تجمع مردم زاهدان در واکنش به افشای طرح خامنه‌ای در تخریب مولوی عبدالحمید: «خط قرمز ماست»

پنجشنبه, 10ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

شماری از مردم زاهدان در واکنش به افشاگری ایران‌اینترنشنال از طرح علی خامنه‌ای برای تخریب چهره عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت این شهر، تجمع کردند. تجمع‌کنندگان از این چهره برجسته اهل سنت در ایران به عنوان «خط قرمز» خود یاد کردند.

ویدیوهای منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند بنری با تصویر عبدالحمید اسماعیل‌زهی و جمله «شیخ‌الاسلام خط قرمز ماست» در میدان کوثر زاهدان نصب شده و گروهی از شهروندان در اطراف آن تجمع کرده‌اند.

این تجمع پس از آن اتفاق افتاد که گروه هکری بلک‌ریوارد اسنادی را از بولتن خبرگزاری فارس در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار داد که در بخشی از آن به توصیه علی خامنه‌ای، جمهوری اسلامی قصد داشته برای مقابله با مولوی عبدالحمید، او را نه بازداشت که «بی‌آبرو» کند.

در بخشی از این بولتن درباره کشتار معترضان در زاهدان و حمایت عبدالحمید اسماعیل‌زهی از مردم آمده است: «رهبر انقلاب به شورای عالی امنیت ملی و نیروی انتظامی که جمع‌بندیشان دستگیری مولوی عبدالحمید بود، دستور داده‌اند در جریان بررسی موضوع اغتشاشات در زاهدان، مولوی عبدالحمید نباید بازداشت شود، بلکه باید بی‌آبرو شود.»

اسناد افشا شده از این بولتن همچنین به نقل از مقام‌های جمهوری اسلامی آورده است: «سیاست کلی نظام بر این است که فعلا با مولوی عبدالحمید مدارا شود. نباید اقدامی شود که او دوباره خشمگین شود و اهل سنت را به خیابان‌ها فرا بخواند. البته تدبیر بر این است که به تدریج توانایی وی سلب شود.»

تلاش عوامل پشت پرده جمهوری اسلامی برای مقابله با امام جمعه اهل سنت زاهدان در حالی است که پیش از این رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های حکومت، در جلسات و سخنرانی‌های عمومی، به دلجویی از مردم این شهر پس از جمعه خونین زاهدان پرداختند.

نمایندگان ویژه علی خامنه‌ای از جمله محمدجواد حاج علی اکبری، امام جمعه موقت تهران، در سفر به زاهدان پیشنهادهایی از جانب حکومت همچون «شهید خواندن تعدادی از کشته‌شدگان اعتراضات و پرداخت دیه به آنان» را مطرح کرده بودند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی در خطبه‌های نماز جمعه خود به برخی از این پیشنهادها اشاره کرده و گفته بود خانواده قربانیان جمعه خونین زاهدان با پول تطمیع نمی‌شوند و تنها به دنبال معرفی و مجازات عاملان و آمران این جنایت هستند.

در بخشی از این بولتن همچنین اشاره شده که مشاوران خامنه‌ای با سفر نماینده او به زاهدان مخالفت کرده و آن را «باج دادن به مولوی عبدالحمید» تلقی کرده بودند اما خامنه‌ای بر خلاف نظر این مشاوران، نمایندگان خود را به زاهدان فرستاده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.