حسین احسانی: ویدیوی منتشر شده از حرم شاه‌چراغ در ‎شیراز 

جمعه, 6ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

چند نکته به عنوان کسی که چهار سال گذشته را روی تحرکات داعش مرکزی و خراسان تمرکز کردم:

اسلحه‌ی استفاده شده، AKMS است که یک شارجر (خشاب) ۴۵ عدد مرمی به همراه دارد. این نکته قابل توجه است که داعش ‏به خصوص داعش خراسان برای جابه‌جایی راحت اسلحه، از شارجر‌های بزرگ ۴۵ مرمی استفاده نمی‌کند.

اسلحه چند بار گیر می‌کند و تا اینکه مهاجم مجبور می‌شود که شارجر را درآورد و دوباره آن را فعال کند. اشتباه این است که عموماً داعش به دلیل گروه ثروتمند، اسلحه‌ها و تجهیزات نو دارند ‏همچنین نشان می‌دهد، فرد مهاجم اسلحه را قبلاً امتحان نکرده و یا اینکه اسلحه از یک انبار و یا اسلحه‌خانه بیرون کشیده شده است در حالی که داعش همیشه پولیگون‌های خود برای تمرین اسلحه دارند.

عدم گروگان‌گیری: داعش خراسان به خصوص بعد از هجوم همیشه عده‌ای را گروگان می‌گیرد ‏اما در این حمله گروگان‌گیری نشده است، حمله‌ای سریع بوده است و مشخص نشده است که مهاجم چگونه کشته شده است.

داعش عموماً متخصص حملات پیچیده (Complex Attack) است تا توانایی نیروی امنیتی را برای رفع حمله با چالش مواجه سازد. حمله‌ی مجلس و مقبره آیت‌الله خمینی همین‌طور بود.

‏داعش هیچ‌گاه حملات انفرادی انجام نداده است. همیشه سه یا چهار نفر از حمله‌کنندگان با همدیگر عملیات انجام می‌دهد. این حمله با تعجب فقط یک نفر حمله‌کننده داشته است. هنوز تصویری در شبکه‌ی اعماق یا النباء منتشر نشده است. همیشه تصویر حمله کننده با اعلامیه منتشر می‌شود.

‏داعش همیشه برای ورود به محلاتی مثل شاه‌چراغ، محافظان اول را با ‌اسلحه‌ی کمری می‌کشد. حملات دانشگاه کابل، کاج، کوثر دانش بر همین سیاق بوده است. اما مشخص نیست که آیا محافظ دروازه‌ی اول شاه‌چراغ کشته شده است یا خیر.

من تردید دارم که حمله توسط داعش انجام شده باشد. ‏داعش توانایی انسجام نیرو در چنین شرایط را با توجه به شرایط شمال افغانستان، شمال و شمال غرب عراق ندارد. از منظر تخنیکی، داعش عموماً چنین حملاتی را انجام نمی‌دهد.

‏عاملان حمله داعش به سفارت روسیه در کابل، میدان‌هوایی کابل، مسجد شیعیان در پکتیا. چرا هیچ تصویری از این فرد اسلحه به دست وجود ندارد در شبکه‌های تبلیغاتی داعش وجود ندارد؟ صورت این شخص هویدا است، داعش چگونه می‌خواهد فرد احتمالی را جایگزین کند؟

‏بزرگترین گاف شبکه‌ی تبلیغاتی داعش که مشخص است وابسته به داعش مرکزی نیست یا خیر. زمان وقوع حادثه روز چهارشنبه تاریخ ۲۹ ربیع‌الاول بوده است.

‏گاف دوم که به اصطلاح در بیانیه‌ی اصلاحیه آمده است، این است که حمله را «هجوم انغماسی» گفته است. انغماسی در ادبیات داعش یعنی جنگیدن تا لحظه‌ی آخر و منفجر کردن خود در پایان کار. هیچ انفجاری در این حرم گزارش نشده است.

‏توضیح دوم در زیر پوستر اضافه است. در ادبیات داعش عمدتاً ایرانی‌ها را المجوس که به معنای زرتشتی است، مورد خطاب قرار می‌دهند.

چه دلیلی دارد داعش توضیح دهد که ما این کار را کردیم چون اینها اینطور بودند. مهدکودک که نیست.

‏داعش برای حمله به یک محل، چندین بار محل را «ترصد» و «تثبیت» می‌کنند. نقاط خطرپذیر را چندین بار کنترل می‌کنند. چرا کسی متوجه رفت و آمد این گروه نشده است؟

بیش از یک ماه زمان می‌برد که تمامی نقاط بررسی شوند. افراد دیگری که نقش کنترل ساحه داشتند، اصلاً وجود خارجی دارند؟

‏داعش به عنوان گروهی که به دنبال توجه رسانه‌ای است، همیشه به دنبال هدف قراردادن نمادها است. مطمئناً شاه‌چراغ به عنوان نماد و یا هدف در مخیله‌ی خود داعش هم نمی‌گنجید. تا وقتی مکان‌های جذاب برای داعش وجود دارد، چه دلیلی دارد به شاه‌چراغی که اهمیت تاکتیکی هم ندارد، حمله کنند؟

‏و در نهایت، چه کسی در انجام این کارها مهارت دارد؟!

از: ایران امروز 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.