نیکی کریمی با شعار «زن، زندگی، آزادی» از «خفقان» انتقاد و قراردادهایش را فسخ کرد

یکشنبه, 27ام آذر, 1401
اندازه قلم متن

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران

بی بی سی فارسی

نیکی کریمی، بازیگر و کارگردان سینمای ایران، با انتشار پوستر «زن، زندگی، آزادی» و هشتگ «اعدام نکنید» نوشت که بعد از چند ماه «خفقان و ارعاب» تمام قراردادهایش را برای بازی و ساخت فیلم فسخ کرده است.

او تازه‌ترین چهره سرشناس سینمای ایران است که در هفته‌های گذشته از اعتراضات سراسری در ایران حمایت کرده و نوشته است «دیگر بس است … خسته شده‌ایم و به جان آمده‌ایم.»

این بازیگر باسابقه و شناخته شده، نوشته «فعلا نمى‌شود، من نمى‌توانم … تمام کارهایم را کنسل کرده‌ام‌، قرادادهایم را فسخ کرده‌ام ، چه براى بازى ، چه براى ساخت».

او این پست را با هشتگ «اعدام نکنید» منتشر کرده است و نوشته است «به کجا پناه ببریم از این همه خون نا به حق ریخته شده؟»

خانم کریمی در حالی پست خود را منتشر کرده است که روز گذشته ترانه علیدوستی ستاره شناخته شده سینمای ایران به دنبال حمایت از اعتراضات بازداشت شد.

خانم کریمی نام ترانه علیدوستی، جعفر پناهی و محمد رسول‌اف، سینماگران بازداشتی و زندانی را هم در این پست آورده است.

ترانه علیدوستی، بازیگر سینما که عکس‌هایی بدون حجاب از خود منتشر کرده بود، روز شنبه بازداشت شد.

اکنون نیکی کریمی در این یادداشت اینستاگرامی نوشته است «در این چند ماه خفقان و ارعاب نگو و ننویس و تلفن‌هاى ناشناس گلویم از فریادهاى نزده، خواب‌هایم پر از بغض و اشک و ابهام از این برزخى ست که در آن تقلا مى‌کنیم».

نیکی کریمی بازیگر ۵۱ ساله ایرانی، سابقه همکاری با بسیاری از کارگردانان شهیر ایران از جمله عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی را در کارنامه خود دارد.

او بارها داور جشنواره‌های بین‌المللی بود.

او در جشنواره داخلی فیلم فجر نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را در کارنامه‌اش دارد و در کنار آن جوایز بین‌المللی بسیاری را از آن خود کرده است.

پست اینستاگرامی نیکی کریمی

 پست اینستاگرامی نیکی کریمی

 

 از زمان آغاز اعتراضات ضد حکومتی به دنبال کشته شدن مهسا (ژینا) امینی و در پی پیوستن شمار زیادی از هنرمندان شناخته‌شده ایران به صف حامیان معترضان، فشارها حکومت و اقدام قضایی علیه آنان افزایش یافته است.

با آغاز موج اعتراض‌ها در ایران شماری از بازیگران زن در فضای عمومی کشف حجاب کردند که شناخته‌ترین آنها فاطمه معتمد آریا و کتایون ریاحی بودند. فاطمه معتمدآریا چندی پیش، برای نخستین بار بدون روسری و حجاب اسلامی در مراسم یادبود و خاکسپاری امین تارخ شرکت کرد. او در این مراسم گفت: «وقتی تمام ایران عزادار است. بگویم برادرم بود؟ چه بگویم وقتی برادرهایم در حال پرپر شدن هستند؟»

کتایون ریاحی نیز با نشان دادن تصویر بی‌حجاب خود در اینستاگرام، به خانواده مهسا امینی تسلیت گفت و تاکید کرد که «دیگر وقت دروغ گفتن نیست».

طی هفته‌های منتهی به اعتراض‌های اخیر، مقام‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم در چند نوبت تهدید کردند فعالیت سینماگرانی را که علیه حکومت بیانیه امضا کرده‌اند ممنوع خواهند کرد و حتی صحبت از «فهرست ممنوع‌الکارها» به میان آمد.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران خطاب به هنرمندان زنی که در جریان اعترضات اخیر روسری از سر برداشتند، گفته بود چون «قانون‌شکنی» کردند، قانون هم از آنها حمایت نمی‌کند و به طور تلویحی گفته بود امکان ادامه فعالیت در شغل‌شان را ندارند.

رسانه‌های وابسته به حکومت از روزنامه های نزدیک به سپاه مانند جوان و وطن امروز تا کیهان و ایران و همشهری هم بارها به آن‌ها حمله کرده و تهدیدشان کرده‌اند.

چند ماه پیش نیز در پی طرح اتهام آزار جنسی علیه یکی از بازیگران ایرانی، صدها بازیگر و کارگردان زن شناخته شده از جمله نیکی کریمی در بیانیه‌ای بی‌سابقه، با تایید وجود «خشونت سیستماتیک» علیه زنان در سینمای ایران، خواستار برخورد «قانونی جدی» با متخلفان شده‌ بودند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.