«سکوت میراث فرهنگی» در برابر خروج آثار از فهرست میراث ملی

شنبه, 7ام دی, 1392
اندازه قلم متن
 خانه تاریخی مشهور به دایی جان ناپلئون در تهران که محل فیلمبرداری سریالی به همین نام بوده اما از فهرست آثار ملی خارج شده


خانه تاریخی مشهور به دایی جان ناپلئون در تهران که محل فیلمبرداری سریالی به همین نام بوده اما از فهرست آثار ملی خارج شده

خانه تاریخی مشهور به دایی جان ناپلئون در تهران که محل فیلمبرداری سریالی به همین نام بوده اما از فهرست آثار ملی خارج شده

خبرگزاری مهر روز شنبه در گزارشی از خروج ۵۸ بنای تاریخی ایران از فهرست میراث ملی کشور با حکم دیوان عدالت اداری در هشت سال اخیر خبر داد. این گزارش مسئولان میراث فرهنگی در دولت احمدی‌نژاد را به سکوت در برابر این امر متهم می‌کند.

به گزارش روز شنبه، هفتم دی‌ماه، خبرگزاری مهر، خروج این بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی «در سکوت مسئولان سازمان میراث فرهنگی» اتفاق افتاده است.

این گزارش افزوده است که خروج ۵۸ بنای تاریخی از فهرست میراث ملی در هشت سال گذشته باعث شده است تا «مالکان این بناهای تاریخی اقدام به تخریب آنها کنند».

بر اساس قوانین ایران، وظیفه تشخیص آثاری که قابلیت حفظ و نگهداری و ثبت در فهرست آثار ملی کشور را دارا هستند بر عهده سازمان میراث فرهنگی است، اما دیوان عدالت اداری نهادی زیر نظر قوه قضائیه است که بر اساس قانون اساسی، وظیفه رسیدگی به شکایات مردم از ماموران و آیین‌نامه‌های دولتی را دارد.

به علت آن که ثبت ملی یک اثر برای مالک آن محدودیت‌هایی نظیر از میان رفتن حقوق مالکانه و ممنوعیت مرمت یا فروش ملک بدون اطلاع و اجازه دولت ایجاد می‌کند، به گزارش خبرگزاری مهر، روند خروج آثار و بناهای تاریخی از فهرست میراث ملی به «روندی عادی در دیوان عدالت اداری» تبدیل شده، تا جایی که «هر شاکی خصوصی با توجه به یکی دو بند قانونی به این سازمان مراجعه و درخواست خروج بنای تاریخی را از فهرست میراث ملی می‌کرد».

مسئولان سازمان میراث فرهنگی در دولت محمود احمدی‌نژاد مدعی بودند که دیوان عدالت اداری از کارشناسان این سازمان در جلسات بررسی خروج آثار ملی از این فهرست دعوت نمی‌کند، اما مدیران دیوان می‌گفتند که کارشناسان میراث فرهنگی در جلسات آن شرکت نمی‌کنند.

گزارش مهر می‌افزاید که در این میان حکم دیوان عدالت اداری به نفع شاکی صادر می‌شده است.

این گزارش از خانه تاریخی دایی جان ناپلئون، سرای دلگشا، سرای میخچی در رشت، نخستین کلانتری تهران، سرای عجم در خوزستان، خانه علیزاده، خانه پروین اعتصامی و زند نوابی در تهران به عنوان تعدادی از ۵۸ اثر تاریخی خارج شده از فهرست آثار ملی در هشت سال اخیر نام برده است.

این در حالی است که آتوسا مومنی، معاون پیشین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در تیرماه سال جاری، تعداد آثار خارج شده از فهرست میراث ملی ایران را ۳۵ اثر اعلام کرده بود.

خانم مومنی همچنین وعده داده بود که «قصد داریم تا ده پرونده آثار تاریخی از میان ۳۵ اثر تاریخی که به حکم دیوان عدالت اداری از فهرست میراث ملی خارج شده‌اند را دوباره به این فهرست برگردانیم».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.