علی کریمی “جادوگری” با مرام پهلوانی

دوشنبه, 9ام دی, 1392
اندازه قلم متن

ali-karimi

نویسنده: جمال حسینی

علی کریمی یکی از پدیده‌های فوتبال ایران است، بازیکنان بزرگ اروپایی در مورد تکنیک فوتبال او سخنان زیادی گفته اند، ویترین افتخارات این بازیکن هم علی رغم تمامی تبعیضات و محرومیت های صورت گرفته در طول حیات ورزشی اش، کم از بازیکنان سرشناس آسیا نیست، او را جادوگر فوتبال ایران لقب دادند اما شهرت وی تنها به زمین فوتبال محدود نمی‌شود. او در بیرون از مستطیل سبز هم افتخاراتی کسب کرده است.

علی کریمی، چهره ی جنجالی و منتقد صریح فوتبال ایران است، جنجال های رسانه ای او هیچ گاه برای مادیات نبوده است، هیچ مصاحبه ای از او در مورد حقوق عقب افتاده اش نمی بینید او اهل حضور در برنامه های صدا و سیما نیست.

حمایت از معترضان به نتیجه ی انتخابات با بستن مچ بند سبز در جریان بازی با کره جنوبی و سرباز زدن از باز کردن مچ بند در بین دو نیمه بر محبوبیت او در بین مردم افزود. اقدامی که زندگی فوتبالی او را هم در مستطیل سبز تحت شعاع قرار داد و به خداحافظی او از تیم ملی علی رغم شایستگی ها انجامید.

با وجود آن که جواد نکونام و مهدی مهدوی کیا در واکنش های جداگانه ای استفاده از مچ بند سبز را غیر سیاسی اعلام کردند، اما در این میان علی کریمی از رد این قضیه امتناع کرد.

خداحافظی موقتی کریمی از تیم ملی و سپس کنارگذاشتن او از پرسپولیس به اندازه ی کافی، این که کریمی به دلیل آن اقدامش مغضوب واقع شده را نشان می داد اما این پایان ماجرا نبود. کریمی در استیل آذین هم بعد از مدتی مورد غضب سردار آجرلو مدیر باشگاه استیل آذین قرار گرفت و به اتهام روزه خواری اخراج شد.

دو سال پس از این ماجراها وی پیراهن خود را به مادر سهراب اعرابی، از جانباختگان حوادث پس از انتخابات، بخشید. با این اقدام شجاعانه شائبه ها در مورد سیاسی بودن مچ بندها تقویت شد؛ اقدامی که با واکنش رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران همراه شد و علی کریمی، فتنه گر نامیده شد.

الگوی ورزشی او ناصر حجازی است و فعالیت های خیرخواهانه و اجتماعی قابل تعقیب علی کریمی نیز نشات گرفته از رفتارهای این شخصیت محبوب ورزشی فقید است. کریمی عضو هیات امنای “خانه ی سازندگان فردا” در شهرستان ورامین است که محل نگهداری جمع کوچکی از کودکان بی سرپرست و سالمندان است. وی در پرداخت هزینه های درمان یک فوتسالیست که مبتلا به بیماری سرطان شده بود نیز، پیش قدم شد. اقدامات بشردوستانه ی کریمی خاری در چشم فدراسیون فوتبال ایران نیز بود و این موضوع زمانی به اوج خود رسید که وی لباس تیم ملی فوتبال دختران زیر ۱۹ سال را که قصد شرکت در مسابقات آسیایی داشتند؛ با هزینه ی شخصی خود پرداخت کرد. کمک به کودکان مبتلا به بیماری های خاص، قول کمک به پدر نابینایی که آرزوی دیدن فرزندش را دارد در حاشیه ی تمریناتش، دل جویی از یک جانباز پس از تعویض در یک بازی رسمی وغیره، نمونه های بارزی از دیگر فعالیت های اجتماعی اوست.

او پس از ملاقات با بلندقد ترین و چاق ترین پسران ایران که، آرزوی دیدار از نزدیک با او را داشتند، تصمیم دیگری مبنی بر حراج پیراهن هایش در زمان حضور در بایرن مونیخ و شالکه و الاهلی گرفت تا هزینه ی آن را در امور خیریه صرف کند. وی هم چنین یک بار چک شصت میلیون تومانی برگشتی باشگاه پرسپولیس را در فیس بوک منتشر کرد و گفت: “در صورت وصول چک، آن را در امور خیریه صرف خواهد کرد.”

رفتار او با کودکان کار در خیابان که توسط یک رهگذر به رسانه ها درز پیدا کرد، یادآور شخصیت کشتی گیر محبوب دهه ی ۴۰ شمسی، “غلامرضا تختی” است که به تنهایی برای زلزله زدگان بوئین زهرا در بازار تهران کمک های مردمی جمع آوری می کرد. عملکرد این ورزشکار مردمی یکی از افتخارات حال حاضر جامعه ی ایرانی است و محبوبیت “محمد علی کریمی پاشاکی” خارج از زمین فوتبال نیز نشات گرفته از همین رفتار و منش پهلوانی اوست.
از: خط صلح


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.