نگرانی حکومت از گسترش اعتصاب‌ها؛ پلیس ۱۱ نفر را در ارتباط با تعطیلی بازار تهران بازداشت کرد

چهارشنبه, 25ام آبان, 1401
اندازه قلم متن
اعتراض در بازار تهران

اعتراض در بازار تهران

بی بی سی فارسی

یک روز پس از آنکه بازار تهران در نخستین روز سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ تعطیل شده بود و اخباری از اعتصاب در سراسری ایران منتشر شد، پلیس می‌گوید ۱۱ نفر را که «قصد تعطیل کردن بازار تهران در روز گذشته» داشتند، بازداشت کرده است. همزمان وزارت کشور نیز درباره به تعطیلی کشاندن بازار هشدار داده است. همزمان گزارش‌ها حاکی است چهارشنبه ۲۵ آبان اعتصاب در نقاطی از بازار تهران ادامه یافته است.

روز گذشته ۲۴ آبان تصاویری از اعتراضات در بازار تهران در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که در آن دیده می‌شود معترضان شعار «مرگ بر دیکتاتور» را فریاد می‌زنند.

دیروز و امروز تصاویر از تعطیلی بسیاری از بخش‌های بازار تهران منتشر شده است.

در روزهای گذشته به مناسبت سالگرد اعتراضات آبان ۹۸ فراخوان‌هایی برای اعتصاب و اعتراض در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

اکنون مهدی حاجیان سخنگوی پلیس گفته «صبح روزگذشته افرادی با ایجاد رعب و وحشت و پخش تراکت‌های تهدیدآمیز کسبه بازار بزرگ تهران را تهدید کرده و تلاش داشتند که از بازشدن مغازه‌ها جلوگیری کنند که با حضور به موقع پلیس و همکاران اطلاعاتی این توطئه دشمن خنثی شد. البته بازار با قدری تاخیر شروع به کار کرد».

به نظر می‌رسد در ادامه نگرانی حکومت از تعطیلی کسب و کارها و اعتصاب‌ها، احمد وحیدی وزیر کشور گفت «در یکی دو روز گذشته بسیاری از کسب و کارها گلایه داشتند که افرادی مزاحم‌شان شدند و مانع از کسب و کارشان شدند که تعدادی از آن افراد دستگیر شده‌اند».

این مقام پلیس مدعی شد «تعدادی از بازداشت شدگان در اعترافات اولیه خود به گرفتن پول از سرویس‌های اطلاعاتی خارجی برای ایجاد آشوب در بازار اقرار کردند.» 

حکومت ایران اعتراضات مردم این کشور را به «دشمنان خارجی» مرتبط می‌دانند و می‌گویند کشورها و رسانه‌های خارجی این اعتراضات را تحریک و هدایت می‌کنند.

تا کنون نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در خصوص بازداشت‌های گسترده، نقض حقوق معترضان و همچنین برگزاری دادگاه‌های نمایشی و اعترافگیری هشدار داده‌اند.

سخنگوی پلیس ایران در حالی این اظهارات را بیان کرده که این نخستین بار نبود که بازار تهران از زمان آغاز اعتراضات سه ماه گذشته تعطیل شد.

در جریان اعتراض در بازار تهران شعارهای تندی نیز علیه حکومت ایران سر داده شده است.

روز گذشته، علاوه بر تهران، در بسیاری دیگر از شهرهای ایران نیز اعتراضاتی برگزار شد.

بازارها و کسب و کارها به ویژه در کردستان از فعالیت در این روز اجتناب کرد. حکومت ایران تکرار می‌کند که تعطیلی مغازه‌ها و بازار را نباید اعتصاب دانست.

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.