برگزاری مراسم چهلم مهدی حضرتی با حضور سنگین نیروهای امنیتی؛ اعضای خانواده در حبس خانگی‌اند

پنجشنبه, 24ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر در حالی مراسم چهلم مهدی حضرتی در کرج برگزار شد که شاهدان می‌گویند نیروهای حکومتی اعضای خانواده این نوجوان کشته‌شده را در خانه‌شان حبس کرده‌اند.

بر پایه ویدیو و گزارش‌های رسیده به ایران‌اینترنشنال، همچنین ماموران حکومت، جاده منتهی به آرامگاه «بهشت علی» در ماهدشت کرج و ورودی آن را بستند و فضای امنیتی سنگینی را بر مزار حضرتی ایجاد کردند.

با وجود این که نیروهای امنیتی به افرادی که قصد داشتند برای چهلم مهدی حضرتی به آنجا بروند اجازه ورود ندادند اما شماری از مردم بر مزار این نوجوان حاضر شدند.

بر اساس ویدیوی رسیده به ایران‌اینترنشنال، گروهی از مردم در این مراسم ترانه «از خون جوانان وطن» را پخش کردند.

ویدیوی منتشرشده در حساب ۱۵۰۰ تصویر نیز نشان می‌دهد یکی از بستگان مهدی حضرتی بر سر مزارش می‌گوید ماموران به خانواده حضرتی اجازه حضور در مراسم نداده‌اند.

به گفته شاهدان، ماموران حکومتی خانواده این نوجوان کشته شده را در خانه حبس کرده‌اند.

روز گذشته (چهارشنبه) گروه جوانان محلات کرج برای برگزاری مراسم چهلم مهدی حضرتی در روز پنج‌شنبه ۲۴ آذر فراخوان داده بود.

این گروه از مردم خواسته بود ساعت ۱۰ صبح در مزار او واقع در قطعه یک، ردیف ۳۷، شماره ۱۲ آرامستان «بهشت علی» این شهر حاضر شوند.

مهدی حضرتی، نوجوان ۱۷ ساله‌ای بود که روز ۱۲ آبان در کرج و در تجمعی که به مناسبت چهلمین روز کشته شدن حدیث نجفی و نیما رضادوست برگزار شده بود، با شلیک نیروهای امنیتی جان باخت.

همان زمان، ویدیوهایی از لحظه شلیک گلوله نیروهای حکومتی به این نوجوان و پیکر غرقه به خون او در کف خیابانی در کرج و میان جمعی از ماموران امنیتی موتور‌سوار، منتشر شد.

ویدیویی دیگر نیز نشان داد ماموران پیکر او را پشت یک وانت انداخته و با خود می‌برند.

هویت مهدی حضرتی تا یک هفته پس از مرگش و با وجود انتشار ویدیوهای متعدد، نامشخص بود و حتی از او با نام دیگری یاد شد.

۱۰ روز پس از کشته شدن او، حسین فاضلی‌ هریکندی، رییس دادگستری البرز، مرگ این نوجوان را «مشکوک» خواند اما تایید کرد گلوله به پیشانی او اصابت کرده است.

نوزدهم آبان نیز مراسم هفتم مهدی حضرتی، در فضایی امنیتی در میاندوآب آذربایجان‌ غربی برگزار شد.

بر اساس آخرین آمار سازمان حقوق بشر ایران مستقر در نروژ، از آغاز خیزش انقلابی ایران تاکنون دست‌کم ۶۳ کودک (افراد زیر ۱۸ سال) کشته شده‌اند.

در حالی‌ که بسیاری از کشته‌شدگان اعتراضات ایران از جمله کودکان و نوجوانان با شلیک گلوله‌های جنگی به قتل رسیده‌اند، تعدادی از معترضان بازداشت‌شده‌ای که به محاربه محکوم شده یا در خطر اعدام قرار دارند هم کمتر از ۱۸ سال دارند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.