اعتصاب پزشکان در شهرهای مختلف در اعتراض به کشته شدن یک پزشک در حمله ماموران

شنبه, 7ام آبان, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

در پی حمله به تجمع پزشکان و کشته شدن پریسا بهمنی، جراح عمومی، پزشکان اعلام کردند روز هفتم آبان ماه در ساختمان‌های نظام پزشکی تجمع و اعتصاب خواهند کرد.

در همین حال گروهی از پزشکان در نامه به شورای حقوق بشر سازمان ملل و جامعه جهانی، خواستار توجه و حمایت افکار عمومی در سراسر جهان از جامعه علوم پزشکی ایران شدند.

کانال تلگرامی پزشکان و قانون هم در فراخوانی خواستار حمایت از فعالان صنفی کادر درمان و آزادی دکتر هاشم موذن‌زاده و دیگر اعضای کادر درمان شد.

پیش از این نیز بیش از ۱۷۰ تن از پزشکان متخصص قلب وعروق در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب و کشتار مردم بی‌گناه، خواستار پایان سرکوب، آزادی همه زندانیان سیاسی، محاکمه عوامل کشتارهای اخیر، تعطیلی کامل گشت ارشاد، اعطای کامل حق اعتراض و تظاهرات و آزادی تشکیل احزاب شده بودند.

روز چهارم آبان ماه ماموران امنیتی به تجمع پزشکان در مقابل سازمان نظام پزشکی تهران حمله کردند. در این حمله پریسا بهمنی، جراح عمومی مجروح شد و روز جمعه جان باخت.

موید علویان، رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ و محمد رازی، قائم مقام نظام پزشکی تهران بزرگ، در اعتراض به حمله ماموران امنیتی به این تجمع استعفا دادند.

محمد رییس‌زاده، رییس کل سازمان نظام پزشکی اما در واکنش به استعفای علویان، این استعفا را نپذیرفت و خطاب به او نوشت:« ضمن ابراز تاسف از حادثه پیش آمده برای شما که با دلسوزی و مجدانه پیگیر حل مشکلات اعضای جامعه پزشکی بودید ،استعفای شما را در شرایط فعلی که انسجام و همدلی، نیاز مبرم ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی کشور می‌باشد، به صلاح نمی‌دانم و امیدوارم در این شرایط حساس در کنار همکاران به فعالیت خود ادامه دهید.»

در همین حال اعضای مجمع عمومی و روسای سازمان‌های نظام پزشکی کشور در واکنش به حمله به ساختمان نظام پزشکی تهران، خواستار تشکیل فوری «مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی» شدند.

امضا کنندگان این بیانیه همچنین خواستار «مجازات آمران و عاملان» این حمله و «آزادی بی قید و شرط» تمامی دستگیرشدگان شدند.

روز شنبه همچنین رزیدنت‌های جراحی کردستان در اعتراض به حمله نیروهای انتظامی به خوابگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اعتصاب کردند.

روز دوشنبه دوم آبان نیز گروهی از پزشکان در شیراز مقابل سازمان نظام پزشکی تجمع کرده و شعارهایی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

اعضای نظام پزشکی ورود نیروهای امنیتی به محیط‌های درمانی را محکوم کرده و خواستار ایجاد بستر مناسب برای ارائه خدمات به همه آسیب‌دیدگان و عدم دخالت نیروهای امنیتی در پروسه درمان شدند.

حفظ محرمانه بودن اطلاعات و اسرار مصدومان مراجعه کننده به مراکز درمانی و حفظ استقلال سازمان پزشکی قانونی کشور برای جلوگیری از تخریب اعتماد عمومی، دیگر خواسته اعضای نظام پزشکی ذکر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.