برخی خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی برای همراه نشدن با اعتراض‌ها تهدید شده‌اند

دوشنبه, 11ام مهر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال حاکیست پس از خیزش جهانی ایرانیان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان با فراخوان انجمن خانواده قربانیان پرواز اوکراینی، در ایران ماموران امنیتی جمهوری اسلامی اعضای خانواده قربانیان این پرواز را برای فشار و اخذ اعتراف اجباری تحت فشار و تهدید قرار داده‌اند.

یک منبع مطلع از وضعیت خانواده یکی از قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی، روز دوشنبه ۱۱ مهرماه به ایران اینترنشنال گفت نهادها و ماموران اطلاعات با تماس‌هایی از اعضای خانواده خواسته‌اند به یک مرکز امنیتی مراجعه کنند و از هرگونه ارتباط با خانواده‌های دیگر بپرهیزند.

این اطلاعات حاکیست نهادهای امنیتی به خانواده قربانی این پرواز گفته‌اند: «حواستان باشد که عده‌ای دارند از اسم شهدای پرواز پی‌اس ۷۵۲ سوءاستفاده می‌کنند و عده‌ای با اسم شما خانواده‌ها دارند از غرب و آمریکا باج‌خواهی می‌کنند.»

این فشارها در حالی به این خانواده‌های باقی مانده در ایران وارد می‌شود که خیزش جهانی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی روز شنبه اول ماه میلادی اکتبر، ۹ مهر ماه، با دعوت حامد اسماعیلیون و سخنگوی انجمن خانواده‌های پرواز پی‌اس۷۵۲ در بیش از ۱۵۰ شهر جهان برگزار شد.

در ایران همزمان با این تجمع‌های اعتراضی جهانی، مردم در دانشگاه‌ها، خیابان‌ها و مدارس دست به اعتراض زدند و تجمعات اعتراضی تشکیل دادند.

اکنون اعضای برخی خانواده قربانیان پرواز اوکراینی که پیشتر هم تحت فشار و شکنجه امنیتی قرار گرفته بودند، تلفنی احضار شده و ماموران امنیتی به آن‌ها گفته‌اند: «حواستان باشد رفتاری علیه امنیت کشور و خودتان نکنید.»

بسیاری از خانواده‌های قربانیان این پرواز به دلیل فشارها مجبور به ترک ایران شده‌اند و تعداد کمی از آن‌ها در کشور مانده‌اند.

این خانواده‌ها بارها با فشار و تماس‌های مکرر نهادهای امنیتی مورد بازخواست قرار گرفته‌اند و از آن‌ها خواسته شد تا اعترافات اجباری علیه اقدامات اعتراضی داشته باشند.

تماس‌های جدید ماموران امنیتی با این خانواده‌ها که در پی ادامه اعتراضات سراسری انجام شده نیز با هدف اخذ اعتراف اجباری بوده است.

ماموران در تماس خود با یکی از خانواده‌ها گفته‌اند: «خودتان را از کسانی که دارند علیه ما برنامه‌چینی می‌کنند جدا کنید، یا بیایید بگویید که دارند از اسم خانوادها سوء استفاده می‌کنند.»

اعتراضات سراسری که اکنون در مدارس و دانشگاه‌ها نیز گسترش یافته در سخنرانی روز دوشنبه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با واکنش مواجه شده است.

خامنه‌ای که فرماندهی کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در دست دارد، روز دوشنبه در یک مراسم نظامی شرکت کرد و درباره اعتراضات سراسری علیه جمهوری اسلامی گفت «با صراحت می‌گویم این حوادث طراحی آمریکا»، اسرائیل «و دنباله‌روهای آنهاست.»

خامنه‌ای با این ادعا که خیزش سراسری «برنامه‌ریزی شده بود»، اعتراض به کشته شدن مهسا امینی را «بهانه» خواند و ادامه داد: «اگر قضیه این دختر جوان هم نبود، بهانه دیگری به‌وجود می‌آوردند تا امسال در اول مهر، در کشور نا امنی و اغتشاش ایجاد کنند.»

تاکنون دست‌کم ده‌ها معترض به دست نیروهای انتظامی و لباس شخصی‌های مسلح کشته شده‌اند، اما رهبر جمهوری اسلامی گفت: «در این حوادث بیش از همه به سازمان انتظامی کشور و به بسیج ظلم شد.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.