نرگس محمدی برنده جایزه شهامت گزارشگران بدون مرز شد

دوشنبه, 21ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از نرگس محمدی به عنوان نماد شجاعت نام برده است

رادیو فردا

سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه ۲۲ آذر طی مراسمی در پاریس نرگس محمدی را به عنوان یکی از برندگان جایزه آزادی مطبوعات امسال به پاس شهامت او اعلام کرد.

سی‌امین دوره جایزه سالانه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز با حضور دیمیتری موراتوف، برنده جایزه صلح نوبل، برگزار شد و این جایزه همچنین به مستسلاف چرنوف و یوهن مالولتکا، روزنامه‌نگارانی اوکراینی، به خاطر تاثیرگذاری آنها و نیز به عمر رادی، روزنامه‌نگار مراکشی، به خاطر استقلال او تعلق گرفت.

این نهاد از نرگس محمدی، فعال حقوق بشر ایرانی که در زندان به‌سرمی‌برد، به خاطر مبارزه خستگی‌ناپذیر او برای آزادی مطبوعات و حقوق بشر با اعطای جایزه شهامت تقدیر کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین از مستسلاف چرنوف و یوهن مالولتکا به عنوان تنها روزنامه‌نگارانی نام برده است که برای سه هفته زیر بمباران‌های شدید رخدادهای شهر ماریوپل در اوکراین را پوشش خبری دادند.

به گفته این نهاد، عمر رادی نیز در کشور خود به خاطر تهیه گزارش درباره سوژه‌های حساس تحت آزار و اذیت قضایی قرار گرفته است و هم‌اکنون در زندان به‌سرمی‌برد.

در سی‌امین دوره جایزه سالانه آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز در مجموع ۱۵ روزنامه‌نگار و رسانه از کشورهای مختلف کاندیدا بودند که در نهایت داوران این چهار شخصیت را به عنوان برندگان این دوره اعلام کردند.

گزارشگران بدون مرز در بیانیه خود از نرگس محمدی که در ۱۲ سال گذشته به دلیل مبارزه برای آزادی مطبوعات و حقوق بشر به طور مکرر به زندان افتاده، به عنوان نماد شجاعت نام برده است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر، ۲۳ فروردین امسال با هجوم نیروهای امنیتی به منزل شخصی خود بازداشت و برای تحمل حبس به زندان قرچک ورامین بازگردانده و اواخر تیرماه به اوین منتقل شد.

او در دو پرونده جداگانه به‌دلیل فعالیت‌های حقوق بشری، در مجموع به ۱۰ سال و هشت ماه زندان و ۱۵۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

با استفاده از بیانیه گزارشگران بدون مرز و گزارش‌های رادیو فردا؛ س.ن

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.