بازداشت های گسترده؛ گزارشی از یازدهمین روز اعتراضات در ایران

سه شنبه, 5ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ که از روز ۲۶ شهریورماه در پی جان باختن دختر ۲۲ ساله ای به نام مهسا (ژینا) امینی بر اثر عملکرد گشت پلیس امنیت اخلاقی در تهران آغاز شد و کماکان ادامه دارد. شهروندان معترض طی روز جاری نیز در شماری از شهرها و دانشگاه های کشور دست به تجمعات زدند و اعتراضات و نافرمانی های مدنی در خیابان ها و فضای مجازی ادامه دارد. کماکان شمار فعالان و معترضان بازداشت شده در حال افزایش است و در جریان این اعتراضات ده ها نفر کشته و مجروح شده اند. کماکان دسترسی شهروندان ایرانی به اینترنت همچنان با اختلال مواجه است و شماری پلتفرم های اجتماعی توسط حکومت جمهوری اسلامی مسدود شده است. همچنین حمایت ها، اظهارنظرات و واکنش ها نسبت به اعتراضات سراسری در ایران از سوی چهره های ایرانی و بین المللی کماکان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱، اعتراضات سراسری در ایران برای یازدهمین روز متوالی ادامه یافت.

مهسا (ژینا) امینی، زن جوان ۲۲ ساله اهل سقز که به تهران سفر کرده بود روز سه شنبه ۲۲ شهریور در ایستگاه متروی حقانی تهران، به بهانه حجاب نامناسب توسط ماموران پلیس امنیت اخلاقی بازداشت و ساعاتی پس از بازداشت، پیکر نیمه جان وی در حالی که با سطح هوشیاری درجه ۳ به کما رفته بود به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان کسری منتقل شد. وی روز بعد در بیمارستان جان باخت. توضیحات غیرقابل پذیرش فراجا در دفاع از عملکرد خود در رابطه با فوت خانم امینی، سابقه عملکرد نیروی انتظامی در کنار نارضایتی گسترده از وجود نهادی به نام پلیس امنیت اخلاقی به اعتراضات گسترده در ایران دامن زد.

امروز سه شنبه بعنوان یازدهمین روز از اعتراضات، شهروندان در شهرهایی از جمله سنندج، کرمانشاه، چابهار و شماری از دانشجویان در دانشکده دندانپزشکی تبریز علیرغم جو شدید امنیتی و حضور سنگین نیروهای گارد ویژه دست به تجمعات اعتراضی زدند.

شهروندان معترض در این تجمعات شعارهایی از جمله “ژن، ژیان، آزادی (زن، زندگی، آزادی)” و “مرگ بر دیکتاتور” سر دادند.

همزمان هشتگ #مهسا_امینی در توییتر بیش از ۱۰۰ میلیون بار بازنشر و توئیت شد.

بازداشت شدگان

بر اساس تخمین ها و تجربیات قبلی بازداشت شدگان هزاران تن تخمین زده می شوند. کماکان اطلاع دقیقی از میزان بازداشت شدگان در دست نیست.

طی روزهای اخیر هویت ۱۴۴ تن دیگر از شهروندان و دانشجویان بازداشتی از جمله حسین رهاد در نیشابور، اسامه (فامیلی نامعلوم)، فرزاد رسول‌ پور، کامیار معروفی، شهرام بنگینی، شیرزاد طه‌ زاده، یعقوب مجور، وهاب آذرنگ، کیوان آذرنگ، شیما بیرانوند، حسن صفار، فرشاد نصیری، رحیم عزیزی، متین میهن‌خواه، کمال اسماعیلی، امین خالقی در اشنویه، بهنام قادری در سردشت، عرفان کهزاد در کرج، صلاح زمانی، پریا مرتضایی، محمد کاظمی، مهران محبتی، امین سالاری سلاجقه، المیرا بهمنی در رشت، شادی اصلانی، چیاکو بیگلری، منیره محمدی، بختیار صمدی، جبار دستباز، در سنندج، آرمین همتی در آبدانان، بهزاد محمدی در ابهر، یعقوب شریف‌ زاده، سینا رحمانی، ابراهیم صوفی، احسان خانی در نقده، حمد نظامیپور در قروه، فاطمه زهرا صحراگرد و سحر نیک منش در آمل، سیروش ندیمی در کامیاران، حاصل قدو، احسان عبدالله‌زاده، بهزاد مصطفی‌پور، اسماعیل نبی در پیرانشهر، هادی کیا در بانه، ماهان فتحی، آیدا درویشی، نگین محمودی در پاوه، ناصر شالی، آسو گروهانی، محسن نیک‌منش در مهاباد، حسام سماک در بندرانزلی، فائزه هاشمی، نوید جمشیدی، شهریار شمس، مریم کریم بیگی، (نام کوچک نامعلوم) حسامی، سروش احمدی، محمد غلام‌ زاده، گلرخ ایرایی، بابک پاکنیا، حسین رونقی، مجید اماموردی، شیوا موسی‌زاده، یوسف تیموری، پدرام معینی، مرضیه لرستانی، مطهره گونه ای، هادی علیزاده، حافظ طاهری، مرتضی بهبودی، نیما سلطانی (ژاکاو) در تهران، مصطفی خاکی، بنفشه کمالی، محمد پرده‌ باف در یزد، علیرضا غمگسار در کاشان، ساناز (صبا) رضوی فرد، میلاد علیپور، ایمان پارسا، سلطان علی محسنی، پیام جیحونی در بهبهان، ساناز رضوی، مهشید بیباک در اهواز، ریحانه ناصری در شیراز، شورش طلایی در سقز، سینا ایرانی پور در مریوان، فاطمه قرائتی، فاطمه نیک مقام، آیدا کیانی، رز برجاس، سپهر طاهری، داریوش طاهری در دهدشت، سپیده احمدخانی در زنجان، امین همتی در ایلام، امیر طیاری در بندرعباس، پیمان میرزازاده، آرمین نبی‌ زاده، فریدون نبی‌ زاده، سلیم میرزایی در ارومیه، پیام خدابنده در همدان، مهدیار گرامی در لاهیجان، بتول بلالی و سمیرا علی نژاد در سیرجان، شورش اسلام ساکانی، محمدجواد مقدسی، بنیامین مقدسی، پریسا رحیمی و هلیا رحیمی در کنبدکاووس، محمد سیامک‌ نیا، مهدی حمیدی شفیق، عسل نامی، ساغر سعادت، ملیکا لامع، نرگس امیری، فریده امینی، سئودا آرش کیا، حوریه فخیم فرد، پوریا وفایی فرد، آیدین علیپور مقتدر، علی نیک سرشت، احمد معروفی، فرید حسینی آذر ، سینا صالحی، سجاد ضرابی، حسام عابدینی، نیما قلقله، نوید قلقله، محمد نجفی، آرین نظری، رضا نعمتی، علیرضا تقوی سیدلر، سعید هادی، رامین بهلولی، فرزاد تقوی بیات، سید حسن زینالی، حجت سلطانی، حامد ظریفی، مهدی عابدی، آرش احمدی کبری، پوریا پور همتی، سهند ختایی، عیسی علی بابایی، پویا داوری، میرهادی رضوی زاده، متین حیدری، میرسجاد حسینی، آرمین اصل محمد‌زاده، پژمان اسلامی در تبریز، عسگر اکبرزاده، سعید صادقی‌ فر، میثم جولانی در اردبیل و سارا صنیعی توسط هرانا احراز شده است.

یک منبع آگاه در خصوص وضعیت تعدادی از بازداشت شدگان به هرانا گفت: “شماری از بازداشت شدگان در روزهای اخیر به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین شده اند. برخی از زنان بازداشتی که در بازداشتگاه مذکور بودند نیز به زندان قرچک ورامین انتقال یافته و مردان بازداشتی از این بازداشتگاه به زندان تهران بزرگ منتقل شدند.”

همچنین مریم کریم بیگی، طی یک تماس تلفنی از انتقال خود به زندان قرچک ورامین و ازدحام بالای جمعیت در این زندان خبر داده است.

پیشتر یک منبع مطلع در خصوص وضعیت پریسا و هلیا رحیمی به هرانا گفت: «این دو خواهر سه روز قبل بازداشت شدند. دادسرا با تعیین وثیقه مخالفت کرد و به زندان گنبد کاووس منتقل شدند.»

امروز سه شنبه ۵ مهرماه، کمیته حفاظت از روزنامه نگاران (CPJ) از بازداشت دستکم ۲۰ روزنامه نگار در ایران از آغاز اعتراضات سراسری خبر داد.

اطلاعاتی مربوط به بازداشت های فله ای نیز منتشر شده است که نیازمند بررسی بیشتر و تایید هستند. از جمله میتوان به اخبار بازداشت شماری از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف، بازداشت ۴۵۰ شهروند در ساری و بازداشت ۷ شهروند معترض در آمل اشاره کرد.

در همین خصوص یک منبع مطلع از بازداشت ۱۸۰ شهروند در گنبدکاووس خبر داد و گفت: «اکثر بازداشتی ها کودکانی با لباس مدرسه هستند که پرونده آنان در شعبه ۶ دادیاری در حال پیگیری است. بازپرس پروندها هم شخصی به نام ضیایی است.»

علی میراحمدی، جانشین فرمانده انتظامی استان سمنان از بازداشت ۱۵۵ شهروند معترض شامل ۲۶ زن در این استان خبر داد و استاندار ایلام نیز بازداشت ۱۸۰ شهروند را در این استان تایید کرد.

از سوی دیگر سازمان اطلاعات سپاه حضرت جواد الائمه خراسان شمالی با انتشار بیانیه ای از بازداشت ۸ شهروند خبر داد.

علاوه بر این، سازمان اطلاعات سپاه استان گیلان نیز از بازداشت ۱۲ شهروند در رشت و شهرهای اطراف خبر داد.

همچنین خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی از بازداشت ۶ شهروند معترض در قم تحت عنوان “لیدر اعتراضات” خبر داد.

یک منبع مطلع در خصوص شهروندان بازداشتی در زندان اوین به هرانا گفت: «۶۴ شهروند معترض به یکی از بندهای زندان اوین که برای بازداشتی ها خالی شده، منتقل شدند.»

همزمان یک منبع آگاه از بهبهان از بازداشت ۳ زن و ۴۰ مرد در روز پنجشنبه ۳۱ شهریور خبرداد و افزود: «دو بازداشتی دیگر به نام های الهام صالحی و مهشید بی باک پس از مدتی آزاد شدند.»

در پی گسترش اعتراضات سراسری و دستگیری گسترده شهروندان، خانواده های بازداشت شدگان تهران، روز دوشنبه ۴ مهرماه، برای پیگیری و اطلاع از وضعیت آنها مقابل دادسرای اوین تجمع کردند.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که در طی اعتراضات اخیر در شهرهای مختلف ایران بازداشت شده اند منتشر کرده بود. برای مشاهده این لیست به این لینک مراجعه نمایید.

کشته شدگان و زخمی ها:

توسل نیروهای یگان ویژه به سلاح های مرگبار تا این لحظه منجر به کشته شدن تعدادی از شهروندان شده است.

برای مطالعه جزییات بیشتر در رابطه با خشونتها و مصدومین مربوط به هفت روز اول اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

طی روزهای اخیر اطلاعاتی در خصوص جان باختن حسینعلی کیا در مازندران، قادر گلوان در اشنویه، محمدرضا اسکندری در پاکدشت، محمد زمانی به همراه ۳ پسر و یک دختر در بهارستان، محسن محمدی در قائمشهر، حمید فولادوند در ورامین، بهنام لایق‌پور در رشت، فرزین (نام خانوادگی نامشخص)، ساسان (نام خانوادگی نامشخص) در رضوانشهر، امین معروفی در ارومیه، مهدی موسوی و مهرداد قربانی در زنجان توسط هرانا گردآوری شده است.

همچنین استاندار کردستان از جان کردستان از جان باختن ۴ شهروند در اعتراضات خبر داد.

هرانا تا کنون به هویت ۵۴ تن از شهروندان کشته شده در جریان اعتراضات دست یافته است که صحت شماری از آنان تاکنون تایید شده است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر از کشته شدن ۷۶ شهروند معترض اعم از مازندران ۲۵ نفر، گیلان ۱۰ نفر، آذربایجان غربی ۱۰ نفر، کرمانشاه ۶ نفر، کردستان ۶ نفر، البرز ۴ نفر، تهران ۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، اصفهان ۲ نفر، خراسان رضوی ۲ نفر، زنجان ۲ نفر، آذربایجان شرقی ۱ نفر، سمنان ۱ نفر، قزوین ۱ نفر و ایلام ۱ نفر خبر داده که هرانا در حال بررسی این اطلاعات است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی روز شنبه ۲ مهرماه، بدون ذکر جزییات از جان باختن ۴۱ نفر در جریان اعتراضات سراسری خبر داد. در این گزارش به شهر و هویت جانباختگان اشاره ای نشده و مشخص نیست که این آمار مربوط به معترضان یا نیروهای امنیتی است.

از سوی دیگر اطلاعاتی در خصوص مصدومیت امین خالقی در اشنویه، پیوند پیران در بوکان، فاطمه زهرا صحراگرد در آمل و علیرضا غمگسار در کاشان به دست هرانا رسیده است.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی از مصدومیت ۷۶ شهروند و نیروی امنیتی در طول اعتراضات خبر داد و پایگاه های خبری وابسه به نهادها امنیتی نیز از مرگ سیدعباس فاطمیه یکی از نیروهای امنیتی در ارومیه، حسین تقی پور نیروی بسیج در تهران و (نام کوچک نامعلوم) اولادی نیروی بسیج در شیراز خبر دادند.

هرانا پیش تر لیست مفصلی از افرادی که گفته میشود در اعتراضات اخیر جان باخته اند منتشر کرده است، برای مشاهده این لیست و جزییات به این لینک مراجعه نمایید.

اختلال در ارتباطات

اختلال در اینترنت و شبکه ارتباطات سیار از نخستین روزهای اعتراضات اخیر روئیت شد. از ۲۹ شهریورماه قطع ارتباطات و اختلالات بخصوص در کردستان و سایر کانون های اعتراضی به اوج رسید. شهرهای سقز، سنندج، تهران، مهاباد، اهواز، بانه، بوکان، کرمانشاه، قزوین، اراک، مشهد، مریوان، پاوه، بیجار، قروه، کامیاران، دهگلان، سروآباد، دیواندره، ارومیه، رشت، شاهین شهر، کرج، پیرانشهر، سردشت، شیراز، چابهار، شاهین دژ، تکاب، ربط، اشنویه، لنگرود، املش بیشترین موارد قطع ارتباطات را تا تاریخ ۲۹ شهریورماه تجربه کردند. سرعت اینترنت کاهش یافت. میزان کاربری اینترنت در ایران ۶۷ درصد کاهش یافت و همینطور شبکه ارتباطات سیار از جمله همراه اول، ایرانسل و رایتل دچار اختلالات تعمدی شدند. ایلان ماسک، مالک شرکت استرلینک وعده اینترنت ماهواره ای برای ایرانیان را داد. پس از اظهارنظر او، سایت شرکت آقای ماسک در ایران فیلتر شد. همچنین پیامک های حاوی نام مهسا امینی توسط شبکه مخاربراتی همراه اول فیلتر و بلاک شدند. گروههای مختلف حقوق بشری با صدور بیانیه هایی نگرانی خود را از قطع اینترنت در ایران و تبعات آن ابراز کردند.

همچنین امروز کلودفلر رادار که سرویس دهی اپراتورها را بررسی میکند، از قطع مجدد اینترنت اپراتورهای همراه اول، رایتل و ایرانسل از ساعت ۱۶ امروز سه شنبه ۵ مهرماه، خبر داد.

از تاریخ مورد اشاره قطعی ارتباطات شکل سراسری به خود گرفت، اینستاگرام، واتس اپ، اسکایپ، اپ استور، گوگل پلی، کلش آوکلنز، استارلینک و لینکدین فیلتر شدند و روز گذشته نت بلاکس با انتشار مطلبی در صفحه توییتر، از قطع سراسری اینترنت شرکت «مبین نت» یکی از بزرگترین شرکتهای خدمات اینترنتی در ایران خبر داده است.

این سازمان که اینترنت در جهان را رصد میکند، طی روز جاری از اختلال اینترنت در دانشگاه امیر کبیر تهران خبر داد.

وبسایت تجارت‌نیوز روز دوشنبه ۴ مهرماه در گزارشی ضمن بررسی پیامدهای اقتصادی ناشی از قطع اینترنت در ایران نوشت که تنها به دلیل عدم دسترسی به اینستاگرام، زندگی حدود ۱۰ میلیون نفر از ایرانیان با خطر مواجه می‌شود.

همچنین از روزهای اول اعتراضات هکرهای زیرمجموعه گروه «انانیموس» اقدام به هک کردن وبسایت های حکومتی در ایران از جمله وبسایت های شبکه خبری العالم متعلق به صداسیما، بانک ملی، وزارت‌خانه‌ نفت، وزارت‌خانه‌ اقتصاد، وزارت‌خانه‌ تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، اپراتور همراه اول، خبرگزاری فارس و رییس‌‌جمهوری اسلامی کردند.

برای کسب جزییات بیشتر در رابطه با اختلال در اطلاع رسانی و قطع اینترنت هفت روز نخست اعتراضات به این لینک مراجعه نمایید.

واکنش ها

به دنبال بازداشت و جان باختن خانم امینی و سپس آغاز و تداوم اعتراضات به این رخداد، برخی از چهره ها و فعالین سیاسی، هنرمندان و چهره های ایرانی و بین المللی در مقابل این سیل رخدادها سکوت پیشه نکردند.

راوینا شامداسانی، سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از سرکوب‌ اعتراضات از سوی نیروهای امنیتی و محدودیت‌ های اعمال شده برای استفاده از خطوط ارتباطی، اینترنت و شبکه‌ های اجتماعی در ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: «ما به شدت نگران اظهارنظرهای رهبران ایران علیه معترضان هستیم»، آنها به شکل «نامتناسب و غیرضروی» از اسلحه استفاده می‌کنند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه ما خشونت و بی‌رحمی را که نیروهای امنیتی ایران به نمایش گذاشته اند محکوم می‌کنیم، افزود: «ما با خبریم که نیروهای امنیتی ده‌ها نفر از معترضان را کشته‌ اند و این را وظیفه جامعه بین‌المللی می‌دانیم که صدایش را بلند کند. که نشان دهد و وقتی که پای دفاع از حقوق بشر می رسد در کنار چه کسانی ایستاده است. مردم ایران هم مانند مردم بقیه کشورهای جهان حق بهره مندی از این حقوق دارند. ما از نزدیک تحولات را دنبال می کنیم.»

مایک پمپیٔو، وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود نوشت: «مردم پرافتخار ایران پس از بیش از ۴۰ سال ظلم و ستم در مقابل سوء استفاده‌ های حکومت خود ایستاده‌ اند. مردم آمریکا در کنار مردم ایران ایستاده‌ اند.» علاوه براین، ادی راما، نخست وزیر آلبانی در واکنش به اتفاقات اخیر در ایران گفت: «فقط با ایران آزاد روابطمان را از سر می گیریم.»

نماینده فرانسه در این نشست جان باختن مهسا امینی و سرکوب «بی‌رحمانه» معترضان به قتل او توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را محکوم کرد و گفت: تنها گناه مهسا امینی این بود که «درست» روسری بر سر نکرده بود. همچنین نماینده فرانسه در این نشست جمهوری اسلامی را محکوم کرد. افزون براین، جوش بورنس، رئیس کمیته مشترک پارلمانی حقوق بشر حزب کارگر استرالیا نیز به وقایع ایران واکنش نشان داد. علاوه براین،‌ ایزابل روم، وزیر زنان فرانسه و رولند رسکیور، نماینده وزیر صنعت فرانسه در تجمعات ۳ مهرماه ایرانیان پاریس که در حمایت از تظاهرات ایران برگزار شده بود شرکت کردند.

ده‌ ها تن از اساتید فمنیست دانشگاه‌های سراسر جهان، با انتشار بیانیه‌ ای ضمن انتقاد از همکارانشان در محیط‌های دانشگاهی، خواستار اعلام همبستگی آنها با معترضان ایرانی شدند و اعلام کردند: اعتراض‌ های مردم ایران یک «انقلاب فمینیستی» است که خواسته روشن آن، «پایان دادن یک به رژیم مذهبی» است.

در خارج از ایران، برنیس کینگ، دختر مارتین لوتر کینگ، الی ویزِل، برنده جایز صلح نوبل، مارکوس کوال، نویسنده و فعال آمریکایی، دیپاک چوپرا، نویسنده و پزشک آمریکایی هندی الاصل، برایان کاکس، بازیگر اسکاتلندی، ملک سو، خواننده ترکیه ای، دنیل دی لوئیس، بازیگر انگلیسی، مارسل جیکوب، دونده ایتالیایی، کیم کارداشیان، ایفلووئنسر، برایان کاکس، فیزیکدان و استاد دانشگاه بریتانیایی، پینار دنیز،‌ بازیگر ترکیه ای، می، ایفلووئنسر مصری، جسیکا چستین، بازیگر آمریکایی، عبدالله الجنید، روزنامه‌ نگار بحرینی و والتر زنگا، دروازه‌ بان تیم ملی فوتبال ایتالیا و اینترمیلان از جمله چهرهای خارجی بودند که به وقایع ایران واکنش نشان دادند.

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت روز دوشنبه ۴ مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض «به کشتار مردم و سرکوبگری‌ها و اذیت و آزار زنان به خاطر حجاب و جان باختن مهسا امینی به دست گشت ارشاد» به حکومت «اخطار» دادند و اعلام کردند: «اعتراض حق مسلم ما کارگران و ما همه مردم است و به ستم و ظلم و بساط سرکوبگرانه‌ای که بیش از چهل سال است بر ما روا می‌شود اعتراض داریم. ما دیگر حاضر به ادامه تحمل این بردگی و بی‌حقوقی‌ها نیستیم.»

در پی گسترش اعتراضات سراسری در ایران، شماری از اساتید از جمله دارا معظمی (استاد دانشکده فنی دانشگاه تهران)، کیوان سررشته، میلاد شجره و مهام میقانی (اساتید مدعوی دانشکده هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران) نصرالله حکمت (استاد گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، نگار ذیلابی (استاد دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی)، نصرالله حکمت (استاد فلسفه دانشگاه شهید بهشتی)، مجید رجبی (استاد دانشکده مکانیک دانشگاه علم و صنعت)، مرتضی صدیق (استاد دانشکده معماری دانشگاه علم و صنعت)، مریم کشکولی‌نیا (استاد دانشکده تجسمی پردیس هنرهای زیبا)، پدرام محمدی (دانشکده هنرهای نمایشی)، حمیدرضا پاسوار و مژگان خالقی (اساتید مدعو دانشکده‌ هنرهای نمایشی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران)، میلاد شجره (استاد دانشگاه تهران)، علیرضا مستغنی (رئیس دانشکده‌ معماری و شهرسازی دانشگاه هنر)، علیرضا حیدری (عضو هیات علمی و دانشیار گروه دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران) و جمعی از اساتید گروه موسیقی دانشگاه تهران ضمن تاکید بر اینکه «تا زمان آزادی دانشجویان بازداشت شده کلاس های درس را برگزار نخواهند کرد»، اعتصاب خود را اعلام کردند.

جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد نیز با انتشار بیانیه ای خواستار پایان دادن به هر گونه خشونت شدند.

انجمن علمی علوم سیاسی دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه ای درجهت اعتراض، اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از انجام هرگونه فعالیت علمی و برگزاری هرگونه کلاس آموزشی و فعالیت‌های این‌ چنینی که به دانشجویان امید زنده بودن علم در این سیستم را می‌ دهد و آنان را به‌ دروغ امیدوار می‌ کند، دست کشیده و تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت آموزشی – علمی نخواهد داشت.

علاوه براین، دانشجویان دانشگاه های رازی کرمانشاه، هنر و معماری پارس، علوم پزشکی دزاپ، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، فومن، علوم پزشکی تهران، محقق اردبیلی، علوم پزشکی مازندران، هنر اسلامی تبریز، علم و فناوری مازندران، شریف، نوشیروانی بابل، علم و صنعت، صنعتی سهند تبریز، کردستان، شهید مدنی آذربایجان،‌ هنر دامغان،‌ اصفهان، هنر اصفهان، صنعتی شاهرود، فنی شریعتی تهران، آزاد شهر قدس، هرمزگان، خلیج‌ فارس بوشهر، آزاد کرج، دندانپزشکی همدان، دامپزشکی دانشگاه تهران، تهران شمال، علوم تحقیقات، لرستان، علوم پزشکی زنجان و مراغه، آزاد شیراز و حکیم سبزواری با انتشار بیانیه هایی در اعتراض به سرکوب اعتراضات و بازداشت دانشجویان، از حضور در کلاس ها خودداری کردند.

رشید فریور، نماینده ایرانی پارلمان سوئد نیز با انتشار پیامی حمایت خود از اعتراضات در ایران را اعلام کرد.

بیش از سیصد شهروند مسیحی در ایران با انتشار بیانیه ضمن اعلام همبستگی با اعتراضات سراسری، سرکوب مردم معترض توسط جمهوری اسلامی را محکوم کردند و اعلام کردند: «در کنار یکدیگر هستیم و می‌ مانیم و نمی‌ ترسیم.»

گفتنی است، دوشنبه شب ۴ مهرماه، طبق دستور دادستانی لواسانات خانه علی کریمی در لواسان پلمب شد، این در حالی بود که پیشتر حمید رسایی، خواستار توقیف اموال علی کریمی شده بود. با انتشار این خبر در شبکه هایی اجتماعی، سحرگاه امروز ساعت ۵ صبح، اقدام به برداشتن پلمب درب منزل علی کریمی کردند. گفتنی است، علی کریمی در واکنش به این اقدام در صفحه شخصی خود نوشت: «خانه بدون خاک ارزشی ندارد…. فدای سرتون»

همچنین از میان ورزشکاران نیز میتوان به فرهاد مجیدی، رضا قوچان نژاد، محمد خدابنده‌ لو، منصور بهرامی، محمد علی گرایی، پیمان حسینی، محمود ابراهیم زاده، محمد تقوی، فاطمه یاوری، رویا صفوی، مهرداد محمدی، امیر ارسلان مطهری، جواد کاظمیان و مهرداد پولادی اشاره کرد.

از میان هنرمندان ایرانی از جمله مانی حقیقی، امیر نادری، شکیب مصدق، کامبیز دیرباز، امیر جدیدی، الهام پاوه نژاد، زانیار خسروی، رهام سبحانی با انتشار مطالبی حمایت خود را از اعتراضات ایران اعلام کردند.

علیه معترضین

احمد خاتمی،‌ عضو مجلس خبرگان،‌ در واکنش به اعتراضات سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی در پی جان باختن مهسا امینی گفت: «اغتشاشگران از یک سال پیش خود را برای اغتشاش آماده کرده بودند، در ابتدا خواستند با گرانی‌ ها استارت اغتشاش را بزنند نشد، اما نتوانستند و با این قصه استارت زدند.»

روز جاری، حسین امیرعبداللهیان،‌ وزیر خارجه جموری‌اسلامی، در مصاحبه با المانیتور سرکوب اعتراضات مردمی را امری طبیعی جلوه داد و مدعی شد:‌ «باید به اغتشاشات به شکلی قدرتمند و سهمگین پاسخ داد و در ایران دموکراسی کامل وجود دارد؛ خودتان بیایید ببینید.»

محمود نبویان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتراضات سراسری در ایران، معترضین را «آدم‌هایی هوس‌ باز و به دنبال فحشاء و هوس‌ رانی» خواند و گفت: «این افراد کف روی آب‌ و نجاساتی‌ اند که ملت ما با حضور در صحنه این نجاسات را از دامن نظام طرد می‌کنند.» همچنین فرهاد تقوامنش، کارشناس صدا و سیما، معترضین را تفاله خواند و مدعی شد: این تفاله ها و کف های روی آب نمی توانند در برابر اقیاس عظیم پایداری کنند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی با گفتن آنکه «اجرای آن در سطح اجتماع نیازمند فرهنگ‌سازی‌ست و برخی راهکارها و رفتارها مناسب نیست و باید به اصلاح آن پرداخت.» مدعی شد: «دشمنان با سوءاستفاده از جوانان، مسیر اعتراضات را منحرف و خون بیگناهان ریختند.»

زهره سادات لاجوردی نماینده مجلس شورای اسلامی اعتراضات در ایران را «اغتشاش و حاشیه سازی دشمن به دنبال تاثیرگذاری بر دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک» خواند و گفت: «رئیس جمهور در سخنرانی خود به بحث حقوق بشر پرداخت و صراحتا به تشریح اقدامات ضدحقوق بشری غرب اشاره کرد و رفتارهای آنها را زیر سوال برد.»

عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده خامنه‌ای در سپاه، گفت: «امروز دشمنان انقلاب اسلامی به قدری ذلیل شده که با سوءاستفاده از روحیه هیجانی عده‌ا ی از نوجوانان و جوانان و تحریک آنان به دنبال براندازی انقلاب هستند.» افزون براین، عباس عبداللهی، مدیر کل تبلیغات اسلامی سمنان، در واکنش به اعتراضات سراسری مردم گفت: «کسی با مهسا امینی و حجاب کاری ندارد. هیاهوی بر پا شده اصل نظام و دین را هدف قرار داده است.»

صادق حسینی، فرمانده سپاه پاسداران کردستان با بیان اینکه «نظام برای قضیه مرگ مهسا امینی سنگ تمام گذاشت» مدعی شد: «کسانی که داعیه دوستی مهسا امینی را داشتند، از مرگ این بانو خوشحال شدند.»

افزون بر این، علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی ادعا کرد: «در جریان اتفاقات روزهای اخیر، ۱۷ شعبه بانک در سراسر کشور دچار آتش سوزی شد که این آتش‌ سوزی‌ها خسارت ۴۰۰ میلیاردی به بانک‌ها وارد کرده است.»

همچنین خبرگزاری فارس مدعی شد، «معترضان اکثر در حدود سنی زیر ۱۸ سال و نوع برخوردها خشن، بدون قید و بند مذهبی، معتقد به آزادی بی حد و حصر رابطه با جنس مخالف، دارای پیوند خانوادگی ضعیف و بدون دغدغه معیشتی و دارای چاقوی جیبی و اسپری فلفل هستند.»

حمایت زندانیان:

سپیده قلیان، فعال مدنی، زندانی محبوس در زندان اوین، با انتشار پیامی ضمن حمایت از معترضان واکنش نشان دادند و نوشت: «روز آزادی و پیروزی نزدیک است. ما شنیدیم که در مقابل گلوله و باتوم و آتش ایستادید. ما شنیدیم که اسیر تهدید و تبلیغ بوقچی‌ های استبداد نشدید و ادامه دادید.»

همچنین، سهیل یداللهی، زندانی سیاسی محبوس در زندان بجنورد با انتشار پیامی، ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی و حمایت از اعتراضات مردم ایران، از شهروندان خواست تا برای مقابله با ظلم و تبعیض به میدان بروند و ادامه بدهند. وی در ادامه افزود: «مردم دلیلی برای ترسیدن ندارند.»

برای مشاهده سایر واکنش هایی که در روزهای قبل گردآوری شده اند به این لینک مراجعه نمایید.

هرانا پیشتر مجموعه ۳۳۲ گزارش ویدیویی مربوط به هفت روز نخست اعتراضات را آرشیو و بازنشر کرده بود. برای مشاهده این گزارشات به این لینک مراجعه نمایید.

ویدیوی زیر مجموع گزارشات تصویری از یازدهمین روز اعتراضات است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.