گوترش در افتتاحیه مجمع عمومی: مالیات شرکت‌های نفت و گاز را افزایش دهید و پولش را خرج مردم کنید

سه شنبه, 29ام شهریور, 1401
اندازه قلم متن

این نخستین بار نیست که آقای گوترش خواستار افزایش مالیات شرکت‌های تولید‌کننده سوخت فسیلی می‌شود

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در سخنرانی افتتاح هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی این سازمان، از کشورهای ثروتمند خواست تا مالیات شرکت‌های سوخت فلسیلی را افزایش دهند و با درآمد آن، آسیب‌های تغییرات جوی و افزایش قیمت‌ها را جبران کنند.

بی بی سی فارسی

آقای گوترش گفت: «بگذارید بدین شکل بگویم: دنیای ما به سوخت فسیلی اعتیاد دارد. وقت مداخله فرارسیده. ما باید از شرکت‌های سوخت فسیلی و حامیانشان حسابرسی کنیم.»

هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی که روز سه‌شنبه در نیویورک افتتاح شد، نخستین نشست حضوری این مجمع بعد از شیوع کروناست.

دبیرکل سازمان ملل، به سنت همیشگی این نشست، با یک سخنرانی آن را افتتاح کرد تا بعد از او رهبران جهان به نوبت سخنرانی کنند.

بر اساس عرف به جای مانده از نخستین نشست مجمع عمومی، نخستین رهبری که در این نشست سخنرانی می‌کند، رهبر کشور برزیل است و سپس رئیس‌جمهور آمریکا که میزبان این نشست است، پشت تریبون می‌رود.

برخلاف سنت همیشگی، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین روز نشست مجمع عمومی سخنرانی نکرد

برخلاف سنت همیشگی، رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین روز نشست مجمع عمومی سخنرانی نکرد

 

اما امسال، برخلاف همیشه، جو بایدن بعد از رئیس‌جمهور برزیل سخنرانی نکرد.

به گفته لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، سفر آقای بایدن به لندن برای شرکت در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم در روز دوشنبه، دلیل این تغییر است.

خانم توماس-گرینفیلد در جمع خبرنگاران گفت که آقای بایدن در روز دومین روز نشست مجمع عمومی (چهارشنبه) سخنرانی خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران نیز در همین روز در مجمع عمومی سخنرانی خواهد کرد و انتظار می‌رود همزمان با سخنرانی او، مخالفان جمهوری اسلامی در برابر ساختمان سازمان ملل در نیویورک تجمع کنند.

نگرانی‌های دبیرکل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل در سخنرانی افتتاحیه خود به شکل کم‌سابقه‌ای از شرکت‌های تولید‌کننده سوخت‌های فسیلی انتقاد کرد و گفت: «صنعت سوخت فسیلی به صدها میلیارد دلار یارانه و سودهای بادآورده تکیه دارد، در حالی که بودجه خانوارها هر روز کمتر می‌شود و سیاره ما می‌سوزد.»

آنتونی گوترش گفت که «آلوده‌کنندگان» باید هزینه آسیبی را که می‌رسانند، پرداخت کنند.

او در حالی که بار دیگر از کشورهای ثروتمند خواست تا مالیات شرکت‌های تولیدکننده سوخت فسیلی را افزایش دهند، این‌بار نظرش را درباره جایی که درآمد ناشی از این مالیات‌ها باید هزینه شود نیز گفت.

آقای گوترش گفت: «این درآمدها باید در دو حوزه خرج شوند؛ یکی برای کشورهایی که از تغییرات جوی آسیب می‌بینند و دیگری برای مردمی که با افزایش قیمت غذا و انرژی دست به گریبان هستند.»

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید شرکت‌های تولید‌کننده سوخت‌های فسیلی، یکی از عوامل مهم گرمایش زمین و تغییرات جوی هستند و باید در جبران کردن خسارت ناشی از این موضوع مشارکت کنند

دبیرکل سازمان ملل می‌گوید شرکت‌های تولید‌کننده سوخت‌های فسیلی، یکی از عوامل مهم گرمایش زمین و تغییرات جوی هستند و باید در جبران کردن خسارت ناشی از این موضوع مشارکت کنند

 

اخیرا در پی افزایش خیره‌کننده سود شرکت‌های نفت و گاز، بریتانیا بر روی این بخش از درآمدهای این شرکت‌ها که به نوعی سودبادآورده ناشی از تحولات ژئوپولتیک محسوب می‌شود، ۲۵ درصد مالیات وضع کرده است.

همچنین اتحادیه اروپا نیز طرحی در دست دارد که با تعیین مالیات برای سودهای بادآورده، ۱۴۰ میلیارد دلار برای حمایت از شهروندان در برابر افزایش قیمت انرژی تامین کند.

ایده مشابهی در ایالات متحده نیز مطرح شده، اما با توجه به فضای سیاسی این کشور و حمایت سرسختانه جمهوریخواهان از شرکت‌های نفت و گاز، احتمال تصویب چنین طرحی در این کشور بسیار بعید ارزیابی شده است.

در حال حاضر، درآمدهای ناشی از این نوع مالیات‌ها در اروپا برای کمک به شهروندان همان کشورها در نظر گرفته شده است.

اما دبیرکل سازمان ملل درخواست کرد که بخشی از این درآمد به دست کشورهایی برسد که از گرمایش زمین آسیب می‌بینند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.