اعتراضات ایران؛ شادمانی مردم پس از شکست تیم ملی در برابر آمریکا

چهارشنبه, 9ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

شادی مردم ایران در برخی از شهرها پس از باخت تیم ملی

یورونیوز

پنجمین روز از هفته یازدهم اعتراضات ایران در حالی آغاز شد که معترضان ایرانی شب گذشته در پی شکست تیم ملی فوتبال در مقابل آمریکا در جریان رقابت‌های جام‌جهانی در شهرهای مختلف ایران به خیابان‌ها آمده، شادمانی کرده و علیه حکومت شعار سردادند. 

دیدار ایران و آمریکا در رقابت‌های جام جهانی که از جانب بسیاری سیاسی‌ترین بازی این دوره از رقابت‌ها لقب گرفته بود با واکنش‌های بسیاری در داخل و خارج ایران مواجه شد. 

روز گذشته همزمان با انتشار خبرهایی مبنی بر آزادی کتایون ریاحی، بازیگر سرشناس ایرانی، پرویز برومند، دروازه‌بان سابق تیم ملی فوتبال ایران و وریا غفوری، بازیکن تیم فوتبال فولاد خوزستان، نخستین جلسه دادگاه مجید رهنورد با اتهام محاربه برگزار شد. آقای رهنورد در جریان اعتراضات در شهر مشهد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

 

با ادامه روند برگزاری دادگاه معترضان، نگرانی‌ها از صدور احکام اعدام و حبس طولانی مدت برای آن‌ها افزایش یافته است.  

ابرت مالی: بایدن گفته با گزینه نظامی علیه ایران به عنوان آخرین چاره موافقت خواهم کرد

رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه به نشریه فارن‌پالیسی گفت: «رئیس‌جمهوری گفته که اگر هیچ‌کدام از فشار‌ها و اقدام‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای کارساز نباشد، به عنوان آخرین چاره، با گزینه نظامی موافقت خواهد کرد.»

آقای مالی ادامه داد که واشنگتن در حال وارد آوردن فشارهایی بر ایران است که این کشور طی «سال‌های متمادی» تجربه نکرده است و هدف از این فشار‌ها ممانعت از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

البته آقای مالی از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ انتقاد کرد و گفت که اگر تحریم‌های وضع شده از سوی دولت ترامپ موثر بود، نباید برنامه هسته‌ای ایران تا سطح فعلی پیش می‌رفت. او در عین حال از دولت بایدن به خاطر باز گذاشتن دریچه دیپلماسی در مقابل ایران تمجید کرد و در مورد این که ایران در حال حاضر بدنبال سلاح هسته‌ای باشد، ابراز تردید کرد.

آقای مالی همچنین هشدار داد که اگر آمریکا نتواند ایران را از طریق تلاش‌های دیپلماتیک، پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ احیا کند، گزینه نظامی روی میز خواهد بود. 

رابرت مالی، عکس از AP

خبرگزاری‌های نزدیک به سپاه‌پاسداران از حضور حدود ۲ هزار نفر در مراسم استقبال از بازیکنان تیم فوتبال ایران در فرودگاه امام خمینی تهران خبر دادند. 

اعضا و کادرفنی تیم ایران از جمله کارلوس کیروش، سرمربی تیم، یک روز پس از شکست مقابل آمریکا و حذف از مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، چهارشنبه شب دوحه را به مقصد تهران ترک کردند. 

عکس از خبرگزاری فارس

شب گذشته و در پی باخت یک بر صفر تیم ایران مقابل آمریکا، چندین شهر ایران شاهد تجمع‌های معترضان برای ابراز خرسندی از آنچه «شکست طرح پروپگاندای جمهوری اسلامی با استفاده ابزاری از فوتبال» عنوان می‌شد، بود. معترضانی که در جریان اعتراضات جاری ایران حضور دارند، همچنین انتظار داشتند تا بازیکنان تیم ملی ایران با کشته‌شدگان این اعتراض‌ها ابراز همدردی یا همراهی کنند. انتظاری که چندان برآورده نشد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.