نامه سرگشاده محمد شطح سیاستمدار لبنانی به حسن روحانی، قبل از ترور

دوشنبه, 9ام دی, 1392
اندازه قلم متن

محمد شطح از مقام‌های پیشین لبنان و از چهره‌های مخالف بشار اسد که در انفجاری در بیروت کشته شد، نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران نوشته و در حال جمع کردن امضای برای آن بود.

این نامه سرگشاده که وال‌استریت جورنال، آن را منتشر کرده، به نوشته این روزنامه آمریکایی هفته گذشته نوشته شده و در آن محمد شطح از رئیس‌جمهوری ایران خواسته است «از همه لبنان» و نه تنها از گروه حزب‌الله، حمایت کند چرا که آن کشور در زمانی تعیین‌کننده قرار دارد.

او در آغاز نامه‌اش با خطاب قرار دادن حسن روحانی و قدرت‌های دیگر منطقه‌ای و جهانی، می‌گوید این گام استثنائی را در خطاب قرار دادن شما (رئیس‌جمهوری ایران) بر می‌داریم چرا که لبنان به شکلی استثنائی در دوره‌ای خطرناک قرار دارد.

شطح که پیشتر وزیر اقتصاد لبنان، سفیر پیشین این کشور در واشینگتن و مشاور دو نخست وزیر پیشین لبنان، فواد سینیوره و سعد حریری بود، بنا داشت برای جمع‌آوری امضا، این نامه را به پارلمان لبنان ببرد.

او البته گفته است دوره کنونی برای ایران نیز زمانی استثنائی‌ست و انتخاب حسن روحانی این پیام را در برداشت که شهروندان ایرانی گام برداشتن در راهی نو را برای کشور خود می‌خواهند؛ راه اصلاحات و روابط صلح‌آمیز با دیگر کشورهای جهان.

شطح گفته است برای لبنانی‌ها مهم‌ترین مسئله رویکرد تهران به منطقه و به‌ویژه لبنان است.

او سپس به ادامه حمایت و روابط سپاه پاسداران ایران با حزب‌الله لبنان پرداخته و می‌گوید حضور این گروه بزرگ مسلح -«معتقدیم شما هم با این موضوع موافقید»- به استقلال کشور لطمه زده و در تقابل با قانون اساسی‌ست.

او به حضور حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه و کشیده شدن بحران ناشی از آن به لبنان پرداخته و می‌گوید «متاسفانه این موضوع با حمایت و هماهنگی جمهوری اسلامی ایران رخ می‌دهد».

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، گروه هم‌پیمان با ایران، که در جبهه سیاسی مخالف محمد شطح قرار دارد، رسما بر حضور نیروهای تحت امر خود در جنگ داخلی سوریه، در حمایت از دولت آن تاکید کرده است. او در عین حال در یکی از سخنرانی‌های خود گفته است آن گروه «تا هر زمانی که لازم باشد در سوریه باقی می‌ماند».

خواست سیاست‌مدار کشته‌شده لبنانی از حسن روحانی اما این است که ایران از مسلح کردن آن گروه و دیگر گروه‌های درگیر در سوریه خودداری کند.

شطح در عین‌حال در نامه‌اش خواستار کمک ایران به ایجاد آتش‌بسی دائمی میان لبنان و اسرائیل شده است و از تهران خواسته است به خلع سلاح آن کشور یاری برساند.

وزیر پیشین لبنان و مشاور نخست‌وزیر سابق آن کشور در پایان نامه خود گفته بود موفقیت در لبنان به گام‌هایی که نه تنها شهروندان آن کشور بلکه دیگران -از جمله ایران- بر می‌دارند، بستگی دارد.؛ «مسلما -و البته به شکل درک‌کردنی- در لبنان و منطقه بسیاری به ایران بدبین هستند. ما آرزو می‌کنیم که انتخاب‌های ایران در لبنان، ثابت کند که آنها (بدبین‌ها) در اشتباه‌اند».

محمد شطح پیش از آنکه امضایی زیر نامه خود جمع کند، روز جمعه در مسیر اقامتگاه سعد حریری، برای حضور در نشست ائتلاف ۱۴ مارس، در پی یک انفجار کشته شد.

ائتلاف ۱۴ مارس از جمله گروه‌های مخالف بشار اسد به شمار می‌رود.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.