در پی اعتصاب سراسری؛ شهرهای ایران به حالت تعطیل درآمد

دوشنبه, 14ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

در پی انتشار فراخوان‌های متعدد برای اعتصاب در روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر ماه، بازاریان و کسبه در ده‌ها شهر ایران کرکره مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند و مردم هم با حمایت از این اعتصاب، شهرها را به حالت تعطیل درآوردند. این اعتراض‌ها در بسیاری نقاط تا شامگاه ادامه پیدا کرد.

بر اساس گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، بازاریان و کسبه در روز دوشنبه ۱۴ آذر، در شهرهایی از جمله تهران، اسلامشهر (استان تهران) اراک، کرمان، شیراز، اِوَز، زرقان و کازرون (استان فارس)، ایلام، کرمانشاه، پاوه (استان کرمانشاه)، اصفهان و یزدانشهر (استان اصفهان)، دشتیاری (سیستان و بلوچستان)، سنندج، سقز، کامیاران و قروه (استان کردستان)، ارومیه و بوکان (آذربایجان غربی) و بجنورد (خراسان شمالی) اعتصاب کردند.

همچنین گرمسار (استان سمنان)، سبزوار، لاهیجان (استان گیلان)، بهبهان (استان خوزستان)، از دیگر شهرهایی است که صحنه اعتصاب‌های سراسری بودند.

در تهران، ویدیوهای ارسالی به ایران اینترنشنال نشان می‌دهد کسبه لاله‌زار و بازار چراغ‌برق دست به اعتصاب زده و مغازه‌های خود را بسته نگه داشتند. همچنین فروشگاه‌ها و مغازه‌داران در ستارخان و همچنین منطقه نازی‌آباد تهران اعتصاب کردند.

علاوه بر بازار و مغازه‌ها، کارگران ایران نیز به اعتصاب‌ها پیوسته‌اند.

به گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، حدود پانصد نفر از نیروهای پیمانکار شرکت پایانه و مخازن پتروشیمی ماهشهر، که کار بارگیری محصولات تولیدی و خوراک مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، فازهای گازی پارس جنوبی و سایر پتروشیمی‌ها را انجام می‌دهند، دست از کار کشیدند.

ویدیوهای رسیده به ایران اینترنشنال نشان می‌دهند که کسبه در چندین شهر از جمله کرمان، اراک و اصفهان، بهارستان، ایذه و زرین‌شهر تا غروب دوشنبه ۱۴ آذرماه همچنان مغازه‌ها را بسته نگه داشتند.

 

معترضان شامگاه ۱۴ آذر در محله ستارخان و متروی صادقیه هم شعارهای ضدحکومتی سر دادند.

 

در دانشگاه‌ها نیز که از همان روزهای آغاز خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی، دانشجویان اعتصاب‌ها را آغاز کرده بودند، آنان اکنون به این اعتصاب سه روزه پیوسته‌اند.

دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ضمن اعلام اعتصاب در ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، این اعتصاب را « اعتراضی قاطعانه» به آن اساتیدی خواندند که نه تنهااز مردم، دانشجویان‌ و حتی همکارانشان حمایت نکردند، «که گاه با تهدید و ارعاب دانشجویان، در کنار سرکو‌بگر ایستادند».

همچنین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در بیانیه‌ای ضمن درخواست برای اعتصابات سراسری گفتند: «در اعتراض به جو اختناق حاکم بر دانشگاه، اعلام می‌کنیم که پایان این هفته یعنی در روزهای ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر در کلاس درس (چه عملی چه نظری) شرکت نخواهیم کرد.»

جمعی از هنرمندان و ورزشکاران نیز با اعتصاب‌های سراسری ابراز همبستگی و اعلام کردند که در این سه روز فعالیتی نخواهند داشت.

گالری جواهرات نور در تهران، متعلق به علی دایی اسطوره فوتبال ایران اعلام کرد که روزهای ۱۴، ۱۵، و ۱۶ آذر ماه تعطیل است.

کیهان کلهر، نوازنده سرشناس ایرانی، در صفحه اینستاگرام خود از فراخوان‌های اعتراضی ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر حمایت کرد.

نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی-بریتانیایی، نیز با اشاره به تاریخ‌های ۱۴، ۱۵ و ۱۶ آذر، که برای اعتراض و اعتصاب در آن فراخوان‌های بسیاری منتشر شده، در توییتی نوشت: «برای زندانیان بی‌گناه، برای جانباختگان راه آزادی، برای ایران.»

در آستانه اعتصاب‌ها، شاهزاده رضا پهلوی شامگاه یکشنبه با حمایت از اعتصابات خطاب به مردم ایران نوشت: «شما هم‌میهنان با دلاوری و پایداری در خیابان و نوآوری و تنوع در شیوه‌های مبارزه در ۸۰ روز گذشته حماسه آفریده‌اید. اینک که برای اعتراضات و اعتصابات سراسری در ۱۴-۱۵-۱۶ آذر آماده می‌شوید چون همیشه پشتیبان هم باشید و یکدیگر را تنها نگذارید».

همچنین پیش از شروع اعتراضات سه‌روزه، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، در گفت‌وگو با برنامه چشم‌انداز با سیما ثابت خطاب به مردم ایران گفت:‌ «شما مردم شجاعی هستید که در برابر یک رژیم وحشی بپاخاسته‌اید. روحیه خود را حفظ کنید، جامعه بین‌المللی با شماست.»

از: ایران اینترنشنال 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.