گزارش سازمان ملل متحد: پنج میلیارد نفر تا ۳۰ سال دیگر با کمبود آب روبه‌رو می‌شوند

پنجشنبه, 10ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

سازمان ملل متحد هشدار داد که کمبود آب تا سال ۲۰۵۰ میلادی، زندگی پنج میلیارد نفر، یعنی دوم سوم جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس اولین گزارش از مجموعه گزارش‌های سازمان ملل متحد در مورد تاثیر تغییرات آب و هوایی بر منابع آبی جهان، پنج میلیارد نفر یا حدود دو سوم جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ با حداقل یک ماه کمبود آب مواجه خواهند شد.

این گزارش شامل پیش‌بینی‌هایی در مورد جریان رودخانه‌ها، سیل و خشکسالی در هر قاره است.

بر اساس این گزارش، برخی از منابع آب، مانند رود سائو فرانسیسکو در برزیل، با آینده‌ای چالش‌برانگیز روبه‌رو هستند.

سازمان ملل پیش از این هشدار داده بود به دلیل تغییرات اقلیمی، افزایش تقاضا و آلودگی منابع، بیش از پنج میلیارد نفر از مردم جهان تا سال ۲۰۵۰ با کمبود آب روبه‌رو می‌شوند مگر این که اقداماتی برای کاهش فشار بر رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب‌های زیرزمینی و ذخایر آبی انجام شود.

طبق ارقام ذکر شده در این گزارش، سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۸ میلادی حداقل یک ماه در سال، دسترسی ناکافی به آب داشتند.

در این گزارش‌ها اعلام شده بود تقاضا برای مواد غذایی تا سال ۲۰۵۰ میلادی حدود ۷۰ درصد افزایش می‌یابد و این وضعیت باعث افزایش نزدیک به ۲۰ درصد در مصرف آب مورد استفاده در کشاورزی خواهد شد.

معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، سال ۹۳ گفته بود بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل، تا سال ۲۰۵۰ میلادی، خشکسالی و کاهش نزولات جوی در ایران، ۱۱ برابر «شرایط فعلی» خواهد شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.