اخذ وثیقه برای تحویل جسد؛ شیوه‌ای برای تحمیل سکوت به خانواده‌ها

شنبه, 12ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

 

منابع مطلع «صدای آمریکا» تایید کردند که حکومت در ادامه سیاست سرکوب و ارعاب علیه معترضان و خانواده‌های کشته‌شدگان، از برخی از خانواده‌ها در ازای تحویل پیکر کشته‌شدگان، تقاضای تودیع وثیقه و در مواردی وجه نقد کرده‌اند، تا از این طریق مانع اطلاع‌رسانی خانواده‌ها شوند.

در دو نمونه‌ای که به تازگی خبرهای آن به تایید رسیده است، نهادهای امنیتی در کردستان، برای تحویل دادن پیکر سلیمان شکری و سعدی شاهرخی‌فر، در شهر بوکان از خانواده‌های آنها وجه نقد و وثیقه دریافت کرده‌اند.

پایگاه خبری «کردپا» در این زمینه به نقل از یک منبع مطلع نوشت: «خانواده سلیمان شکری مجبور شده‌ در مقابل پرداخت ۹۰ میلیون تومان به اطلاعات سپاه پیکر فرزندانشان را تحویل بگیرند.»

به گفته این منبع مطلع، پدر سلیمان شکری فوت کرده و به ‌دلیل وضعیت مالی نامناسب خانواده، وجه درخواستی از سوی مردم بوکان جمع‌آوری و به «اطلاعات سپاه» پرداخت شده تا آنها جنازه شکری را به خانواده تحویل دهند.

براساس گزارش رسانه‌های محلی، سلیمان شکری، ٢٢ سالە، فرزند عثمان و اهل بوکان، ۲۹ آبان‌ماه بر اثر جراحات واردە در یکی از بیمارستان‌های ارومیە جانباخت. شکری روز پنج‌شنبە ۲۶آبان‌ماه در جریان اعتراضات در بوکان بر اثر شلیک گلولە توسط نیروهای امنیتی از ناحیە سر و صورت بە شدت مجروح شدە بود.

در موردی دیگر خانواده سعدی شاهرخی‌فر نیز مجبور شده‌اند برای تحویل گرفتن پیکر شاهرخی‌فر، دو میلیارد تومان وثیقه به گرو بگذارند.

منبع مطلع از این پرونده تایید کرد که خانواده شاهرخی‌فر «به ‌شدت تحت فشار قرار گرفته‌اند که درصورت صحبت کردن» در این مورد وثیقه‌شان مصادره خواهد شد.

براساس گزارش‌‌ها، ۲۸ آبان ماه، سعدی شاهرخی‌فر که برای خرید از منزل خارج شده بود که در خیابان «علی‌آباد» بوکان، با شلیک گلوله و ضربات چاقو به‌ قتل رسید و تا چهار روز خانواده او در بی‌خبری از سرنوشت فرزندشان قرار داشتند.

پس از چهار روز بی‌خبری و پیگیری خانواده از سرنوشت فرزندشان به آنان اعلام می‌شود که پیکر فرزندشان در سردخانه بیمارستان «قلی‌پور» بوکان است. بنابرهمین گزارش، پزشکی قانونی علت مرگ این شهروند را «خونریزی داخلی بر اثر اصابت جسم تیز» اعلام کرده است.

به گفته منابع محلی، مراسم خاکسپاری سعدی شاهرخی‌فر تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار و نیروهای امنیتی خانواده او را تهدید کردند که از مصاحبه با رسانه‌ها درباره نحوه جانباختن فرزندشان خودداری کنند.

در جریان اعتراضات ماه‌های اخیر در شهرهای مختلف ایران، تاکنون صدها نفر کشته و زخمی، و هزاران نفر بازداشت شده‌اند.

حکومت با سرکوب معترضان و صدور کیفرخواست‌های گروهی با اتهامات سنگین همچون «محاربه» و «فساد فی‌الارض» تلاش کرده تا اعتراضات علیه حکومت را کنترل کند.

با این وجود در سومین ماه این اعتراضات، همچنان هر روز گزارش‌ها، تصاویر و خبرهای فراوانی که حکایت از تداوم اعتراضات سراسری دارد منتشر می‌شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.