲۸ شهریورماه، در اعتراض به مرگ مهسا امینی دست به اعتصاب سراسری بزنند.

آیت الله اسدالله بیات زنجانی از مراجع تقلید شیعه، ضمن محکوم کردن برخوردهای صورت گرفته با مهسا امینی، گشت ارشاد را “نامشروع، غیر قانونی و غیر عقلانی” عنوان کرد.

شماری از نمایندگان مجلس چون جلال رشیدی کوچی، مسعود پزشکیان و فاطمه قاسپور با واکنش به این رخداد نیز قول پیگیری آن در چهارچوب های قانونی را دادند.

سیدمحمد خاتمی، رئیس جمهور اسبق جمهوری اسلامی ایران ماجرای مهسا امینی را «فاجعه‌ای ناگوار» توصیف کرده که تا «مغز استخوان را می‌سوزاند.»

همچنین هفتە نامە صدای آزادی کرمانشاە، امروز یکشنبه ۲۷ شهریورماه، صفحه اول این هفته نامه را در اعتراض به مرگ مهسا (ژینا) امینی، سفید چاپ کرد و فقط تصویری از این زن جوان جانباخته را در آن قرار داد.

بعلاوه جبهه اصلاحات ایران با انتشار بیانیه ای خواستار “برچیده شدن گشت‌ های ارشاد، واکنش موثر مراجع تقلید و محاکمه آمران فاجعه مرگ مهسا امینی” شد. همچنین چهره های سیاسی و فقهای دینی چون  آیت الله محقق داماد، علی مطهری، آیت الله منتظری، زهرا رهنورد، عبدالله رمضان زاده، محمود صادقی، محمدرضا عارف، فاطمه هاشمی رفسنجانی، آذر منصوری، جلال میرزایی، و علی شکوری راد با انتشار مطالبی، اعتراض خود را نسبت به واقعه صورت گرفته نشان دادند.

همچنین چهره های شناخته شده هنرمندان و ورزشکاران از جمله کتایون ریاحی، احمد مهرانفر، گلشیفته فرهانی، حسین ماهینی، علی زندوکیلی، بابک جهانبخش، حسن یزدانی، هنگامه قاضیانی، سیروان خسروی، احسان خواجه امیری، شبنم فرشادجو، هانیه توسلی، علی دایی، محمد تقوی، رضا کیانیان، مهران احمدی، لیلی رشیدی، محراب قاسم خانی، مهدی یراحی، تهمینه میلانی، حنا کامکار، پانته آ بهرام، امیر جدیدی، یلدا معیری، حامد بهداد، پرستو گلستانی، ترانه علیدوستی، فاطمه معتمد آریا، نوید محمد زاده، فرشته حسینی، آناهیتا همتی، یحیی گل محمدی، مهدی قایدی، علیرضا جهانبخش، مریم طوسی، مسعود شجاعی، عباس جمشیدی فر و اصغر فرهادی نیز نسبت به این رخداد سکوت پیشه نکرده و اعتراض خود را با انتشار مطالب مختلفی نشان دادند.

همزمان، کامران قاسم پور، برنده مدال طلای مسابقات کشتی قهرمانی جهان، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، به مرگ مهسا امینی در سن ۲۲ سالگی در سایه عملکرد گشت ارشاد و مقابله با بدحجابی، واکنش نشان داد. حسن یزدانی دیگر کشتی گیر مطرح ایران، بعد از کسب مدال نقره در این دوره از مسابقات، با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نوشت: “کاممان از اتفاقات اخیر تلخ است و میلی به نوشتن نیست. این چند خط را فقط برای خانواده محترم امینی می‌نویسم.”

الیف شفق، نویسنده پرآوازه ترک، سرکای توتونجو، داملا سونمزو نورگل یشیلچای، بازیگران سینما و تلویزیون ترکیه از دیگر چهره های سرشناسی بودند که به مرگ مهسا امینی اعتراض کردند.

جی. کی. رولینگ، نویسنده مطرح بریتانیایی و خالق مجموعه «هری پاتر» نیز با بازنشر ویدیٔویی که در آن زنان ایرانی در حال کوتاه کردن موهای خود یا سوزاندن روسری‌هایشان در اعتراض به حجاب اجباری هستند، با هشتگ مهسا امینی، نوشت: «شجاعت واقعی این شکلی است.»

رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با انتشار توییتی، اتفاقی را که برای خانم امینی رخ داده، «وحشتناک» توصیف کرد و نوشت: «ایران باید به خشونت علیه زنان پایان دهد و به آنها اجازه دهد تا از حقوق اساسی‌شان برخوردار باشند.» جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در توییتی، جان باختن مهسا امینی را «غیرقابل بخشش» توصیف کرد و نوشت که کشورش کماکان حکومت ایران را مسئول این اتفاق و «نقض حقوق بشر» می‌داند.

علاوه بر اظهارات پدر مهسا امینی مبنی بر عدم داشتن بیماری زمینه ای فرزند جانباخته اش، مادر و دایی خانم امینی نیز پیشتر در مصاحبه هایی جداگانه با رسانه های رسمی، بر این مهم تاکید داشتند. با این وجود، حسین جلالی، نماینده مجلس، با بیان اینکه هزاران نفر توسط گشت ارشاد بازداشت و به خیابان وزرا برده می شوند، مدعی شد: “یک نفر هم در این بین، بیمار بوده که فوت کرده است.”

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی تهران روز گذشته اظهار داشت که: “با توجه به انجام آزمایش‌های متعدد از پیکر مهسا امینی، علت مرگ تا سه هفته آینده اعلام خواهد شد.”

علیرغم اظهارات خانواده امینی و تاکید پزشکی قانونی مبنی بر زمان بر بودن کسب نتایج آزمایشات، خبرگزاری فارس وابسته به نهادهای امنیتی، ضمن رد تلویحی ضرب و شتم مهسا امینی در دوران بازداشت، مدعی شده بود: “در سی تی اسکن مغزی علایمی مبنی بر هیدروسفال بودن (عارضه قبلی) گزارش شده است. وی در پنج سالگی هم تومور مغزی عمل کرده و مبتلا به بیماری صرع و دیابت نوع یک بوده است.”

برخوردهای قضایی با معترضان:

ژینا مدرس‌گرجی، فعال مدنی در سنندج، روز ۲۶ شهریورماە، به اداره اطلاعات سپاه این شهر احضار شد. ماموران او را تهدید کرده اند که در صورت شرکت در تجمعات اعتراضی شهر سنندج “دیگر آفتاب را نمی بیند”.

طی روز جاری، هرانا با انتشار گزارشی از بازداشت زانیار محمدنژاد، شهروند ساکن تهران، در جریان اعتراض به جان باختن مهسا (ژینا) امینی، در مقابل بیمارستان کسری تهران خبر داد.

شامگاه امروز یکشنبه ۲۷ شهریورماه، یک شهروند در سنندج با هویت “فرانک رفیعی” به دنبال شرکت در تجمعات اعتراضی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

همچنین لیلا میرغفاری، فعال مدنی که روز جمعه ۲۵ شهریورماه، در جریان تجمع شماری از شهروندان، در مقابل بیمارستان کسری بازداشت شده بود، طی روز جاری با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. وی با انتشار ویدئویی به بیان پاره ای توضیحات در خصوص وقایع آن روز پرداخته است. او گفت: “در آن روز حدود ۲۲ شهروند زن و مرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.”

پیشتر جواد حیدریان، روزنامه نگار نیز با انتشار مطلبی در حساب شخصی خود از بازداشت کوتاه مدتش به دلیل توقف مقابل بیمارستان کسری خبر داده بود. او که شاهد بازداشت ۱۵ شهروند دیگر از جمله پنج مرد و ده زن بود، برخورد بازداشت کنندگان را خشن توصیف کرده و احتمال آسیب دیدگی گوش خود به دلیل سیلی را عنوان کرد. به علاوه بی بی سی فارسی، به نقل از یک شاهد عینی در حومه بیمارستان کسری تهران نوشت “صدای تیراندازی شنیده و ماموران موتورسوار در این محدوده حضور سنگین دارد.” ویدئوهایی از این موضوع نیز منتشر شده که اظهارات این شاهد عینی را تایید میکند.

حمایت زندانیان:

آرشام رضایی، زرتشت احمدی راغب و علی موسی نژاد فرکوش زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج، با انتشار بیانیه ای نسبت به جان باختن مهسا امینی واکنش نشان دادند. بعلاوه سکینه پروانه زندانی سیاسی در زندان مشهد و همچنین خالدپیرزاده، زندانی سیاسی تبعیدی در زندان شیبان اهواز، مرگ مهسا امینی را محکوم کرده و از شهروندان معترض و خانواده داغدار خانم امینی اعلام حمایت کردند.

شرح خلاصه واقعه:

مهسا (ژینا) امینی زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه هفته گذشته در ایستگاه مترو حقانی تهران توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و به بازداشتگاه این نهاد موسوم به وزرا منتقل شد.

کوتاه مدتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد.

با توجه به کارنامه بد نیروی انتظامی و وقایع مشابه پیشین، افکار عمومی با باور به ضرب و شتم این دختر جوان در محل بازداشتگاه نسبت به این وضعیت واکنش نشان داد. واکنش های متعدد از سوی نهاد ها، ارگان ها، چهره های مطرح همزمان با شکل گیری تجمعات مردمی در راستای محکوم کردن فوت این زن جوان در دوران بازداشت، کماکان ادامه دارد.

هرانا روز گذشته، در گزارشی مجزا، به خاکسپاری مهسا (ژینا) امینی در شرایط امنیتی و همچنین واکنشات گسترده و در اعتراضات صورت گرفته به مرگ این زن جوان در دوران بازداشت، پرداخته بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.